آلت تناسلی دفن شده (مخفی): علت و درمان با جراحی

آلت تناسلی مرد در غلافی از پوست پیچیده شده است. معمولاً، پوست به طور یکنواخت در اطراف آلت تناسلی مرد و تا کیسه بیضه گسترش یافته است. با این حال، برخی از پسران بطور مادرزادی پوستی دارند که به طور غیر یکنواخت آلت تناسلی را می‌پوشاند. پوست کمی در بخشی از آلت تناسلی که به کیسه بیضه نزدیک است، وجود دارد. آلت تناسلی همچنین در چربی داخل قسمت پایین شکم پنهان می‌شود. این وضعیت آلت دفن شده نامیده می‌شود. پزشکان همچنین آن را تحت عنوان آلت مخفی نیز می‌شناسند. در بیشتر کودکان، آلت دفن شده مشکلی است که خود به خود بهتر می‌شود. دلایل بسیاری می‌تواند برای چنین وضعیتی وجود داشته باشد از جمله:

• مشکلاتی در پوست و لایه‌های چربی اطراف آلت تناسلی جنین در حال رشد.
  • چربی بیش از حد در بالای استخوان شرمگاهی، که در کودکان خردسال شایع است.
  • پوست ناکافی در در طرفی از آلت که به سمت کیسه بیضه است.

آلت دفن شده مشکلی است که برخی از کودکان یا مردان را درگیر می‌کند. بیشتر از یک سوم بزرگسالان با چاقی دست و پنجه نرم می‌کنند و می‌توان تصور کرد اغلب موارد آلت دفن شده یا مخفی در اثر چاقی پیچیده‌تر می‌شوند. اگر احساس می‌کنید به دلیل مشکل در دسترسی به آلت خود در ادرار کردن یا برقراری رابطه جنسی مشکل دارید مشورت با یک متخصص اورولوژی یا یک پزشک و درخواست برای ارجاع به یک متخصص اورولوژی مهم است.

در صورت داشتن هر گونه سوال در مورد عمل جراحی آلت مخفی، می‌توانید از طریق شماره‌ ۰۲۱۴۴۹۷۵۹۲۶ برای رزرو نوبت با متخصصین ما در کلینیک تخصصی اورولوژی دکتر اسلامی تماس حاصل فرمایید.

آلت مخفی چیست؟

اگر پوستی که آلت تناسلی را‌ می‌پوشاند به طور غیر یکنواخت پخش شده باشد، آلت تناسلی می‌تواند دفن یا پنهان شود. همچنین می‌تواند در زیر لایه‌های چربی اطراف آن پنهان (پدهای چربی ناحیه تناسلی) شود. آلت دفن شده خود به خود بهتر می‌شود. در برخی موارد، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.

خوشبختانه، در بزرگسالان، آلت دفن شده یک وضعیت نادر است. اغلب، فرد مبتلا به آلت مخفی چاق است. در صورت وجود آلت مخفی، چربی بالای ناحیه تناسلی و پانیکولوس (لایه‌ای از بافت چربی پوشاننده‌ی پایین شکم) مانع دسترسی به آلت تناسلی می‌شود. به خاطر داشته باشید که هنگامی که فرد چاق‌تر می‌شود طول آلت کمتر می‌شود.

در شرایط آلت دفن شده، دفع ادرار و نعوظ دشوار می‌شود. علاوه بر این یک فرد دارای آلت مخفی اغلب دچار عفونت ادراری مکرر می‌شود که بطور کلی در مردان نادر است. نیازی به ذکر نیست که تحمل کردن این مشکل نه تنها از لحاظ پزشکی بلکه از نظر عاطفی نیز دشوار می‌باشد. بدیهی است که دسترسی محدود به آلت تناسلی بسیار آزار دهنده است.

دلایل

آلت دفن شده در یک مرد بالغ متفاوت از یک وضعیت مادرزادی در کودکان است. در بزرگسالان، دلایل مختلف برای چنین مشکلی وجود دارد:

آسیب ناشی از ختنه بیش از حد

با انجام ختنه بیش از حد، مقدار زیادی از پوست ختنه گاه برداشته می‌شود و پوست کمی بر روی آلت باقی می‌ماند و زخم به شکم نزدیک‌تر می‌شود. این زخم می‌تواند جمع شود و در نتیجه آلت را به پد چربی بالای ناحیه تناسلی که مجاور آن است بکشد (صرف نظر از وزن، بسیاری از مردان یک لایه چربی در قسمت بالای ناحیه تناسلی دارند).

چاقی

پانی‌کولیت می‌توانند بر روی آلت تناسلی ایجاد شود و یک محیط مناسب برای عفونت باکتریایی و قارچی ایجاد کند؛ بخصوص در صورتی که مبتلا به دیابت باشید. چنین عفونتی پوست را زخم کرده و به آن آسیب می‌زند. پوست از دست رفته و جمع شدن بافت زخم، آلت تناسلی را بیشتر به طرف بدن می‌کشد.

لنف ادم در ناحیه تناسلی

ورم لنفاوی یا لنف ادم در ناحیه تناسلی می‌تواند به دلایل مختلفی مانند عفونت رخ دهد. یکی دیگر از دلایل لنف ادم تناسلی تزریق ماده لزج برای کمک به نعوظ و عملکرد جنسی می‌باشد.

علائم و عوارض

• اغلب، والدین نگران هستند زیرا آلت تناسلی فرزندشان خیلی کوچک به نظر می‌رسد. همچنین ممکن است امکان رعایت بهداشت مناسب را دشوار کند.
  • پوست ختنه گاه ممکن است هنگام دفع ادرار کودک پف کند و گسترده شود. اگر این اتفاق به طور دائم رخ بدهد، ممکن است ادرار کودک بصورت چکه چکه شود. همچنین احتمال دارد که کودک در هدایت جریان ادرار خود در هنگام دفع ادرار مشکل داشته باشد.

نوجوانان با آلت مخفی معمولاً چاق هستند. کودکان بزرگتر معمولا به دلایل زیبایی تحت درمان قرار می‌گیرند. یک نوجوان با آلت دفن شده ممکن است موارد زیر را تجربه کند:

• درد یا مشکل در ادرار (سوزش ادرار): التهاب پوست ختنه گاه (بالینیت) نیز می‌تواند رخ دهد.
  • مشکل در هدایت جریان ادرار به دلیل دشواری نگه داشتن آلت
  • احساس خجالت
  • مشکل در رعایت بهداشت مناسب

پزشکان معمولاً می‌توانند آلت دفن شده را در کودکان تا سن دو سال تشخیص دهند.

اغلب موارد آلت دفن شده نیاز به هیچ درمانی ندارند. این مشکل معمولاً خود به خود در طول زمان بهبود پیدا می‌کند.

البته درمان آلت دفن شده بطور مشخص دشوار است و تحقیقات کمی در مورد این موضوع وجود دارد. حتی با وجود رژیم غذایی و ورزش، چربی اطراف آلت تناسلی به سختی از بین می‌رود. بخشی از مشکل در درک چگونگی درمان آلت مخفی عدم یکنواختی در تعریف این مشکل است.

درمان پزشکی

آلت دفن شده می‌تواند از طریق موارد زیر بطور موفقیت آمیزی درمان شود:

• استفاده از داروهای ضد التهابی، بتامتازون در ناحیه مورد نظر
  • کشیدن پوست ختنه‌گاه بصورت دستی برای چند بار در روز

بسیاری از تکنیک‌های مختلف جراحی نیز می‌توانند موثر باشند. یک گزینه جراحی انجام ختنه در ماه اول پس از تولد است. با پزشک کودک خود برای اطلاع از گزینه‌های احتمالی درمان صحبت کنید.

به منظور ترمیم، معمولاً متخصص اورولوژی برای درمان این مشکل با جراحان پلاستیک کار می‌کند. مداخلات جراحی می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

• حذف پوست مشکل‌دار
  • عمل جراحی برای برداشتن بافت چربی (لیپکتومی)
  • ایجاد فلپ‌های پوستی
  • پیوند پوست

مراقبت از خود

بطور جالب توجهی پوست اضافی که طی کاهش وزن با عمل جراحی چاقی ایجاد می‌شود بر روی آلت تناسلی کشیده شده در نتیجه شرایط بسیار مطلوبی برای رشد باکتری فراهم می‌شود. بنابراین به خودی خود، جراحی چاقی برای درست کردن آلت تناسلی دفن شده نیست.

اگر احساس می‌کنید که در خطر ابتلا به آلت مخفی هستید علاوه بر کاهش وزن از طریق رژیم غذایی و ورزش، رعایت بهداشت مناسب و مراقبت از پوست اطراف آلت تناسلی در برابر عفونت نیز می‌تواند موثر باشد. به خاطر داشته باشید که با وجود اینکه ادرار باکتری در خود ندارد اما یک مایع شیمیایی سوزآور است که می تواند به پوست آسیب برساند. سعی کنید که پوست ختنه گاه خود را به عقب بکشید و آلت را به طرف پایین و مرکز کاسه توالت فشار دهید. اگر بدون این کار اقدام به دفع ادرار می‌کنید، پس از استفاده از دستشویی پوست خود را پاک کنید.

عوارض احتمالی بعد از عمل

عوارض متعددی وجود دارند. این عوارض در صورتی که رخ دهند معمولاً موقتی هستند.

• در طول فرایند درمان، گاهی اوقات بافت‌های اسکار در داخل پوست می‌توانند به هم بچسبند. یا بافت همبند اضافه‌ای ایجاد شود (تصلب بافت‌ها). هر دو وضعیت می‌توانند آلت تناسلی را مجدداً به داخل بکشند و آن دفن کنند.
  • تورم آلت تناسلی
  • درد در هنگام نعوظ
  • بهبود ضعیف ناحیه پیوند، نکرو فلپ یا کاهش حساسیت در ناحیه پیوندی
  • رشد بیش از حد و مداوم پوست پوشاننده آلت تناسلی
  • تجمع دوباره‌ی چربی شکم

آیا آلت دفن شده می‌تواند باعث ناراحتی عاطفی در کودکان شود؟

کودکان با آلت مخفی در خطر آسیب‌های روانی و اجتماعی می‌باشند. پسران چاق با آلت تناسلی دفن شده ممکن است از بدن خود احساس شرم داشته باشند. در نتیجه خود را از اجتماع عقب می‌کشند. جراحی می‌تواند باعث تسکین اضطراب و بهبود اعتماد بنفس شود. هرچند تشویق پسران دارای اضافه وزن مبتلا به آلت مخفی توسط والدین برای کاهش وزن قبل از انجام جراحی، ایده‌ی بسیاری خوبی است.