زگیل تناسلی:علائم و درمان (لیزر، سوزاندن، فریز یا کرایو)

زگیل تناسلی یکی از رایج‌ترین انواع عفونت‌های منتقله از راه جنسی است. تقریبا تمام افراد فعال از نظر جنسی در طول زندگی خود در معرض ابتلا به حداقل یک نوع ویروس پاپیلومای انسانی(HPV) ، ویروسی که باعث زگیل‌های تناسلی می‌شود، هستند. زنان نسبت به مردان بیشتر در معرض ابتلا به زگیل‌های تناسلی هستند. زگیل‌های تناسلی، بافت‌های مرطوب ناحیه تناسلی را تحت تاثیر قرار می‌دهند. زگیل‌های تناسلی ممکن است به صورت کوچک و برجستگی‌های گوشتی ظاهر شوند یا ظاهر شبیه گل کلم داشته باشند. در بسیاری از موارد، زگیل‌ها بسیار کوچکتر از چیزی هستند که قابل دیدن باشند.

اگر زگیل‌های تناسلی شما باعث ایجاد ناراحتی نمی‌شوند، احتمالا به درمانی نیاز ندارید. اما اگر علائمی شامل خارش، سوزش و درد دارید، و یا اگر زگیل‌های قابل مشاهده باعث نگرانی‌های احساسی می‌شوند، پزشک شما می‌تواند به شما در رفع آن با دارو یا عمل جراحی کمک کند. متخصصان ما در کلینیک تخصصی اورولوژی دکتر اسلامی با ارائه مشاوره تخصصی در خصوص علل ایجاد زگیل‌های تناسلی و مشکلات ناشی از آن‌ها، روش‌های درمانی مناسب را به شما معرفی می‌کنند. جهت دریافت وقت مشاوره و یا رزرو نوبت درمان می‌توانید با ما تماس بگیرید.

زگیل تناسلی در زنان ممکن است بر روی فرج، دیواره‌های مهبل (واژن)، ناحیه بین اندام‌های تناسلی خارجی و مقعد، کانال مقعد و دهانه رحم رشد کند. در مردان، ممکن است بر روی سر یا شفت آلت تناسلی، کیسه بیضه یا مقعد رخ دهد. زگیل تناسلی همچنین می‌تواند در دهان و گلوی فردی که تماس جنسی دهانی با یک فرد آلوده داشته، رشد کند.
علائم و نشانه‌های زگیل تناسلی عبارتند از:

•  تورم‌های کوچک، گوشتی یا خاکستری در ناحیه تناسلی شما
  •  زگیل‌های متعدد نزدیک به یکدیگر که شکل شبیه گل کلم را تشکیل می‌دهند
  •  خارش یا ناراحتی در ناحیه تناسلی تان
  •  خونریزی در حین مقاربت

زگیل‌های تناسلی ممکن است چنان کوچک و مسطح باشند که با چشم غیر مسلح دیده نشوند. اگرچه گاهی اوقات، زگیل‌های تناسلی می‌توانند به شکل خوشه‌های بزرگ تکثیر شوند.

دلایل

ویروس پاپیلومای انسانی موجب ایجاد زگیل می‌شود. بیش از ۴۰ نوع مختلف HPV وجود دارد که به طور خاص بر ناحیه تناسلی تاثیر می‌گذارد. ویروس پاپیلومای انسانی ناحیه تناسلی از طریق تماس جنسی گسترش می‌یابد. در بیشتر موارد، سیستم ایمنی بدن شما ویروس پاپیلومای انسانی تناسلی را می‌کشد و هیچ نشانه‌ای از علائم عفونت ایجاد نمی‌شود.

عوامل خطر

تخمین زده می‌شود که تقریبا تمام افراد دارای رابطه جنسی در معرض ابتلا به حداقل یک نوع HPV در طول زندگی خود هستند. عواملي كه خطر ابتلا به آلوده شدن با این ویروس را افزايش مي‌دهند عبارتند از:

•  داشتن رابطه جنسی محافظت نشده با چند شریک جنسی
  •  داشتن یک عفونت منتقله جنسی دیگر
  •  داشتن رابطه جنسی با شریکی که سابقه جنسی او را نمی‌دانید
  •  داشتن روابط جنسی در سن نوجوانی

عوارض زگیل تناسلی عبارتند از:

سرطان

سرطان دهانه رحم ارتباط نزدیکی با عفونت HPV تناسلی دارد. برخی از انواع ویروس پاپیلومای انسانی نیز با سرطان فرج، سرطان مقعد، سرطان آلت تناسلی و سرطان دهان و گلو همراه است. عفونت ویروس پاپیلومای انسانی همیشه به سرطان منجر نمی‌شود، اما همچنان ضروری است که زنان به طور منظم آزمایشات پاپ اسمیر داشته باشند، مخصوصا اگر شما با انواع پرخطرتر ویروس پاپیلومای انسانی آلوده شده‌اید.

مشکلات بارداری

زگیل تناسلی می‌تواند در طول بارداری مشکلاتی ایجاد کند. زگیل ممکن است بزرگ شود، و ادرار کردن را مشکل نماید. زگیل‌های روی دیواره واژن ممکن است توانایی بافت واژن برای کشیده شدن در طول زایمان را کاهش دهد. زگیل‌های بزرگ در ناحیه تناسلی یا در مهبل (واژن) ممکن است در هنگام زایمان دچار خونریزی شوند. نوزاد متولد شده از واژن یک مادر مبتلا به زگیل تناسلی به ندرت ممکن است دچار زگیل در گلو شود. نوزاد ممکن است نیاز به عمل جراحی داشته باشد تا اطمینان حاصل شود که راه‌های هوایی او مسدود نشده است.

پاپ اسمیر

برای زنان، ضروری است که معاینات منظم لگن و آزمایشات پاپ اسمیر داشته باشند که می‌تواند به تشخیص تغییرات واژن و دهانه رحم ناشی از زگیل‌های تناسلی یا نشانه‌های اولیه سرطان دهانه رحم یک عارضه احتمالی عفونت HPV تناسلی کمک کند. در طی آزمایش پاپ اسمیر، پزشک شما از دستگاهی به نام اسپکولوم برای نگه داشتن واژن‌تان استفاده خواهد کرد. سپس از یک ابزار دستی بلند برای برداشتن نمونه کوچکی از سلول‌های دهانه رحم شما مسیر بین مهبل (واژن) و رحم‌تان استفاده می‌کند. سلول‌ها برای تشخیص ناهنجاری‌ها با یک میکروسکوپ مورد بررسی قرار می‌گیرند.

آزمایش HPV

تنها چند نوع از HPV ناحیه تناسلی به سرطان سرویکس (دهانه رحم) مرتبط است. نمونه‌ای از سلول‌های رحم که در طول آزمایش پاپ اسمیر گرفته می‌شود، می‌تواند برای این گونه‌های سرطانی ویروس پاپیلومای انسانی مورد آزمایش قرار گیرد. این آزمایش معمولا برای زنان سنین ۳۰ سال و بالاتر توصیه می‌شود. این تست برای زنان جوان‌تر مناسب نیست، زیرا سیستم ایمنی بدن آنها می‌تواند حتی انواع سرطان‌زای HPV ناحیه تناسلی را بدون درمان بکشد.

درمان زگیل تناسلی که می‌تواند به طور مستقیم روی پوست‌تان اعمال شود عبارتند از:

ایمیکویمود (آلدارا، زیکلارا)

این کرم توانایی سیستم ایمنی بدن شما را برای مبارزه با زگیل‌های تناسلی افزایش می‌دهد. هنگامی که کرم روی پوست شما است، از تماس جنسی اجتناب کنید. ممکن است کرم، کاندوم و دیافراگم ضد بارداری را تضعیف کرده و پوست همسرتان را تحریک کند. یکی از عوارض جانبی احتمالی قرمزی پوست است. سایر عوارض جانبی ممکن است شامل تاول، دردهای بدن، سرفه، تورم و خارش و خستگی باشد.

پودوفیلین و پودوفیلوکس (کوندیلوکس)

پودوفیلین یک رزین گیاهی است که سبب تخریب بافت زگیل تناسلی می‌شود. پزشک شما باید این محلول را اعمال کند. پودوفیلوکس شامل همان ترکیب فعال است، اما می‌تواند با خیال راحت توسط خودتان در خانه استفاده شود. ممکن است پزشک‌تان تشخیص دهد که اولین بار پودوفیلکس را خودش برایتان اعمال کند و اقدامات پیشگیرانه را برای جلوگیری از تحریک پوست اطراف توسط دارو توصیه نماید. هرگز پودوفیلکس را به صورت داخلی استفاده نکنید. علاوه بر این، این دارو در دوران بارداری توصیه نمی‌شود. عوارض جانبی ممکن است شامل التهاب خفیف پوست، زخم یا درد باشد.

تری کلرواستیک اسید (TCA)

این درمان شیمیایی، زگیل‌های تناسلی را می‌سوزاند و می‌تواند برای زگیل‌های داخلی استفاده شود. عوارض جانبی ممکن است شامل التهاب خفیف پوست، زخم یا درد باشد.

سینکاتچینز (ورگن)

این کرم برای درمان زگیل‌های خارجی و زگیل‌های داخل یا اطراف کانال مقعد استفاده می‌شود. عوارض جانبی اغلب خفیف هستند و ممکن است شامل قرمزی پوست، خارش یا سوزش و درد باشد.

جراحی

شما ممکن است برای برداشتن زگیل‌های بزرگتر، زگیل‌هایی که به داروها پاسخ نمی‌دهند و یا در زمان بارداری زگیل‌هایی که نوزادتان را در طول زایمان در معرض خطر قرار می‌دهد، نیاز به عمل جراحی داشته باشید. گزینه‌های جراحی عبارتند از:

فریز کردن با نیتروژن مایع (کرایوتراپی)

انجماد با ایجاد یک تاول در اطراف زگیل عمل می‌کند. درحالی که پوست شما بهبود می‌یابد، ضایعات از بین می‌رود، و اجازه می‌دهد پوست جدید ظاهر شود. شما ممکن است نیاز به تکرار درمان کرایوتراپی یا فریز کردن زگیل داشته باشید. عوارض جانبی اصلی کرایو زگیل شامل درد و تورم است.

سوزاندن با الکتریسیته

این روش از یک جریان الکتریکی برای سوزاندن زگیل‌ها استفاده می‌کند. ممکن است بعد از عمل درد و تورم داشته باشید.

برداشتن با جراحی

پزشک شما ممکن است برای قطع و برداشتن زگیل‌ها از ابزار خاصی استفاده کند. برای این درمان بیهوشی موضعی یا عمومی نیاز خواهید داشت و پس از آن ممکن است کمی دچار درد شوید.

درمان با لیزر

این روش که از پرتوهای شدید نور استفاده می‌کند ممکن است پر هزینه باشد و معمولا برای لیزر زگیل‌های بسیار گسترده و مقاوم به درمان استفاده می‌شود. عوارض جانبی می‌تواند شامل جای زخم و درد باشد.

پیشگیری

استفاده از کاندوم در هر بار که رابطه جنسی دارید، خطر ابتلا به زگیل‌های تناسلی را کاهش می‌دهد. اگرچه استفاده از کاندوم می‌تواند خطر را کاهش دهد، اما ۱۰۰ درصد موثر نیست. شما همچنان ممکن است به زگیل‌های تناسلی دچار شوید.