واریکوسل بیضه: علائم،علت و درمان قطعی

واریکوسل به معنی یک رگ واریسی در بیضه و کیسه بیضه است. رگ‌های بیضه شامل دریچه‌های یک طرفه‌ای هستند که به خون امکان جریان از بیضه‌ها و کیسه‌ی بیضه به سمت قلب را می‌دهد. هنگامی که این دریچه‌ها از کار می‌افتند، خون جمع شده و باعث تورم رگ‌های اطراف بیضه در کیسه‌ی بیضه می‌شود و در نتیجه واریکوسل رخ می‌دهد. واریکوسل ممکن است باعث درد و تورم شود. این نظر وجود دارد که واریکوسل در ناباروری مردان نقش دارد.

واریکوسل در صورت عدم درمان به غیر از ناباروری ممکن است باعث عوارض زیر شود:

• درد و ناراحتی: اگر واریکوسل به مدت طولانی درمان نشود، دردی که در مراحل ابتدایی بیماری خفیف است، بدتر می‌شود. بیمار شروع به احساس کشیده شدن در ناحیه کشاله ران می‌کند. درد معمولاً در صبح کمتر است، اما به تدریج بدتر و درد هنگام عصر غیر قابل تحمل می‌شود. این درد موجب ناراحتی و اختلال در زندگی روزمره می‌شود. بیمار به طور مداوم از وجود درد آگاه است و این موضوع می‌تواند گاهی اوقات بسیار استرس‌زا باشد.
  • تغییر میزان تستوسترون: واریکوسل طولانی مدت همچنین منجر به کاهش میزان هورمون‌های جنسی تستوسترون در بیماران می‌شود. کاهش میزان تستوسترون منجر به کمبود آندروژن در بدن مرد می‌شود. همچنین می‌تواند منجر به کاهش شدت علائم جنسی ثانویه مانند موی بدن و غیره شود. این مشکل منجر به کاهش میل جنسی و ناتوانی جنسی بیمار می‌گردد.

و همچنین:

برای مراجعه زود هنگام به متخصص و جلوگیری از مشکلات احتمالی می‌توانید با ما تماس حاصل نمایید.

چه کسانی در خطر ابتلا به واریکوسل هستند؟

تقریبا ۱۰ درصد از کل مردان واریکوسل دارند. در میان زوج‌های نابارور، میزان واریکوسل به ۴۰ درصد افزایش می‌یابد. بالاترین میزان وقوع در مردان ۱۵ تا ۳۵ ساله است.

بسیاری از مردان مبتلا به واریکوسل هیچ نشانه‌ای ندارند. این که یک مرد متوجه نشود مبتلا به واریکوسل است امری غیر معمول نیست، مگر آنکه در طول یک معاینه‌ی معمول متوجه شود یا باعث مشکلاتی در باروری شود. هنگامی که علائم رخ می‌دهند، رگ‌های متسع شده در کیسه بیضه اغلب می‌توانند قابل لمس یا مشاهده شوند و بیضه ممکن است در سمت واریکوسل کوچکتر باشد.

واریکوسل ممکن است باعث درد، آتروفی بیضه (انقباض) یا ناباروری مردان شود. وریدها دارای دریچه‌های یک طرفه‌ای هستند که اجازه می‌دهند خون از بیضه‌ها و کیسه‌ی بیضه به قلب منتقل شود. هنگامی که این دریچه‌ها از کار می‌افتند، خون جمع شده و باعث تورم رگ‌های اطراف بیضه در کیسه بیضه می‌گردد و باعث ایجاد واریکوسل می‌شود.

بیضه درد

برخی از مردان مبتلا به واریکوسل هنگام ایستادن یا نشستن برای مدت طولانی یا در حین ورزش دچار بیضه درد می‌شوند. درد ممکن بصورت یک درد مبهم یا احساس سنگینی باشد. این ناراحتی اغلب با دراز کشیدن برطرف می‌شود.

ناباروری

ناباروری مردان با واریکوسل مرتبط است. برخی از کارشناسان معتقدند که رگ‌های مسدود شده و متورم در اطراف بیضه‌ها با افزایش درجه حرارت در کیسه بیضه و کاهش تولید اسپرم سبب ناباروری می‌شود. کاهش تعداد اسپرم، کاهش تحرک اسپرم و افزایش تعداد اسپرم‌های ناقص با واریکوسل مرتبط هستند.

بدون علائم

اگر واریکوسل دارید، ممکن است هیچ علائمی نداشته باشید. نشانه‌هایی که ممکن است نشان دهند واریکوسل دارید وجود یک برجستگی در یکی از بیضه‌ها یا تورم در کیسه بیضه است. همچنین ممکن است متوجه رگ‌های کرم مانندی به صورت بسیار متورم یا پیچ خورده در کیسه بیضه شوید.

چه عاملی باعث واریکوسل می‌شود؟

واریکوسل شبیه به وریدهای واریسی در طول زمان ایجاد می‌شود. آنها اغلب در دوران بلوغ شکل می‌گیرند و معمولاً در سمت چپ رخ می‌دهند که احتمالا مرتبط با موقعیت رگ بیضه سمت چپ است.

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که واریکوسل زمانی رخ می‌دهد که دریچه‌های داخل رگ‌های کیسه بیضه بد عمل کرده و مانع از جریان خون به طرف عقب و به سمت گردش خون سیستمیک می‌شوند. این امر باعث تورم و گشاد شدن وریدها می‌گردد.

با گذشت زمان واریکوسل ممکن است بزرگتر و قابل توجه‌تر شود. این رگ‌های متورم ممکن است سبب آسیب به بیضه شوند و در ناباروری مردان نقش داشته باشند. اکثر واریکوسل‌ها به راحتی تشخیص داده می‌شوند و ممکن است طی یک معاینه فیزیکی معمول یا بررسی باروری مشخص شوند.

تشخیص و آزمایش

تشخیص واریکوسل از طریق یک معاینه فیزیکی یا تشخیصی نسبتا ساده می‌باشد.

در یک معاینه فیزیکی چشمی:

• ۹۵ درصد از موارد واریکوسل در سمت چپ کیسه بیضه یافت می‌شوند.
  • کیسه‌ی بیضه مانند یک کیسه‌ی پر از کرم به نظر می‌رسد.
  • اندازه‌ی بیضه‌ها ممکن است کوچک شده باشد (آتروفی یا تحلیل رفتن بیضه)

در یک معاینه فیزیکی غیر قاطع:

• جریان خون غیرطبیعی را می‌توان با یک آزمایش تصویربرداری غیر تهاجمی مانند سونوگرافی یا از طریق ونوگرام (رادیوگرافی که در آن یک رنگ مخصوص به وریدها تزریق می‌شود تا رگ‌های خونی را آشکار کند) شناسایی کرد.

درمان واریکوسل

اگر مبتلا به واریکوسل باشید احتمالا می‌خواهید بدانید که چه اقدامی باید در رابطه با آن انجام دهید. برخی از مردان نیازی به درمان واریکوسل ندارند، اما اگر دچار درد یا ناباروری باشید، ترمیم واریکوسل بهترین فرصت را برای بهبودی فراهم می‌کند. در گذشته، عمل جراحی تنها گزینه درمان واریکوسل بود. امروزه مردان بین جراحی و روش با حداقل تهاجم آمبولیزاسیون واریکوسل حق انتخاب دارند.

آمبولیزاسیون واریکوسل

آمبولیزاسیون واریکوسل بدون جراحی جریان خون به رگ متورم را متوقف می‌کند. این روش که آمبولیزاسیون با کمک کاتتر نیز نامیده می‌شود یک روش بسیار موثر بوده و به طور گسترده‌ای برای درمان واریکوسل دارای علائم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این روش سرپایی که توسط یک رادیولوژیست انجام می‌شود و پس از اینکه تحت آرام‌بخش قرار گرفتید از تکنولوژي با کمک تصویربرداری برای قرار دادن یک کاتتر باریک در وریدی داخل کشاله‌ی ران یا گردن استفاده می‌شود.

کویل‌های عروقی که ممکن است با یک عامل اسکلروز استفاده شوند، از طریق کاتتر وارد می‌شوند تا رگ‌های غیر عادی را مسدود یا آمبولیز کنند. این کار فشار را در واریکوسل کاهش می‌دهد. با آمبولیزه کردن رگ، جریان خون از طریق مسیرهای دیگر هدایت می‌شود. اساساً جریان خون به رگ ناکارآمد توسط کویل‌ها یا اسکلروزان متوقف می‌شود، و کل این فرایند توسط جراح و بدون ایجاد برش انجام می‌گیرد. در طی این عمل بیمار آرام و بدون درد است. کل زمان روش آمبولیزاسیون تقریبا دو ساعت از زمان پذیرش تا ترخیص است.

جراحی واریکوسل

چندین روش جراحی وجود دارند که برای بستن یا مسدود کردن رگ واریسی و اصلاح واریکوسل استفاده می‌شوند. این روش‌ها شامل جراحی باز (با امکان عود نسبتاً بالای واریکوسل)، میکروسرجری (میزان کم عود، اما از لحاظ فنی پیچیده‌تر) یا روش لاپاروسکوپی (که نیاز به بیهوشی عمومی با میزان عوارض بالاتر دارد) می‌باشند. این روش‌ها در بیمارستان انجام می‌شوند.

با اینکه اکثر بیماران در همان روز بیمارستان را ترک می‌کنند، اما ۲۴ درصد از بیمارانی که تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند باید به مدت یک شب در بیمارستان بمانند. بیماران جراحی باز می‌توانند انتظار یک دوره بهبودی دو تا سه هفته‌ای را داشته باشند. اگر درمان با عمل جراحی را در نظر دارید، ما توصیه می‌کنیم که نظر یک متخصص رادیولوژی مداخله‌ای را نیز برای اطمینان از تمام گزینه‌های درمان بپرسید.

آیا درمان واریکوسل یک درمان احتمالی برای ناباروری مردان است؟

برای سال‌ها اینگونه تصور می‌شد که درمان واریکوسل در یک مرد نابارور باعث افزایش احتمال باروری مجدد می‌شود و مطالعات نشان داده‌اند که بعد از درمان اغلب تعداد اسپرم‌ها افزایش می‌یابد‌. در این صورت انتظار می‌رود که احتمال باروری افزایش می‌یابد. برخی مطالعات نشان داده‌اند که باروری ممکن است با درمان واریکوسل افزایش یابد.

بسیاری از مطالعات تحلیلی این موضوع را بررسی کرده‌اند. این بررسی‌ها نشان دادند که درمان در برخی از موارد می‌تواند باروری را بهبود بخشد. اگر نابارور باشید، متخصص شما را در جریان تحقیقات مرتبط با این موضوع خواهد گذاشت.