درمان علمی سستی کمر (زود انزالی) و روش های دیر ارضا شدن

  1. خانه
  2. /
  3. مقالات
  4. /
  5. درمان علمی سستی کمر (زود انزالی) و روش های دیر ارضا شدن

تاریخ 24 آبان 1402

اصطلاح انزال به معنای رسیدن به حالت ارگاسم و خروج مایع منی از آلت تناسلی مرد است. زودانزالی یا سستی کمر، عارضه‌ای است که باعث می‌شود انزال زودتر از حد انتظار رخ دهد و موجب نارضایتی در فرد و همسرش شود. این مشکل معمولاً در اثر استرس، فشارهای عصبی و ابتلا به بعضی بیماری‌های زمینه‌ای پیش می‌آید.

افرادی که با این مشکل مواجه هستند، به دنبال یافتن یک درمان قطعی هستند، اما متأسفانه درمان دقیقی برای زودانزالی وجود ندارد، زیرا هر فرد به صورت متفاوت به تأخیر انداختن ارگاسم و رفع زودانزالی نیاز دارد.

به هر حال، استفاده از کاندوم‌های تاخیری، ژل‌ها و اسپری‌های بی‌حس کننده و بعضی داروهای خوراکی، می‌تواند در کنترل این مشکل موثر باشد. کاندوم‌های تاخیری به دلیل کاهش حساسیت در آلت تناسلی، می‌توانند به تأخیر انداختن انزال کمک کنند. ژل‌ها و اسپری‌های بی‌حس کننده نیز می‌توانند در کاهش حساسیت آلت تناسلی و به تأخیر انداختن انزال کمک کنند. همچنین، برخی داروهای خوراکی نیز می‌توانند در کنترل زودانزالی مفید باشند.

به هر حال، قبل از استفاده از هر یک از این روش‌ها، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین روش را برای شما تعیین کند.

زود انزالی یا سستی کمر چه علتی دارد؟

بعضی از مشکلات روحی و جسمی، ممکن است باعث ایجاد زود انزالی در فرد شوند. این امر، ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که فرد، از نظر جنسی، بیش از حد هیجان زده و یا تحریک شود یا آلت تناسلی او بسیار حساس باشد. همچنین اگر فرد، در هنگام رابطه جنسی، نسبت به شریک جنسی خود، عصبی و یا ناراحت باشد، ممکن است زود انزالی رخ دهد.

2 نوع زود انزالی وجود دارد:

  • زود انزالی اولیه: در این مورد فرد، همیشه مشکل زود انزالی داشته است.
  • زود انزالی ثانویه (یا زود انزالی اکتسابی): در مواردی است که فرد، اخیراً دچار این مشکل شده است.

زود انزالی اولیه، معمولاً علل روانی دارد، مانند داشتن یک تجربه جنسی آزاردهنده و ناراحت کننده در سنین پایین. زود انزالی ثانویه، ممکن است هم در اثر عوامل روانی و هم عوامل فیزیکی رخ دهد. نوشیدن بیش از حد الکل و التهاب غده پروستات (پروستاتیت)، می‌تواند دو نمونه از دلایل فیزیکی این عارضه باشد.

مشکلات فیزیکی و شیمیایی بدن

عوامل فیزیکی و تغییرات شیمیایی بدن می‌تواند در سست شدن کمر و زود انزالی تاثیر گذار باشند:

  • تشخیص علت زمینه‌ای ایجاد اختلال نعوظ
  • وجود اختلالاتی در میزان هورمون اکسی توسین، که در عملکرد جنسی مردان نقش دارد. هورمونی‌های دیگری که در عملکرد جنسی‌ آقایان نقش موثر دارند عبارتند از: هورمون مربوط به جسم زرد (LH) پرولاکتین و هورمون محرک تیروئید (TSH)
  • پایین بودن سطح مواد شیمیایی در مغز که در ایجاد میل و هیجان جنسی نقش دارند مانند سروتونین و دوپامین
  • تحریک‌پذیر بودن بیش از حد آلت تناسلی

علل عاطفی یا روانی

در اکثر مواقع زود انزالی به ویژه در نوجوانان و جوانان به دلیل تحریک‌پذیری زیاد آلت تناسلی و استرس است. زود انزالی ممکن است در هر سنی رخ دهد اما در جوانان معمولاً به دلایل عصبی رخ می‌دهد مانند:

  • اضطراب نحوه عملکرد جنسی. این اضطراب ممکن است به دلیل وجود استرس از برقراری رابطه جنسی با یک فرد جدید، اضطراب از رابطه جنسی مجدد، بعد از یک دوره طولانی، عدم اعتماد به نفس، احساس گناه، هیجان یا تحریک بیش از حد و یا دلایل دیگر باشد.
  • استرس
  • مشکل داشتن در برقراری ارتباط
  • افسردگی

چه زمانی بایستی برای درمان زود انزالی اقدام نمود؟

اکثر افراد مبتلا به زودانزالی، هیچ بیماری زمینه‌ای خاصی ندارند. اما درمان هرچه سریع‌تر زود انزالی به دو دلیل، لازم است:

  • اگر دچار زود انزالی باشید، به طور کامل، از رابطه جنسی خود لذت نمی‌برید.
  • زود انزالی خود به خود برطرف نمی‌شود و این مشکل می‌تواند بر اعتماد به نفس، روابط و آرامش در زندگی روزمره و توانایی برقراری ارتباط شما با افراد دیگر، تاثیر منفی بگذارد.

اگر زود انزالی، برای شما مشکل ایجاد کرده است، بهتر است به یک متخصص اورولوژی مراجعه نمایید. با این که برای زود انزالی، یک روش درمانی قطعی وجود ندارد، اما داشتن آرامش در زندگی و انجام بعضی روش‌های درمانی، می‌تواند احتمال وقوع آن را کاهش دهد.

درمان زود انزالی

برای درمان زود انزالی، روش‌های زیادی وجود دارد که انتخاب آن‌ها، به علت زمینه‌ای این عارضه و تشخیص پزشک معالج، بستگی دارد. روش‌های موثری که برای درمان زود انزالی(سستی کمر) توصیه می‌شود شامل روش‌های رفتاری در هنگام برقراری رابطه جنسی، مصرف داروهایی برای سفت کردن آلت تناسلی و مشاوره روانی و زوج درمانی است. در بیشتر موارد، زود انزالی با مشاوره روان‌شناسی برطرف می‌شود؛ اما گاهی نیاز به استفاده از چند روش درمانی به طور هم زمان است.

کاندوم تاخیری

به طور کلی، کاندوم، حساسیت آلت تناسلی را کاهش می‌دهد و مانع از زود انزالی می‌شود. اما کاندوم‌های تاخیری هم وجود دارد که از جنس لاتکس ضخیم‌ ساخته شده‌اند و یا حاوی ماده بی‌حس‌کننده‌ای هستند که انزال را به تاخیر می‌اندازند. برندهای مختلف این کاندوم‌ها و نقاط قوت آن‌ها را همراه با سایر درمان‌های توضیح داده شده در این مقاله، امتحان کنید تا ببینید چه چیزی برای شما مناسب‌تر است.

اسپری و پمادهای تاخیری

برای استفاده از پمادها و اسپری‌های بی‌حس‌کننده، باید حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه قبل از رابطه جنسی آنها را روی سر آلت تناسلی بمالید. اگر این محصولات، بیش از حد زمان پیشنهادی روی آلت تناسلی باقی بمانند، ممکن است باعث فروکش کردن حالت نعوظ شود. همچنین، باید توجه داشت که این محصولات نباید در هنگام رابطه جنسی روی آلت تناسلی باقی بمانند، زیرا ممکن است باعث بی‌حس شدن واژن شوند. بنابراین، پس از ۵ تا ۱۰ دقیقه قبل از برقراری رابطه جنسی، باید پماد بی‌حس‌کننده را از روی آلت تناسلی خود بشویید.

همچنین، استفاده از کاندوم می‌تواند حالت انزال را به تأخیر انداخته و از بی‌حس شدن واژن توسط پماد جلوگیری کند. علاوه بر این، استفاده از کاندوم از زنان در برابر انتقال بیماری‌ها و بارداری محافظت می‌کند.

روش‌های به تاخیر انداختن ارگاسم

روش‌های به تاخیر انداختن ارگاسمروش‌های رفتار درمانی و تکنیک‌های خاصی برای به تاخیر انداختن انزال و سفت شدن کمر وجود دارد که هدف از انجام این روش‌ها آن است که بتوانید بدن و احساسات خود را بهتر کنترل نمایید. این تکنیک‌ها عبارتند از:

  • شروع و توقف: در این تکنیک، باید آلت تناسلی خود را تا نزدیک به حالت ارضا شدن تحریک کنید و سپس، برای حدود ۳۰ ثانیه، تحریک را متوقف نمایید تا زمانی که کنترل بدن خود را دوباره به دست آورید. سپس این روش «شروع و توقف» را، قبل از این که خودتان بخواهید ارضا شوید، سه یا چهار بار تکرار کنید. این روش را تمرین کنید تا زمانی که کنترل خوبی بر حالت ارگاسم خود به دست آورید.
  • درمان با فشار: در این تکنیک، باید آلت تناسلی خود را تا نزدیکی حالت ارگاسم تحریک کنید و سپس به آرامی سر آلت تناسلی خود را برای حدود ۳۰ ثانیه فشار دهید تا حالت نعوظ فروکش کند. قبل از ارضا‌شدن، این تکنیک را چند بار تکرار کنید. این تکنیک را تا زمانی که کنترل به تعویق انداختن ارگاسم خود را بدست آورید ادامه دهید.
  • تفکر غیرمرتبط: در این تکنیک، شما باید در حین تحریک جنسی، درباره چیزهای غیرجنسی معمولی فکر کنید. فکر کردن به اسامی مختلف، راه خوبی برای منحرف کردن توجه شماست. مثلاً، نام تمام میدان‌هایی را که در هنگام رانندگی می‌بینید، نام همه وسایل منزل و یا غذا‌هایی که دوست دارید را تجسم کنید.

درمان با دارو

درمان قطعی زود انزالی شدید

داروهای زیادی وجود دارند که، می‌توانند ارگاسم را به تاخیر بیاندازند. اما برای درمان زود انزالی داروی مشخصی وجود ندارد. اکثر داروهایی که به عنوان داروی «رفع زود انزالی» فروخته می‌شوند، در حقیقت، داروهای ضد افسردگی و یا داروهای برطرف کننده اختلالات نعوظ، مانند ویاگرا هستند. داروهای زیر می‌توانند به کنترل زود انزالی کمک نمایند اما باید با تشخیص و تجویز پزشک، آن‌ها را مصرف کرد.

  • دارو‌های ضد افسردگی: یکی از عوارض جانبی بعضی از داروهای ضد افسردگی، تاخیر در ارگاسم است. به همین دلیل، برای درمان زود انزالی، داروهای مهارکننده‌ بازجذب سروتونین (SSRIs) تجویز می‌شود. بعضی از این داروها عبارتند از:
    • پاروکستین
    • اسیتالوپرام
    • سیتالوپرام
    • سرترالین یا فلوکستین

در بعضی کشورها، اغلب داروی داپوکستین، به عنوان اولین روش درمان برای زود انزالی تجویز می‌شود. از میان تمام مهار کننده‌های باز‌جذب سرتونین، پاروکستین، مؤثرترین آن‌ها است. معمولاً بعد از مصرف ۵ تا ۱۰ روز، طول می‌کشد تا این داروها اثر کنند. اما ممکن است ۲ تا ۳ هفته طول بکشد تا اثرات کامل این داروها را ببینید. اگر SSRI ها زود انزالی شما را درمان نکرد، پزشک ممکن است کلومیپرامین، که یک داروی ضد افسردگی سه حلقه‌ای است را تجویز کند. سایر عوارض جانبی داروهای ضد افسردگی ممکن است شامل حالت تهوع، تعریق، خواب آلودگی و کاهش میل جنسی باشد.

  • مهارکننده‌های فسفودی استراز-5: بعضی از داروهای مورد استفاده برای درمان اختلال نعوظ نیز ممکن است به درمان زود انزالی کمک کنند. این داروها عبارتند از:
    • واردنافیل
    • سیلدنافیل (ویاگرا)
    • تادالافیل (سیالیس)
    • آوانافیل (استندرا)

عوارض جانبی این داروها ممکن است شامل: سردرد، برافروختگی صورت و سوء هاضمه باشد. ممکن است مصرف این داروها، همراه با یک مهارکننده بازجذب سرتونین تاثیر بیشتری داشته باشند.

درمان روانشناختی

درمان روانشناختی

این درمان شامل مشاوره با یک روانپزشک در مورد روابط جنسی و تجربیات شخصی شما می‌شود. شرکت در جلسات مشاوره روانشناسی می‌تواند به کاهش اضطراب در عملکرد جنسی و یافتن راه‌های بهتر برای مقابله با استرس کمک کند. انجام این جلسات مشاوره همراه با درمان‌های دارویی ممکن است به رفع مشکلات شما کمک کند.

هنگامی که فرد مبتلا به زود انزالی است، ممکن است احساس کند که از نظر عاطفی از شریک جنسی خود دور شده و احساساتی مانند خشم، شرم و ناراحتی را تجربه کند.

همچنین، شریک زندگی ممکن است از کاهش کیفیت و صمیمیت در روابط جنسی ناراحت باشد. زود انزالی می‌تواند باعث شود که شریک زندگی کمتر احساس نزدیکی کند یا از نظر عاطفی آسیب ببیند. صحبت کردن در مورد این مشکل بسیار مهم است و شرکت در جلسات مشاوره زناشویی یا مشاوره رابطه جنسی نیز می‌تواند مفید باشد.

ورزش کگل برای سفت کردن کمر

ورزش کگل برای سفت کردن کمرضعف عضلات کف لگن ممکن است باعث زود انزالی شود. تمرینات کف لگن (تمرینات کگل) می‌تواند باعث تقویت این عضلات شود.

برای انجام این تمرینات کارهای زیر را انجام دهید:

  • عضلات مورد نظر را پیدا کنید. برای پیدا کردن عضلات کف لگن، ادرار را در وسط جریان آن، متوقف کنید و یا ماهیچه‌هایی را سفت کنید که با آن‌ها از دفع گاز روده جلوگیری می‌نمایید. در هر دو حرکت از عضلات کف لگن، استفاده می‌شود. وقتی عضلات کف لگن را تشخیص دادید، می‌توانید آن‌ها را تمرین دهید. البته، در ابتدا ممکن است انجام این تمرینات در حالت دراز کشیده آسان‌تر باشد.
  • تکنیک خود را کامل کنید. عضلات کف لگن خود را سفت کنید، ۳ ثانیه نگه دارید و سپس ۳ ثانیه استراحت کنید. این تمرین را چند بار پشت سر هم انجام دهید. وقتی عضلات کف لگن شما قوی‌تر بشود، تمرینات کگل را در حالت نشسته، ایستاده یا در هنگام راه رفتن نیز انجام دهید.
  • متمرکز بمانید. برای به دست آوردن بهترین نتیجه، فقط روی سفت کردن عضلات کف لگن تمرکز کنید. مراقب باشید که عضلات شکم، ران یا باسن خود را خم نکنید.
    نفس خود را حبس نکنید. در طول تمرینات به راحتی نفس بکشید.
  • تمرینات را سه بار در روز تکرار کنید. سعی کنید حداقل ۳ ست ۱۰ تایی در روز انجام دهید.

اصلاح رژیم غذایی

اصلاح رژیم غذایی

نمی‌توان با رژیم غذایی، زود انزالی را درمان نمود. اما مواد غذایی هستند که باعث افزایش انرژی، تقویت قوای جنسی و به تاخیر افتادن ارگاسم می‌شوند. برای به تاخیر انداختن ارگاسم، بهتر است این مواد غذایی را مصرف نمایید.

  • ال سیترولین: تحقیقات نشان داده است که ال سیترولین، که یک اسید آمینه است، قدرت و استقامت جنسی را افزایش می‌دهد. این ماده همچنین ممکن است به شما کمک کند که حالت نعوظ خود را حفظ کنید. غذاهای حاوی ال سیترولین عبارتند از: هندوانه، پیاز، سیر، حبوبات، آجیل، ماهی سالمون، گوشت قرمز و شکلات تلخ
  • ال آرژنین: بدن ما، ال سیترولین را به ال آرژنین تبدیل می‌کند؛ ال آرژنین یک اسید آمینه دیگر است که جریان خون را افزایش می‌دهد و پروتئین می‌سازد. غذاهای حاوی ال آرژنین عبارتند از: گوشت قرمز، ماهی، مرغ، سویا، غلات کامل، لوبیا، شیر، ماست و سایر محصولات لبنی
  • نیترات‌ها: نیترات‌ها نحوه به کارگیری اکسیژن توسط ماهیچه‌ها را بهبود می‌بخشد، و این امر می‌تواند عملکرد جنسی شما را تقویت نماید. غذاهای حاوی نیترات عبارتند از: شاهی، چغندر سوئیسی و سایر سبزیجات برگ دار، چغندر و آب چغندر، ریواس، هویج، بادمجان، کرفس
  • منیزیم:منیزیم یک ماده مغذی ضروری است که در همه بدن، از تولید انرژی گرفته تا عملکرد مغز، نقش کلیدی دارد. وقتی سطح منیزیم در بدن پایین باشد، استقامت جنسی کاهش می‌یابد. غذاهای حاوی منیزیم عبارتند از: گندم کامل، اسفناج و سایر سبزیجات با برگ تیره، کینوا، بادام، بادام هندی و بادام زمینی، لوبیای سیاه، سویای سبز

مدیریت رابطه جنسی و همراهی با شریک جنسی

در زیر، چند نکته ذکر شده است که اگر از زود انزالی و یا اختلالات نعوظ رنج می‌برید و یا اگر می‌خواهید که کیفیت رابطه جنسی شما بالا رود، برای شما سودمند است:

  • پیش نوازش: رابطه جنسی، ارتباطی بیش از یک دخول ساده است. پیش نوازش، زمان رابطه جنسی و لذت بخشی آن را بسیار افزایش می‌دهد.
  • حواس پرتی ذهنی: در طول رابطه جنسی، توجه خود را بر روی چیزی غیر شهوانی متمرکز کنید، مانند جدول زمان‌بندی. این کار، لذت بردن از رابطه جنسی را کاهش می‌دهد اما می‌تواند انزال را به تاخیر بیاندازد.
  • کاهش سرعت رابطه: به طور کلی، هر چه مرد، رابطه جنسی را سریع‌تر انجام دهد، انزال سریع‌تر صورت می‌گیرد. حرکت‌های سریع و سخت، منجر به ارگاسم سریع‌تر می‌شود. با حرکت کندتر و آرام‌تر، نوک آلت تناسلی کم‌تر تحریک می‌شود و انزال به تأخیر می‌افتد. همچنین، می‌توان انزال را بهتر کنترل کرد.
  • کاندوم: کاندوم حساسیت آلت تناسلی را کاهش می‌دهد و بنابراین، زمان انزال را افزایش می‌دهد. همچنین کاندوم مزایای دیگری مانند: جلوگیری از بیماری‌های مقاربتی و بارداری ناخواسته را نیز دارد.
  • صحبت کردن: به همسرتان بگویید که چه چیزی برای شما مفید است و چه چیزی برای شما مفید نیست. داشتن دید باز، نسبت به رابطه جنسی، شما را آرام می‌کند و مشکلات عصبی را که می‌تواند باعث انزال سریع شود کاهش می‌دهد.

سخن پایانی

موضوع زود انزالی، نیاز به توجه و درک صحیح دارد، زیرا روابط تعداد بسیاری از مردان و همسران آن‌ها، در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار داده است. در این مقاله، ما عوامل مختلفی که در ایجاد این وضعیت، نقش دارند، از جمله جنبه‌های فیزیولوژیکی و روانی، را بررسی کردیم. لازم است بدانیم که گرفتن راهنمایی و حمایت حرفه‌ای برای کسانی که با زود انزالی درگیر هستند بسیار مهم است، زیرا این بیماری با روش‌های متفاوت و مختلفی قابل درمان است. راه‌حل‌های درمانی زود انزالی، از طریق تکنیک‌های رفتاری، مشاوره یا درمان‌های پزشکی، برای بسیاری از افراد در دسترس است.

سوالات متداول

برای رفع سریع زود انزالی چه باید کنیم؟

با انجام این روش‌ها به سرعت باعث جلوگیری از زود انزالی بشوید:

  1. از کاندوم ضخیم، برای کاهش حساسیت استفاده کنید.
  2. نفس عمیق بکشید تا برای مدت کوتاهی رفلکس انزال را متوقف کنید. (یک رفلکس خودکار بدن که در طی آن انزال می‌کنید)

آیا برای درمان زود انزالی آمپول وجود دارد؟

خیر. بعضی دارو‌های تزریقی مانند آلپروستادیل برای درمان اختلال نعوظ استفاده می‌شوند ولی در رفع زود انزالی تاثیری ندارند. این دارو‌ها مستقیما به تنه آلت تناسلی تزریق می‌شوند و مصرف خودسرانه آن‌ها بسیار خطرناک است.

زود انزالی در مردان چند دقیقه طول می‌کشد؟

تحقیقی که بر روی ۵۰۰ زوج انجام شد، نشان داده است که میانگین زمان انزال حدود ۵ دقیقه و نیم، بعد از شروع رابطه جنسی است. این زمان، برای مردانی که با مردان دیگر رابطه جنسی دارند، طولانی‌تر است. دستورالعمل‌های بین‌المللی، زمان زود انزالی را به ‌صورت انزال در عرض یک دقیقه پس از ورود آلت تناسلی به بدن همسر، تعیین می‌کند.

آیا زود انزالی با خمیر دندان درمان می‌شود؟

زود انزالی یک بیماری شایع است که هرگز نباید سعی کنید که آن را با خمیر دندان درمان نمایید. مواد داخل خمیر دندان، نمی‌توانند ارگاسم را به تاخیر بیندازد یا زود انزالی را درمان کنند. قرار دادن خمیر دندان، بر روی آلت تناسلی، ممکن است باعث سوختگی یا آسیب به پوست حساس آلت تناسلی شود. همچنین ممکن است به اندام تناسلی همسرتان نیز آسیب برساند.

آیا زود انزالی باعث نازایی می‌شود؟

زود انزالی، تأثیر چندانی بر باروری ندارد و امکان باروری وجود دارد، اما مواردی هم وجود دارد که در آن‌ها، زود انزالی احتمال  باروری را کاهش داده است.

آیا زود انزالی با قرص پاروکستین درمان می‌شود؟

پاروکستین یکی از مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) است که در درمان زود انزالی (PE) تجویز می‌شود. پاروکستین مانند همه داروهای ضد افسردگی و SSRI ها هرگز نباید بدون مشورت با پزشک مصرف شود.

آیا انزال زودرس یک عارضه شایع است؟

بعضی آمارها نشان می‌دهد که بیش از ۲۰ تا ۲۶ درصد از مردان، دچار زود انزالی می‌شوند.
این امر، به آن دلیل است که زود انزالی یک مسئله پیچیده است که جنبه‌های روحی و جسمی فرد، در ایجاد آن، تاثیر می‌گذارد.

مقالات مرتبط

شب ادراری کودکان:علت و درمان

بی اختیاری ادرار در سالمندان: علل و درمان

جراحی مثانه برای درمان سرطان، افتادگی و مشکلات ادراری

سوزاک (مردان و زنان): درمان، علائم و علت

فهرست
تماس با ما