تکرر ادرار در بارداری: علل و درمان

  1. خانه
  2. /
  3. مقالات
  4. /
  5. تکرر ادرار در بارداری: علل و درمان

تاریخ 25 آبان 1402

تکرر ادرار در بارداری یکی از نشانه‌های عادی بارداری است که در ماه‌های اول بروز می‌کند و اغلب زنان  قبل از اینکه بسیاری دیگر از علائم باروری را تجربه کنند، متوجه می‌شوند که بسیار بیشتر از قبل به دستشویی می‌روند و برای ادرار کردن احساس اضطرار می‌کنند. کاملاً طبیعی است که این مشکل به‌هیچ‌وجه برای زنان خوشایند نیست و می‌تواند زندگی روزمره آن‌ها را با اختلال مواجه کند و برای مثال اجازه ندهد که شخص خوابی راحت در طول شب داشته باشد. هر چند تکرر ادرار اغلب در سه‌ماهه اول بارداری بروز می‌کند، برخی از زنان حتی تا سه‌ماهه سوم نیز با آن دست ‌و پنجه نرم می‌کند. طی سه‌ماهه دوم بارداری، معمولاً تکرر ادرار کاهش پیدا می‌کند چرا که فشار کمتری به مثانه وارد می‌شود. برای مقابله با این مشکل، می‌توانید برخی راهکارهای مفید را به کار ببندید.

بارداری می‌تواند موجب تکرر ادرار و حتی در مواردی، بی‌اختیاری ادرار شود. در اغلب زنان، مشکل تکرر ادرار بعد از زایمان به خودی خود حل می‌شود. در صورتی که تکرر ادرار شما با درد و سوزش همراه است، لازم است که حتماً به پزشک مراجعه کنید. همچنین در نظر داشته باشید که اگر شما برای دستشویی رفتن احساس اضطرار می‌کنید اما بعد از رفتن به دستشویی تنها چند قطره ریزش ادرار دارید، این موضوع می‌تواند نشانه‌ی عفونت ادراری باشد و بنابراین لازم است این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. عفونت مجرای ادراری یک عفونت باکتریایی شایع در بارداری است که در صورت عدم رسیدگی و درمان می‌تواند منجر به عفونت کلیه شود. عفونت ادراری همچنین می‌تواند موجب زایمان زودرس نیز شود. جهت اطلاع بیشتر و یا رزرو نوبت می‌توانید با ما از طریق شماره‌ 02188343444  تماس حاصل فرمایید.

تکرر ادرار چیست؟


هورمون HCG می‌تواند عامل افزایش تکرر ادرار در دوران بارداری باشد. این هورمون باعث افزایش گردش خون در ناحیه لگن و کلیه‌ها می‌شود، که منجر به افزایش فعالیت کلیه‌ها می‌شود. این افزایش فعالیت کلیه‌ها باعث حذف مواد زائد از بدن می‌شود که این امر می‌تواند مفید باشد زیرا بدن باید مواد زائد خود و جنین را دفع کند.

همچنین، بزرگ شدن رحم می‌تواند نقشی در افزایش تکرر ادرار داشته باشد. زیرا این امر باعث وارد شدن فشار بیشتر به مثانه می‌شود و در نتیجه ظرفیت نگه‌داری ادرار در مثانه کاهش می‌یابد. احتمالاً متوجه می‌شوید که تکرر ادرار شبانه‌تان بیشتر است، که این امر احتمالاً به دلیل این است که مایعات تجمع یافته در پا در حالت خوابیده راحت‌تر جذب رگ‌ها می‌شوند و در نهایت به مثانه می‌رسند.

ادرار در سه‌ ماهه‌های مختلف بارداری


سه‌ماهه‌ی اول

افزایش ادرار کردن در سه‌ ماهه‌ی اول بارداری بیشتر به خاطر تغییرات هورمونی بدن و بزرگ شدن رحم (در نتیجه فشار به مثانه) است. رحم در حالت عادی به اندازه‌ی مچ دست است ولی در بارداری باید به تدریج جنینی را در خود جای دهد و بنابراین کاملاً طبیعی است که شروع به بزرگ شدن بکند.

سه‌ماهه‌ی دوم

در سه ‌ماهه‌ی دوم میزان تکرر ادرار تا  حدودی کاهش پیدا می‌کند. این موضوع به خاطر این است که رحم به بالای شکم می‌رود و در نتیجه فشار کمتری به مثانه وارد می‌کند. اما این کاهش تکرر ادرار موقتی است.

سه‌ماهه سوم

در سه ‌ماهه‌ی سوم که مرحله‌ی پایانی بارداری است، تکرر ادرار مجدداً زیاد می‌شود و این اتفاق زمانی می‌افتد که جنین به سمت کف لگن پایین می‌آید که در واقع به خاطر آمادگی برای زایمان است. در این حالت رحم مجدداً بر روی مثانه فشار وارد می‌کند. در این زمان اغلب زنان مجبورند شب‌ها برای رفتن به دستشویی چند بار از خواب بیدار شوند. اگر شما نیز به همین مشکل دچار شده‌اید به شما توصیه می‌شود که از خوردن مایعات در عصر خودداری کنید. البته در نظر داشته باشید که شما باید مایعات کافی به بدن خود برسانید و بنابراین هرروز (تا قبل از عصر) 6 تا 8 لیوان آب بنوشید. از نوشیدن کافئین خودداری کنید چرا که کافئین موجب افزایش ادرار می‌شود.

برای تکرر ادرار در بارداری چه می‌توانید بکنید؟


ورزش‌های کگل را انجام دهید

انجام ورزش‌های کگل در طول دوران بارداری برای خانم‌ها توصیه می‌شود به دلیل مزایای بسیاری که دارد. این ورزش‌ها به تقویت عضلاتی کمک می‌کنند که مجرای ادرار را در بر می‌گیرند. علاوه بر این، ورزش‌های کگل می‌توانند عضلات اطراف واژن و مقعد را نیز تقویت کرده و از حالت گرفتگی آن‌ها جلوگیری کنند. این ورزش‌ها به کنترل ادرار کمک می‌کنند و می‌توانند در هر مکانی انجام شوند، سه بار در روز و هر برنامه شامل 10 الی 20 انقباض 10 ثانیه‌ای باشد. انجام این تمرینات می‌تواند به جلوگیری از بروز بی‌اختیاری ادرار کمک کند، که به طور عادی قبل و بعد از زایمان اتفاق می‌افتد.

 آب و مایعات زیادی مصرف کنید

به اندازه کافی به بدن خود آب برسانید. عدم مصرف مایعات نه تنها به درمان تکرر ادرار کمکی نمی‌کند بلکه می‌تواند منجر به عفونت مجرای ادراری نیز شود. در طول روز به اندازه کافی آب بنوشید. در نظر داشته باشید که کافئین موجب افزایش اضطرار برای ادرار کردن می‌شود و بنابراین از خوردن نوشیدنی‌های کافئین دار مانند قهوه، چایی، نوشابه و مانند آن، خودداری کنید.

در طول روز بیشتر و در طول شب، کمتر غذا بخورید

در طول روز نوشیدنی‌های زیادی بنوشید و کم‌کم با نزدیک شدن به پایان روز میزان مصرف نوشیدنی را کمتر کنید. این کار باعث می‌شود که در طول شب کمتر مجبور شوید که به دستشویی بروید. توصیه می‌شود در صبح، مقدار بسیاری زیادی نوشیدنی مصرف کنید و تا عصر مقدار نوشیدنی مصرفی خود را کاهش دهید. برای مثال می‌توانید از ساعت 4 بعدازظهر به بعد نوشیدنی نخورید که این کار باعث می‌شود در نیمه‌های شب مجبور به رفتن به دستشویی نباشید.

هنگام ادرار کردن، مثانه خود را کاملاً خالی کنید

در هر بار رفتن به دستشویی دو بار ادرار کنید تا مثانه شما کاملاً خالی شود. خم کردن بدن به سمت جلو در هنگام ادرار کردن به خالی شدن کامل مثانه کمک می‌کند و بنابراین شما کمتر نیاز به رفتن به دستشویی خواهید داشت.

علت اصلی تکرر ادرار را درمان کنید

اگر معلوم شود که تکرر ادرار شما به خاطر عفونت  مجرای ادراری است، لازم است برای درمان این مشکل یک دوره آنتی‌بیوتیک مصرف کنید.

آیا تکرر ادرار تأثیری بر جنین دارد؟


تا زمانی که هیچ مشکل دیگری وجود نداشته باشد، تکرر ادرار نمی‌تواند تأثیر منفی بر جنین داشته باشد. اما به یاد داشته باشید که تکرر ادرار در برخی موارد می‌تواند نشانه عفونت ادراری باشد و عفونت ادراری نیز می‌تواند موجب عفوت کلیه، زایمان زودرس و وزن پایین نوزاد شود. پس حتماً برای این مشکل باید به پزشک مراجعه کنید تا وضعیت شما را بررسی کند.

آیا نگه داشتن ادرار موجب بی‌اختیاری ادرار می‌شود؟


بسیاری از زنان دچار بی‌اختیاری عصبی ادرار می‌شوند. این زنان ممکن است نگام خندیدن، سرفه کردن، عطسه کردن یا بلند کردن اجسام سنگین، مقداری ریزش غیراداری ادرار داشته باشند. این حالت اغلب در سه ‌ماهه آخر بارداری رخ می‌دهد. برای جلوگیری از این مسئله باید ادرار خود را نگه ندارید و هر زمان که نیاز داشتید به دستشویی بروید.

تکرر ادرار بارداری چه موقع برطرف می‌شود؟


پس از زایمان، اضطرار همیشگی برای استفاده از دستشویی و تکرار ادرار به طور طبیعی کاهش می‌یابد. اما باید توجه داشت که تا چند روز اول پس از زایمان، ممکن است مقدار زیادی ادرار تولید کنید. این امر به دلیل دفع مایعات اضافی بدن که در طول دوران بارداری تجمع کرده بودند، اتفاق می‌افتد. این وضعیت معمولاً پس از پنج روز بهبود می‌یابد و سپس فرایند ادرار کردن به حالت عادی خود بازمی‌گردد. همچنین، کاهش وزن بدن کودک و کاهش فشار روی مثانه پس از زایمان، احتمال بروز بی‌اختیاری ادرار را نیز کاهش می‌دهد.

مقالات مرتبط

سوزش ادرار (درد هنگام ادرار) در زنان و مردان: علل و درمان

تغییر رنگ طبیعی ادرار نشانه چیست؟ علل و درمان

تنگی محل اتصال حالب به کلیه: درمان با جراحی پیلوپلاستی

مثانه عصبی (نوروژنیک): علائم و درمان

فهرست
تماس با ما