دیرانزالی (دیرارضایی یا انزال دیررس) در مردان: علت، علائم و درمان

5. دیرانزالی (دیرارضایی یا انزال دیررس) در مردان: علت، علائم و درمان

دیر انزالی در مردان که گاهی به انزال ضعیف یا اختلال در انزال اشاره می‌شود حالتی است که  مرد بعد از تحریک جنسی طولانی‌مدت  به اوج لذت جنسی رسیده و انزال رخ می‌دهد. برخی که مبتلا به دیرانزالی هستند حتی بعد از تحریک جنسی ‌طولانی‌مدت نیز قادربه انزال نیستند. دیر انزالی ممکن است مشکل موقت و یا همیشگی باشد. دلایل احتمالی این مشکل می‌تواند شرایط سلامت جسمی، جراحی و مصرف داروها باشد. درمان دیرانزالی به یافتن علت اصلی بیماری بستگی دارد.

دیرانزالی یک مشکل جدی است و اگر درمان نشده و ادامه یابد ممکن است منجر به مشکلات روحی و روانی برای مرد و شریک جنسیش شود. شما می‌توانید برای مشاوره با متخصصین ما در کلینیک اورولوژی دکتر اسلامی و تعیین وقت از طریق شماره تماس 02188343444 اقدام نمایید.

چقدر طول می‌کشد تا یک مرد به حالت ارگاسم یا اوج لذت جنسی برسد؟

در برخی موارد، مردانی که دیرانزالی دارند، ممکن است بیش از 30 دقیقه زمان ببرد تا به اوج لذت جنسی برسند و انزال کنند، و برخی دیگر حتی پس از گذشت مدت زمان طولانی هم قادر به انزال نمی‌شوند. تعریف دقیقی از زمانی که برای تشخیص دیرانزالی لازم است وجود ندارد. با این حال، اگر دیرانزالی باعث استرس، ناامیدی یا قطع رابطه جنسی به دلیل خستگی، تحریک جنسی، از دست دادن نعوظ یا فشار همسر شود، احتمالاً شخص مبتلا به دیرانزالی است.

چقدر دیرانزالی در بین مردان رایج است؟

دیرانزالی بعد از ناتوانی جنسی (اختلال نعوظ) و زودانزالی، سومین اختلال جنسی رایج بین مردان است. البته باید گفت که دیرانزالی با اختلال نعوظ و زودانزالی فرق می‌کند.

علت‌ها

بیماری‌های مزمن، جراحی و مصرف برخی داروها ممکن است موجب دیرانزالی گردد. گاهی‌اوقات سوء مصرف الکل و یا مواد مخدرو مشکلات روحی‌وروانی مانند افسردگی، اضطراب و استرس می‌تواند علت این اختلال در مردان باشد. مطالعات حاکی از آن است که در بیشتر موارد مشکلات روحی و جسمی باهم موجب دیرانزالی در مردان می‌شود.

علت‌های فیزیکی

• برخی عیوب مادرزاری که بر سیستم تولید‌مثل مردان تاثیر می‌گذارد.
  • آسیب به اعصاب لگن که کنترل‌کننده ارگاسم است.
  • وجود برخی عفونت‌ها مانند عفونت مجاری ادراری
  • جراحی پروستات مانند کوچک کردن پروستات از راه مجرای ادراری (TURP) ویا جراحی برداشتن پروستات
  • بیماری‌های عصبی مانند نوروپاتی دیابتی، سکته و یا آسیب عصبی نخاع
  • بیماری‌های مرتبط با هورمون مانند کم‌کاری تیروئید و یا کمبود تستوسترون
  • انزال معکوس- حالتی که در آن اسپرم وارد مثانه می‌شود نه آلت تناسلی

علت‌های روانشناختی

• افسردگی، اضطراب و سایر بیماری‌های روحی
  • مشکلات عاطفی به‌دلیل استرس، ارتباط ضعیف و یا نگرانی‌های دیگر
  • اضطراب از رابطه
  • تصویر ضعیف مرد از خود
  • محدودیت‌های مذهبی و فرهنگی
  • تفاوت بین واقعیت‌های رابطه جنسی با تخیلات جنسی

مصرف برخی داروها و موادی که موجب دیرانزالی می‌شوند عبارتند از:

• برخی داروهای ضدافسردگی
  • برخی داروهای ضدفشارخون
  • برخی دیورتیک‌ها
  • برخی داروهای ضد روان‌پریشی یا مسکن
  • برخی داروهای ضدتشنج
  • الکل- خصوصا مصرف بیش‌از حد الکل

تقسیم دیرانزالی براساس علائم آن:

• دیرانزالی مادام‌العمر درمقابل دیرانزالی اکتسابی: دیرانزالی مادام‌العمر با بلوغ جنسی مردان خود را نشان می‌دهد. دیرانزالی اکتسابی بعد از یک دوره عملکرد جنسی طبیعی رخ می‌دهد.
  • دیرانزالی عمومی در مقابل دیرانزالی موقعیتی: دیرانزالی عمومی به شریک جنسی و انواع خاص تحریکات محدود نیست. دیرانزالی موقعیتی تنها تحت شرایط خاص رخ می‌دهد.

این تقسیم‌بندی‌ها در تشخیص علت نهفته دیرانزالی و تعیین درمان مناسب آن کمک شایانی می‌کند.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

وقتی مبتلا به دیرانزالی هستید برای شروع بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید.

درصورت بروز هر یک از مشکلات زیر حتما به پزشک رجوع کنید:

• دیرانزالی برای شما و شریک جنسی شما مشکل‌ساز شده‌است.
  • مشکل بهداشتی وسلامت یا مصرف برخی داروهای دیگر که ممکن است علت دیرانزالی باشد.
  • علاوه‌بر دیرانزالی علائم دیگری نیز دارید که ممکن است به دیرانزالی مرتبط باشد.

عوارض دیرانزالی شامل:

• کاهش میل جنسی در مرد و یا شریک جنسی او
  • استرس و اضطراب از رابطه جنسی
  • مشکلات زناشویی یا روابط به‌دلیل رابطه جنسی نامطلوب در زندگی
  • ناتوانی باردارشدن همسر (ناباروری مردانه)

آزمایش و تشخیص پزشکی

معاینه فیزیکی و سوابق پزشکی کمک فراوانی دردرمان دیرانزالی می‌کنند. باوجود این اگر به‌نظر می‌رسد که دیرانزالی به‌دلیل مشکل اصلی و نهفته بوجود آمده و نیاز به درمان دارد بیمار باید آزمایشات بیشتری انجام داده و یا به یک پزشک متخصص مراجعه کند.

آزمایشات دیرانزالی شامل:

• معاینه فیزیکی: این مورد شامل معاینه دقیق آلت‌تناسلی و بیضه‌های مرد است. پزشک برای اطمینان از ظاهر عادی آلت‌تناسلی به معاینه بیمار می‌پردازد.
  • آزمایش خون: برای بررسی بیماری‌های قلبی، دیابت، کم‌کاری تیروئید و سایر مشکلات سلامتی، از بیمار نمونه خون گرفته شده و به آزمایشگاه ارسال می‌شود.
  • آزمایش ادرار: برای بررسی علائم دیابت، عفونت و سایرمشکلات جسمی و نهفته، از بیمار نمونه ادرار گرفته و آزمایش می‌شود.

دارو و درمان

درمان دیرانزالی بستگی به علت زمینه‌ای بیماری دارد. مصرف برخی داروها، تغییر در داروهایی که بیمار درحال حاضر استفاده می‌کند، مشاوره روانشناختی و کنترل مصرف الکل و موادمخدر غیرقانونی جزء درمان‌های دیرانزالی است.

داروها

اگر بیمار داروهایی مصرف می‌کند که ممکن است موجب دیرانزالی شود، کم کردن دوز دارو و یا تغییر دارو می‌تواند به درمان مشکل کمک کند. گاهی‌اوقات دیرانزالی با تجویز داروی پزشک درمان می‌شود.

داروی خاصی مشخص نشده که بتواند به‌طور ویژه دیرانزالی را درمان کند. داروهایی که برای درمان دیرانزالی تجویز می‌شوند بیشتر بیماری و مشکلاتی که موجب دیرانزالی می‌شوند را برطرف می کنند.

داروهایی که گاهی برای درمان دیرانزالی تجویز می‌شوند شامل:

• آمونادین (داروی پارکینسون)
  • بوسپیرون (ضد اضطراب)
  • سیپروهپتادین (ضد آلرژی)

مشاوره روانشناسی

مشاوره روان‌درمانی می‌تواند به برطرف کردن مشکلات روانی مانند افسردگی و اضطراب که ممکن است منجر به دیرانزالی شود، کمک کند. این نوع مشاوره به بررسی مسائل روانشناختی می‌پردازد که می‌تواند تأثیر مستقیمی بر توانایی انزال مردان داشته باشد.

برای دریافت مشاوره روانشناسی، می‌توانید به تنهایی یا همراه با همسر خود به یک روانشناس یا مشاور روانپزشک مراجعه کنید. مراجعه به یک متخصص روانپزشک که تخصص کافی در گفتاردرمانی مشکلات جنسی داشته باشد، مزایای زیادی برای بیمار دارد. البته باید به این نکته توجه داشت که تأثیر مشاوره روانشناسی برای درمان دیرانزالی، بسته به نوع و شدت مشکلات و نگرانی‌های بیمار متفاوت است.

مقابله و حمایت

اگر گاهی‌اوقات و در شرایط خاص دچار دیرانزالی می‌شوید، این نشان‌دهنده‌ی دائمی بودن دیرانزالی در شما نیست و یا نباید انتظار داشته باشید که این مشکل هر بار در طول رابطه جنسی بعدی رخ دهد. به یاد داشته باشید که دیرانزالی در این شرایط ممکن است به دلیل استرس و عوامل موقت باشد.

نکته مهمی که باید به آن توجه کنید این است که اگر دچار دیرانزالی موقت یا دائمی هستید، بهتر است این موضوع را با شریک جنسی خود مطرح کنید تا او اشتباهی در نظر نگیرد که ناتوانی شما در رسیدن به اوج لذت جنسی به دلیل عدم علاقه به رابطه جنسی است.

با شریک جنسی خود صادق باشید و بی‌پرده در مورد مشکل خود صحبت کنید. اگر هر دو طرف همکاری لازم را داشته باشند، درمان نیز موفق خواهد بود. ممکن است نیاز باشد که با همسر خود به یک مشاور مراجعه کنید. این کار می‌تواند به رسیدگی و برطرف کردن مشکلات مرتبط با دیرانزالی شما کمک کند.