میل جنسی بالا: علل، عوارض، کنترل و کاهش شهوت زیاد

  1. خانه
  2. /
  3. مقالات
  4. /
  5. میل جنسی بالا: علل، عوارض، کنترل و کاهش شهوت زیاد

تاریخ 24 آبان 1402

در حالی که بسیاری از افراد نمی‌خواهند شانس لذت بردن از رابطه‌ی جنسی را از دست بدهند، برخی افراد از وسواس شدید مرتبط با فعالیت‌های جنسی رنج می‌برند. وقتی این وسواس‌ها شروع به تأثیرگذاری بر زندگی فرد کنند، باید پذیرفت که میل جنسی بالا به صورت یک مشکل در آمده است. دلایل دقیق این موضوع روشن نیستند، اما برای برخی این مسئله یک موضوع روانی و در برخی دیگر ناشی از مشکلات فیزیکی است. دانستن دلیل، یک بخش مهم در درمان میل بیش از حد جنسی می‌باشد.

اگر یک شخص به دلیل میل جنسی خود احساس پریشانی بیش از حد می‌کند، می‌توان گفت که دلیل آن به میل بیش از حد او باز می‌گردد. این مسئله می‌تواند با دارو و درمان‌های متعدد دیگر حل شود. درمان‌های مناسب برای اختلال جنسی با دخالت متخصص مرتبط با این مسئله (با توجه به دلیل آن) می‌تواند به کاهش علائم کمک کرده و به علاوه خطرات ناشی از این اختلال را کاهش دهد. مشاورین ما در کلینیک تخصصی اورولوژی دکتر اسلامی آماده پاسخگویی به سوالات و ارائه نوبت به بیماران می‌باشند.

تعریف میل جنسی بالا


میل جنسی یا شهوت جنسی ممکن است به طور غیرطبیعی بالا باشد. این وضعیت که به میل جنسی بیش از حد، شهوت بالا یا اعتیاد به میل جنسی معروف است، زمانی رخ می‌دهد که خواسته‌ها و امیال جنسی فرد به گونه‌ای است که بر زندگی شخصی او و افراد اطرافش تأثیرات منفی بگذارد. در چنین شرایطی، مشاوره و درمان می‌تواند در بهبود وضعیت مفید باشد.

تشخیص میل جنسی بالا در مردان امری آسان نیست، زیرا میل جنسی نرمال در اکثر مردان بسیار قوی است. اما اگر فردی به شدت نگران این مسئله باشد، ممکن است میل جنسی او بیش از حد طبیعی باشد. این ممکن است به دلیل محیطی که فرد در آن زندگی می‌کند یا محدودیت‌هایی که در آن محیط تجربه می‌کند، باشد.

دلایل شهوت زیاد


درباره‌ی دلایل فیزیکی این اختلال چیزهای زیادی در دسترس نیست. میل جنسی خیلی زیاد ممکن است به دلیل وجود یک فاکتور فیزیکی مانند عدم تعادل هورمونی یا آنومالی‌هایی در مغز رخ دهد. اگر چه این دلایل فیزیکی ممکن است در برخی افراد وجود داشته باشد، اما فاکتورهایی احساسی نیز وجود دارند که می‌توانند به همان اندازه مؤثر باشند. وجود مشکل با دیگر اختلالات وسواسی نیز ممکن است دلیلی برای ایجاد میل جنسی بالا باشد. بیماران دارای اختلال جنون (اختلال خلقی) نیز ممکن است شهوت بیش از حد داشته باشند. داروهای خاصی، مانند داروهایی که برای مقابله با پاهای بی قرار و بیماری پارکینسون استفاده می‌شوند، ممکن است میل جنسی بالا را ایجاد کنند. الکل و برخی از مواد مخدر مانند کوکائین و آمفتامین نیز ممکن است اثر مشابهی داشته باشند.

نکته‌ی مهم این است که در زمان پیدا کردن درمان مناسب، دلیل ایجاد کننده باید مد نظر قرار بگیرد. قبل از اینکه دلیل اصلی و دقیق پیدا شود، علائم بسیاری هستند که ممکن است به عنوان شاخص این اختلال جنسی ظاهر شوند.

علائم و خطرها


بسیاری از افراد لذت فعالیت جنسی را تجربه می‌کنند، اما وقتی کسی در زمان عدم تعامل جنسی به شدت مضطرب می‌شود، ممکن است دچار میل جنسی بالا باشد. تفکرات وسواسی که به تمرکز بر روی رابطه‌های جنسی می‌پردازند، همراه با اعتیاد به محتوای پورنوگرافی، ممکن است نشانه‌های این مشکل باشند. افرادی که با شرکای جنسی متعددی رابطه برقرار می‌کنند، بدون اینکه ارتباط عاطفی با هیچکدام از آنها داشته باشند، نیز ممکن است دچار میل جنسی بالا باشند.

اگر شما یا کسی که برایتان اهمیت دارد، با هرکدام از این علائم اختلال میل جنسی یا اعتیاد به روابط جنسی روبرو هستید، حالا زمان مناسب برای دریافت راهنمایی و کمک است. روش‌های درمانی برای این مشکلات وجود دارند و می‌توانند بسیار موثر باشند. مسیر بهبود ممکن است چندان آسان نباشد، اما بازیابی کنترل بر زندگی و متوقف کردن رفتارهای مخرب که ممکن است به شما و دیگران آسیب بزند، ارزش تلاش برای این امر را دارد.

درمان کم کردن میل جنسی


اگر شخصی به دلیل داشتن تمایل بیش از حد به رابطه‌ی جنسی، احساس پریشانی و اضطراب می‌کند، نیاز به مشاوره و درمان دارد. درمان شهوت زیاد ممکن است از طریق روش‌های مختلفی از جمله مشاوره، روان‌درمانی یا دارو درمانی انجام شود. هرچند راه‌حل یکتا برای کنترل و کاهش تمایل جنسی بالا وجود ندارد، اما درمانگران متخصص در اختلالات و بیماری‌های جنسی، از جمله شهوت زیاد، می‌توانند در تمام جنبه‌های این مشکل کمک کننده باشند.

روان‌درمانی شامل مشاوره و آموزش به فرد درباره‌ی راه‌های مدیریت امیال جنسی است تا این امیال دیگر به فرد آزار ندهند و کنترل زندگی او را به دست خود او بگذارد.

داروها

در مورد اختلالات خلقی، برای مثال اختلالات مانیک، که می‌توانند میل جنسی بالا را به وجود آورند، معمولاً دارو توصیه می‌شود. سرکسات نیز یک گزینه بوده و معمولاً استفاده می‌شود و ممکن است در ترکیب با رفتار درمانی نتایج خوبی به دست دهد.

گاهی اوقات داروها می‌توانند در درمان کاهش و کنترل شهوت مفید باشند. اما:

  • همواره باید داروها را با مشورت پزشک خود استفاده کنید.
  • داروها را حداقل یک ماه استفاده کنید تا بتوانید شانس موفقیت آن را ارزیابی نمایید.
  • بعضی مواقع داروها به سادگی برای پشتیبانی از بهبودی مورد نیاز هستند.
  • داروها باعث استراحت شده و ساختاری را ایجاد می‌کنند که می‌تواند در این زمینه مفید باشد.
  • معمولاً در حیطه‌ی مشکلات روانی، هر کسی باید مناسب‌ترین دارو را برای خود پیدا کند، و هیچ داروی استانداردی وجود ندارد که برای هر معتاد به رابطه‌ی جنسی به بهترین شکل جواب بدهد. بنابراین این احتمال را در نظر داشته باشید که ممکن است سریعاً در درمان به موفقیت نرسید و یا مجبور باشید مدت زمانی را تا رسیدن به موفقیت صرف کنید.
  • دارو درمانی انتخاب شماست و یک “باید” نمی‌باشد. معتادان به رابطه‌ی جنسی بسیاری بدون استفاده از هیچ دارویی درمان شده اند.

نمونه‌هایی از داروها عبارتند از:

  • پروزاک، فلوکستین
  • ونلافاکسین (که همچنین ضد افسردگی و ضد اضطراب است)
  • لوووکس (ضد اضطراب)
  • مدروکسی پروژسترون (با سطح عادی تستسترون در خون شما تنظیم شده و سطح هورمون را تغییر می‌دهد.).

راه‌های کاهش میل جنسی


  • با پزشک خود درباره‌ی امکان دریافت دارو صحبت کنید. بسیاری از داروها به دلیل عوارض جانبی خود میل جنسی را کاهش می‌دهند و می‌توانند برای شما مفید باشند حتی اگر شما به درمان‌های اصلی آنها نیاز نداشته باشید. نمونه‌هایی از این‌ها، داروهایی هستند که برای درمان بزرگ شدن پروستات، افسردگی و مشکلات هورمونی (مثلاً پروژسترون) استفاده می‌شوند.
  • از فیلم‌ها و ادبیات تحریک کننده دور شوید.
  • با پشک خود درباره‌ی مسائل ریشه‌ای که باعث میل جنسی بالای شما می‌شوند، صحبت کنید. تعیین این موضوع بسیار مهم است که این حالت تنها موردی از میل جنسی زیاد است یا اینکه شما از اعتیاد به رابطه‌ی جنسی رنج می‌برید. معتادان به رابطه‌ی جنسی، هیچ گاه احساس رضایتمندی از رابطه‌ی جنسی نداشته و همیشه در جستجوی آن هستند. اگر پس زده شوند، ممکن است عصبانی شده و به طور غیر معمول آسیب ببینند.
  • خود را مشغول نگه دارید. هر چقدر کمتر زمان داشته باشید، کمتر شانس این را خواهید داشت که بر رابطه‌ی جنسی تمرکز کنید. همچنین، تمام روز مشغول بودن شما را خسته می‌کند که در نتیجه میل جنسی شما را کاهش می‌دهد. از روز خود برای پیگیری اهداف خود استفاه کنید و در این صورت احساس نخواهید کرد که برای دلایل غلط، بیش از حد از خود کار کشیده‌اید.
  • بیشتر ورزش کنید. ورزش‌ تنش‌ها را کاهش داده و استرس جنسی را تسکین می‌دهد. میل جنسی بالا گاهی پاسخ بدن به ورزش نکردن کافی و راهی برای مقابله با آن است. خود را در حرکت نگه داشته و ورزش‌هایی را انتخاب کنید که چالش برانگیز و جالب بوده و تخیل شما را تحریک نکنند.
مقالات مرتبط

تزریق ژل به آلت تناسلی مردان (روش انجام و مراقبت بعد از آن)

جراحی چرخش بیضه طی 6 ساعت پس از بروز علائم

جراحی چرخش بیضه طی 6 ساعت پس از بروز علائم

نارسایی کلیه (کم کاری مزمن و ازکار افتادن): علائم و درمان

سرطان مثانه در زنان و مردان: علائم و درمان

فهرست
تماس با ما