کاربرد شاک ویوتراپی برای درمان اختلال نعوظ شدید و طولانی آقایان

  1. خانه
  2. /
  3. مقالات
  4. /
  5. کاربرد شاک ویوتراپی برای درمان اختلال نعوظ شدید و طولانی آقایان

تاریخ 24 آبان 1402

درمان اختلال نعوظ شدید و طولانی آقایان

شاک ویوتراپی یک روش درمانی ایمن و راحت است که برای بهبود عملکرد جنسی مردان و معکوس کردن اثرات اختلال نعوظ (ED) ناشی از جریان خون نامناسب، سودمند و تاثیرگذار است. این روش درمانی غیرتهاجمی و غیرجراحی است و از دارو استفاده نمی‌کند.

شاک ویوتراپی از امواج صوتی با فرکانس بالا برای بهبود جریان خون در آلت تناسلی استفاده می‌کند. در این روش، رگ‌های خونی موجود در آلت تناسلی باز می‌شوند و میکروپلاک‌های داخل رگ‌ها از بین می‌روند. این فرایند باعث رشد رگ‌های خونی جدید می‌شود که به نوبه خود جریان خون را در آن ناحیه بهبود می‌بخشد.

با افزایش جریان خون در آلت تناسلی، نعوظ قویتر، سفتتر و طولانی‌تر می‌شود. این روش درمانی برون اندامی کم توان است و مردان حین درمان دچار درد نمی‌شوند و تنها یک حس گزگز خفیف را در ناحیه درمان حس می‌کنند.

با توجه به سودمندی و تاثیرگذاری شاک ویوتراپی در بهبود عملکرد جنسی مردان و معکوس کردن اثرات اختلال نعوظ، این روش درمانی به عنوان یک گزینه موثر و ایمن برای درمان این اختلال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مزایای شاک ویوتراپی


شاک ویوتراپی مزایای متعددی برای درمان اختلال نعوظ دارد که مهمترین آنها به شرح زیر است:
• شاک ویوتراپی بدون استفاده از اشعه ایکس یا دارو انجام میشود، البته با توجه به شرایط بیمار ممکن است روش های تشخیصی یا درمانی دیگری در طرح درمان گنجانده شود.
• این درمان غیرتهاجمی توانایی التیام بخشی خود بدن را تحریک میکند.
• شاک ویوتراپی غالباً تسکین آنی درد را به ارمغان می آورد و توانایی حرکتی و عملکردی بیمار را بهبود میدهد.
• شاک ویوتراپی درمانی غیرتهاجمی و بدون درد است.
• از آنجایی که شاک ویوتراپی نیازی به بی حسی ندارد، بیماران بعد از درمان با عوارض جانبی بیهوشی مواجه نمی شوند.

مکانیک اختلال نعوظ


نعوظ زمانی رخ میدهد که خون دو حفره آلت تناسلی، موسوم به کورپورا کاورنوسا را پر کند. در نتیجه آلت تناسلی، تقریباً مانند بادکنک باد شده، حجیم و سفت میشود. محرک این فرایند تکان های است که از مغز و عصب های تناسلی ارسال میشود. هر چیزی که مسیر انتقال این تکانه را مسدود کند یا جریان خون را در آلت تناسلی محدود و مختل کند، به اختلال نعوظ دامن میزند.

علل اختلال نعوظ

• بیماری مزمن: ارتباط بین بیماری مزمن و اختلال نعوظ بیشتر از همه در بیماران مبتلا به دیابت مشهود است. مردانی که مبتلا به دیابت هستند، دو یا سه برابر بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به اختلال نعوظ هستند. در بین آقایانی که دچار اختلال نعوظ هستند، بیماران دیابتی این مشکل را 15 ـ 10 سال زودتر از افراد غیردیابتی تجربه میکنند. البته شواهد موجود نشان میدهد که چنانچه قند خون کنترل شود، خطر ابتلا به اختلال نعوظ به حداقل میرسد. از دیگر عارضههایی که میتوانند علت اختلال نعوظ باشند، میتوان به بیماری قلبی ـ عروقی، آترواسکلروز ( تصلب شرائین)، بیماری کلیه و ام اس اشاره کرد. این بیماریها جریان خون یا تکانه های عصبی را در سراسر بدن مختل میکنند.

• سبک زندگی: آن دسته از انتخاب های سبک زندگی که گردش خون را مختل میکند، میتواند عامل اختلال نعوظ نیز باشد. استعمال دخانیات و سوءمصرف الکل و مواد مخدر به رگها آسیب میزند و جریان خون را در آلت تناسلی کاهش میدهد. سیگار کشیدن، مردان مبتلا به تصلب شرائین را به شدت مستعد ابتلا به اختلال نعوظ میکند. اضافه وزن و کمتحرکی نیز از عامل های خطر اختلال نعوظ به شمار میآید. پژوهش ها حکایت از آن دارد که مردانی که ورزش میکنند، کمتر در معرض خطر ابتلا به اختلال نعوظ قرار دارند.

• جراحی: عصب ها و رگهای نزدیک آلت تناسلی گاهی اوقات در جراحی هایی که برای درمان سرطان پروستات، بزرگ شدن خوش خیم پروستات یا سرطان مثانه انجام میشود، آسیب میبیند. آسیب عصبی در بعضی موارد دائمی است و بیمار باید برای رسیدن به نعوظ تحت درمان قرار بگیرد. جراحی در موارد دیگر باعث اختلال نعوظی موقتی شده است که خود به خود بعد از گذشت 18 ـ 6 ماه برطرف میشود.

• مصرف دارو: اختلال نعوظ یکی از عوارض جانبی مصرف داروهایی مانند داروهای خاص فشار خون، داروهای ضدافسردگی و آرامبخشها است. آقایانی که احتمال میدهند، مصرف بعضی داروهای بدون نسخه یا تجویزی خاص باعث اختلال نعوظ شده است، باید در این باره با پزشک معالج خود مشورت کنند. البته هرگز نباید مصرف دارو را بدون مشورت با پزشک قطع کنید.

• علل روانی: اختلال نعوظ معمولاً، به ویژه در مردان مسنتر ریشه در مشکلی روانی دارد. البته عامل های روانی میتواند عامل بسیاری از موارد اختلال نعوظ باشد. متخصصین معتقدند که استرس، افسردگی، کمبود اعتماد به نفس و اضطراب عملکردی نیز از علل اختلال نعوظ به شمار میآید. به علاوه این عامل ها مشکل اختلال نعوظ نشأت گرفته از علل جسمی را تشدید میکند.

علائم اختلال نعوظ


علائم اختلال نعوظ عبارت است از:

• نعوظی که بیش از حد برای مقاربت نرم است.
• نعوظی که بیش از حد برای نزدیکی کوتاه است.
• ناتوانی در رسیدن به نعوظ

مردانی که نمیتوانند به نعوظ برسند یا نعوظشان برای نزدیکی، به اندازه کافی طولانی یا سخت نیست، مبتلا به اختلال نعوظ تشخیص داده میشوند.

تشخیص اختلال نعوظ


• معاینه بالینی: پزشک سوالاتی را درباره علائم و سابقه پزشکی بیمار برای تشخیص اختلال نعوظ میپرسد. پزشک معاینه بالینی کاملی را انجام میدهد تا نشانههایی مانند مشکل عصبی یا گردش خون نامناسب را پیدا کند. همچنین پزشک وجود ناهنجاری هایی را در ناحیه تناسلی بررسی میکند که ممکن است موجب اختلال نعوظ شده باشد.

• آزمایش: آزمایش های مختلفی برای تشخیص مشکلات جنسی مردانه انجام میشود. آزمایش اندازه گیری تستوسترون عدم تعادل هورمونی را نشان میدهد که غالباً یکی از علل کاهش میل جنسی است. شمارش سلول های خون، اندازه گیری قند و کلسترول خون و آزمایش بررسی عملکرد کبد ابتلا به بیماری هایی را نشان میدهد که میتواند علت اختلال نعوظ باشد.

شاک ویوتراپی برای درمان اختلال نعوظ


برای درمان اختلالات نعوظ، جراحان از روش شوک‌موج‌درمانی یا شاک ویوتراپی استفاده می‌کنند. این روش از انرژی امواج صوتی برای تحریک فرایند نئوواسکولاریزاسیون (رشد رگ‌های جدید) در نقاط خاصی از بدن استفاده می‌کند. این فرایند باعث ایجاد رگ‌های خونی جدید می‌شود که به نوبه خود جریان خون را در آن ناحیه بهبود می‌بخشد. شاک ویوتراپی به عنوان یک روش درمانی برای بیماری‌های مختلف از جمله ناراحتی قلبی، سنگ کلیه، شکستگی، التهاب مفصل و حتی اختلالات نعوظ استفاده می‌شود.

درمان اختلالات نعوظ با استفاده از شاک ویوتراپی اغلب با استفاده از شوک‌های ویو کم توان انجام می‌شود. جریان خون نقش بسیار مهمی در رسیدن به نعوظ مناسب دارد. زمانی که مرد تحریک می‌شود، شریان‌هایش گشاد می‌شود تا آلت تناسلی پر از خون شود و نعوظ حاصل شود. این فرایند به‌جز خون، چیز دیگری وجود ندارد که حالت شق و سفتی آلت را که برای دخول در واژن لازم است، ایجاد کند. مردانی که دچار اختلال در جریان خون هستند، نعوظ‌های ضعیف‌تری را تجربه می‌کنند.

برای انجام این روش درمانی، متخصص ژل مخصوصی را روی آلت تناسلی مرد می‌زند و پروب را روی آلت قرار می‌دهد. سپس بخش‌های مختلف آلت تناسلی مردانه به‌طور هدفمند درمان می‌شوند. جلسات درمان شاک ویوتراپی معمولاً ۱۵ تا ۲۰ دقیقه طول می‌کشد. این روش درمانی معمولاً نیازی به بی‌حسی ندارد؛ بیماران حین درمان دچار درد نمی‌شوند و تنها یک حس گزگز خفیف را در ناحیه درمان احساس می‌کنند.

نتایج درمان اختلال نعوظ با شاک ویو تراپی


تعداد جلسات درمان برای تمام بیماران یکسان نیست، معمولاً 12 ـ 6 جلسه درمان شاک ویو توصیه میشود. هر جلسه شاک ویو 30 ـ 20 دقیقه زمان میبرد، اما مزایای آن بیشتر از دو سال ماندگاری دارد. آزمایش های بالینی انجام شده در زمینه  درمان شاک ویوتراپی برای نعوظ، بیانگر رضایت بخش بودن نتایج این درمان غیرتهاجمی است. بیماران نیز درمان را پذیرفته اند و به خوبی تحمل میکنند. تعدادی از آقایانی که شاک ویوتراپی را برای درمان اختلال نعوظ انتخاب کرده اند، از لذت بخشتر شدن رابطه جنسی بعد از درمان رضایت دارند. مردان مبتلا به اختلال نعوظ شدیدتر پس از درمان شاک ویو نیز باید به درمان دارویی ادامه دهند. با این حال شاک ویوتراپی هنوز هم یک درمان آزمایشی محسوب میشود و برای تایید یافته های فعلی لازم است که پژوهش های بیشتری در این زمینه انجام شود. پژوهش های آتی باید در زمینه تاثیر شاک ویوتراپی بر انواع مختلف اختلال نعوظ انجام شود تا بتوان درمان مفید با پروتکل های لازم را تعیین کرد.

عوارض جانبی اختلال نعوظ

هیچ گونه عوارض جانبی برای شاک ویوتراپی نعوظ گزارش نشده است. شاک ویوتراپی درمانی موثر و کاملاً بدون درد است و هیچ یک از بیمارانی که تا به حال این درمان را انجام داده اند، در طول درمان یا پس از آن دچار درد یا عوارض شدید نشده اند.

سایر روش های درمانی


سایر روش های درمانی برای اختلال نعوظ عبارتند از:

تغییر سبک زندگی

بسیاری از مردان مبتلا به اختلال نعوظ می توانند عملکرد جنسی خود را با ایجاد چند تغییر ساده در سبک زندگی خود بهبود دهند. ترک سیگار، کاهش وزن و ورزش بیشتر عموماً جریان خون را بهبود میدهد. اگر احتمال میدهید که یکی از داروهای مصرفی فعلی عامل اختلال نعوظ است، از پزشک معالجتان بخواهید که دوز مصرف دارو را تغییر دهند یا داروی دیگری تجویز کنند.

داروهای خوراکی

درمان اختلالات نعوظ اغلب شامل داروهایی مانند سیالیس، لویترا، استاکسین و استندرا می‌شود. این داروها تاثیر مثبتی بر جریان خون به آلت تناسلی در زمان تحریک دارند. معمولاً این قرص‌ها باید ۳۰ تا ۶۰ دقیقه قبل از فعالیت جنسی مصرف شوند و تنها یک بار در روز مصرف می‌شوند. سیالیس می‌تواند تا ۳۶ ساعت قبل از رابطه جنسی مصرف شود و در دوزهای پایین‌تر نیز قابل استفاده است. استاکسین به صورت قرص حل شونده در دهان قابل مصرف است. قبل از مصرف هر یک از این داروها، بهتر است با پزشک مشورت کنید تا اطمینان حاصل کنید که مصرف این داروها برای شما مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

داروهای تزریقی

هرچند مصرف داروهای خوراکی برای درمان اختلال نعوظ راحتتر است، برخی آقایان با تزریق دارو داخل آلت به نعوظ قویتری میرسند. این دسته از داروها رگهای خونی را گشاد میکند تا خون آلت را پر کند. روش دیگر این است که پلت (pellet) دارویی داخل میزراه (مجرای خروج ادرار) قرار داده شود تا پلت ظرف ده دقیقه باعث نعوظ شود.

دستگاه خلأ (پمپ)

پمپ یا دستگاه خلأ درمان نعوظ جایگزینی برای درمان دارویی است. آلت داخل استوانه قرار داده میشود. پمپ هوا را از داخل استوانه به بیرون میمکد تا خلأیی جزئی دور آلت ایجاد شود. در نتیجه خون آلت را پر میکند و آلت شق میشود. کشی که دور پایهی آلت بسته میشود، نعوظ را حین نزدیکی حفظ میکند.

جراحی

اگر انسداد شریان منتهی به آلت علت اختلال نعوظ باشد، جریان خون را میتوان با جراحی به حالت عادی برگرداند. متقاضیان ایده آل عمل جراحی مردان جوانتری هستند که انسداد شریانهایشان پیآمد آسیب دیدگی لگن یا بین دو پا است. جراحی برای مردان مسنتری که دچار تنگی گسترده شریان ها هستند، توصیه نمیشود.

پروتز

چنانچه اختلال نعوظ مزمن و دائمی باشد، میتوان عملکرد جنسی را با استفاده از ایمپلنت بازیابی کرد. ایمپلنت قابل باد شدن دارای دو سیلندر است که طی عمل جراحی داخل آلت قرار داده میشود. زمانی که لازم است آلت شق شود، بیمار این سیلندرها را با استفاده از پمپ با مایع تحت فشار باد میکند. روش دیگر استفاده از ایمپلنت منعطف است که نعوظ را با استفاده از میلههای کار گذاشته شده داخل آلت نگه میدارد.

روان درمانی

حتی اگر علت جسمی مشخصی برای اختلال نعوظ وجود داشته باشد، روان درمانی مفید خواهد بود. مشاور تکنیک هایی را برای کاهش اضطراب عملکردی و بهبود نزدیکی به بیمار و همسرش آموزش میدهد. به علاوه همسران میتوانند استفاده از ایمپلنت و پمپ خلأ را در جلسات مشاوره یاد بگیرند.

مقالات مرتبط
آزواسپرمی

آزواسپرمی ( عدم وجود اسپرم) علت اصلی ناباروری در مردان

نارسایی کلیه در کودکان: درمان، علائم و علل

تومور ویلمز (تومور کلیه) در کودکان؛ علت، علائم و درمان

عوامل موثر بر ناباروری مردان

عوامل موثر بر ناباروری مردان: سن، تحرک، وزن، عفونت ، جراحی و …

فهرست
تماس با ما