زگیل تناسلی:علائم و درمان (لیزر، سوزاندن، فریز یا کرایو)

5. زگیل تناسلی:علائم و درمان (لیزر، سوزاندن، فریز یا کرایو)

زگیل تناسلی یکی از شایع‌ترین عفونت‌هایی است که از راه جنسی منتقل می‌شود. تقریباً تمام افراد فعال جنسی در طول عمر خود با حداقل یک نوع ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)، ویروسی که باعث ظهور زگیل‌های تناسلی می‌شود، آشنا می‌شوند. زنان به طور متوسط بیشتر از مردان در معرض ابتلا به زگیل‌های تناسلی قرار می‌گیرند. این زگیل‌ها معمولاً بافت‌های مرطوب ناحیه تناسلی را تحت تأثیر قرار می‌دهند و ممکن است به صورت کوچک و برجستگی‌های گوشتی ظاهر شوند یا شبیه به گل کلم باشند. در بسیاری از موارد، زگیل‌ها بسیار کوچکتر از اندازه‌ای هستند که به سهولت قابل مشاهده باشند.

اگر زگیل‌های تناسلی شما باعث ایجاد ناراحتی نمی‌شوند، احتمالا به درمانی نیاز ندارید. اما اگر علائمی شامل خارش، سوزش و درد دارید، و یا اگر زگیل‌های قابل مشاهده باعث نگرانی‌های احساسی می‌شوند، پزشک شما می‌تواند به شما در رفع آن با دارو یا عمل جراحی کمک کند. متخصصان ما در کلینیک تخصصی اورولوژی دکتر اسلامی با ارائه مشاوره تخصصی در خصوص علل ایجاد زگیل‌های تناسلی و مشکلات ناشی از آن‌ها، روش‌های درمانی مناسب را به شما معرفی می‌کنند. جهت دریافت وقت مشاوره و یا رزرو نوبت درمان می‌توانید با ما تماس بگیرید.

زگیل تناسلی در زنان ممکن است بر روی فرج، دیواره‌های مهبل (واژن)، ناحیه بین اندام‌های تناسلی خارجی و مقعد، کانال مقعد و دهانه رحم رشد کند. در مردان، ممکن است بر روی سر یا شفت آلت تناسلی، کیسه بیضه یا مقعد رخ دهد. زگیل تناسلی همچنین می‌تواند در دهان و گلوی فردی که تماس جنسی دهانی با یک فرد آلوده داشته، رشد کند.
علائم و نشانه‌های زگیل تناسلی عبارتند از:

•  تورم‌های کوچک، گوشتی یا خاکستری در ناحیه تناسلی
  •  زگیل‌های متعدد نزدیک به یکدیگر که شکل شبیه گل کلم را تشکیل می‌دهند.
  •  خارش یا ناراحتی در ناحیه تناسلی
  •  خونریزی در حین مقاربت

زگیل‌های تناسلی ممکن است چنان کوچک و مسطح باشند که با چشم غیر مسلح دیده نشوند. اگرچه گاهی اوقات، زگیل‌های تناسلی می‌توانند به شکل خوشه‌های بزرگ تکثیر شوند.

دلایل

ویروس پاپیلومای انسانی موجب ایجاد زگیل می‌شود. بیش از 40 نوع مختلف HPV وجود دارد که به طور خاص بر ناحیه تناسلی تاثیر می‌گذارد. ویروس پاپیلومای انسانی ناحیه تناسلی از طریق تماس جنسی گسترش می‌یابد. در بیشتر موارد، سیستم ایمنی بدن شما ویروس پاپیلومای انسانی تناسلی را می‌کشد و هیچ نشانه‌ای از علائم عفونت ایجاد نمی‌شود.

عوامل خطر

تخمین زده می‌شود که تقریبا تمام افراد دارای رابطه جنسی در معرض ابتلا به حداقل یک نوع HPV در طول زندگی خود هستند. عواملي كه خطر ابتلا به آلوده شدن با این ویروس را افزايش می‌دهند عبارتند از:

•  داشتن رابطه جنسی محافظت نشده
  •  داشتن یک عفونت منتقله جنسی دیگر
  •  داشتن رابطه جنسی با شریکی که سابقه جنسی او را نمی‌دانید.
  •  داشتن روابط جنسی در سن نوجوانی

عوارض زگیل تناسلی عبارتند از:

سرطان

سرطان دهانه رحم ارتباط نزدیکی با عفونت HPV تناسلی دارد. برخی از انواع ویروس پاپیلومای انسانی نیز با سرطان فرج، سرطان مقعد، سرطان آلت تناسلی و سرطان دهان و گلو همراه است. عفونت ویروس پاپیلومای انسانی همیشه به سرطان منجر نمی‌شود، اما همچنان ضروری است که زنان به طور منظم آزمایشات پاپ اسمیر داشته باشند، مخصوصا اگر شما با انواع پرخطرتر ویروس پاپیلومای انسانی آلوده شده‌اید.

مشکلات بارداری

زگیل تناسلی می‌تواند در طول دوران بارداری مشکلاتی ایجاد کند. این مشکل ممکن است منجر به بزرگ شدن زگیل و مشکلات در ادرار کردن شود. علاوه بر این، زگیل‌های موجود روی دیواره واژن ممکن است باعث کاهش انعطاف پذیری بافت واژن برای کشیده شدن در طول زایمان شود. زگیل‌های بزرگ در ناحیه تناسلی یا در مهبل ممکن است در هنگام زایمان منجر به خونریزی شوند. به ندرت، نوزاد متولد شده از مادر مبتلا به زگیل تناسلی ممکن است دچار زگیل در گلو شود. در این موارد، نوزاد ممکن است نیاز به عمل جراحی داشته باشد تا اطمینان حاصل شود که راه‌های هوایی او مسدود نشده است.

پاپ اسمیر

برای زنان، ضروری است که معاینات منظم لگن و آزمایشات پاپ اسمیر داشته باشند که می‌تواند به تشخیص تغییرات واژن و دهانه رحم ناشی از زگیل‌های تناسلی یا نشانه‌های اولیه سرطان دهانه رحم یک عارضه احتمالی عفونت HPV تناسلی کمک کند. در طی آزمایش پاپ اسمیر، پزشک شما از دستگاهی به نام اسپکولوم برای نگه داشتن واژن‌تان استفاده خواهد کرد. سپس از یک ابزار دستی بلند برای برداشتن نمونه کوچکی از سلول‌های دهانه رحم شما مسیر بین مهبل (واژن) و رحم‌تان استفاده می‌کند. سلول‌ها برای تشخیص ناهنجاری‌ها با یک میکروسکوپ مورد بررسی قرار می‌گیرند.

آزمایش HPV

تنها چند نوع از HPV ناحیه تناسلی به سرطان سرویکس (دهانه رحم) مرتبط است. نمونه‌ای از سلول‌های رحم که در طول آزمایش پاپ اسمیر گرفته می‌شود، می‌تواند برای این گونه‌های سرطانی ویروس پاپیلومای انسانی مورد آزمایش قرار گیرد. این آزمایش معمولا برای زنان سنین 30 سال و بالاتر توصیه می‌شود. این تست برای زنان جوان‌تر مناسب نیست، زیرا سیستم ایمنی بدن آنها می‌تواند حتی انواع سرطان‌زای HPV ناحیه تناسلی را بدون درمان بکشد.

درمان زگیل تناسلی که می‌تواند به طور مستقیم روی پوست‌تان اعمال شود عبارتند از:

ایمیکویمود (آلدارا، زیکلارا)

این کرم توانایی سیستم ایمنی بدن شما را برای مبارزه با زگیل‌های تناسلی افزایش می‌دهد. هنگامی که کرم روی پوست شما است، از تماس جنسی اجتناب کنید. ممکن است کرم، کاندوم و دیافراگم ضد بارداری را تضعیف کرده و پوست همسرتان را تحریک کند. یکی از عوارض جانبی احتمالی قرمزی پوست است. سایر عوارض جانبی ممکن است شامل تاول، دردهای بدن، سرفه، تورم و خارش و خستگی باشد.

پودوفیلین و پودوفیلوکس (کوندیلوکس)

پودوفیلین یک رزین گیاهی است که باعث تخریب بافت زگیل تناسلی می‌شود. پزشک شما ممکن است این محلول را برای شما استفاده کند. پودوفیلوکس دارای همان ترکیب فعال است، اما می‌توانید آن را به راحتی در خانه استفاده کنید. پزشک شما ممکن است تصمیم بگیرد که اولین بار این محلول را برای شما اعمال کند و اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از تحریک پوست اطراف توسط دارو را توصیه کند. هرگز از پودوفیلین به صورت داخلی استفاده نکنید. همچنین، استفاده از این دارو در دوران بارداری توصیه نمی‌شود. عوارض جانبی ممکن است شامل التهاب خفیف پوست، زخم یا درد باشد.

تری کلرواستیک اسید (TCA)

این درمان شیمیایی، زگیل‌های تناسلی را می‌سوزاند و می‌تواند برای زگیل‌های داخلی استفاده شود. عوارض جانبی ممکن است شامل التهاب خفیف پوست، زخم یا درد باشد.

سینکاتچینز (ورگن)

این کرم برای درمان زگیل‌های خارجی و زگیل‌های داخل یا اطراف کانال مقعد استفاده می‌شود. عوارض جانبی اغلب خفیف هستند و ممکن است شامل قرمزی پوست، خارش یا سوزش و درد باشد.

جراحی

شما ممکن است برای برداشتن زگیل‌های بزرگتر، زگیل‌هایی که به داروها پاسخ نمی‌دهند و یا در زمان بارداری زگیل‌هایی که نوزادتان را در طول زایمان در معرض خطر قرار می‌دهد، نیاز به عمل جراحی داشته باشید. گزینه‌های جراحی عبارتند از:

فریز کردن با نیتروژن مایع (کرایوتراپی)

انجماد با ایجاد یک تاول در اطراف زگیل عمل می‌کند. درحالی که پوست شما بهبود می‌یابد، ضایعات از بین می‌رود، و اجازه می‌دهد پوست جدید ظاهر شود. شما ممکن است نیاز به تکرار درمان کرایوتراپی یا فریز کردن زگیل داشته باشید. عوارض جانبی اصلی کرایو زگیل شامل درد و تورم است.

سوزاندن با الکتریسیته

این روش از یک جریان الکتریکی برای سوزاندن زگیل‌ها استفاده می‌کند. ممکن است بعد از عمل درد و تورم داشته باشید.

برداشتن با جراحی

پزشک شما ممکن است برای قطع و برداشتن زگیل‌ها از ابزار خاصی استفاده کند. برای این درمان بیهوشی موضعی یا عمومی نیاز خواهید داشت و پس از آن ممکن است کمی دچار درد شوید.

درمان با لیزر

این روش که از پرتوهای شدید نور استفاده می‌کند ممکن است پر هزینه باشد و معمولا برای لیزر زگیل‌های بسیار گسترده و مقاوم به درمان استفاده می‌شود. عوارض جانبی می‌تواند شامل جای زخم و درد باشد.

پیشگیری

استفاده از کاندوم در هر بار که رابطه جنسی دارید، خطر ابتلا به زگیل‌های تناسلی را کاهش می‌دهد. اگرچه استفاده از کاندوم می‌تواند خطر را کاهش دهد، اما 100 درصد موثر نیست. شما همچنان ممکن است به زگیل‌های تناسلی دچار شوید.