جراحی مثانه برای درمان سرطان، افتادگی و مشکلات ادراری

5. جراحی مثانه برای درمان سرطان، افتادگی و مشکلات ادراری

جراحی مثانه می‌تواند برای رفع مشکلات مختلف ادراری انجام شود، از جمله بی اختیاری و تکرر ادرار، افتادگی مثانه و بی اختیاری ناشی از استرس یا مثانه عصبی (خروج ادرار در اثر عطسه، سرفه، فعالیت و غیره). همچنین، برای بیمارانی که با سرطان مثانه مواجه هستند، جراحی مثانه یکی از گزینه‌های درمانی معمول است.

جراحی مثانه توسط  متخصصان جراح در کلینیک تخصصی اورولوژی دکتر اسلامی جهت از بین بردن برخی از مشکلات مربوط به مثانه انجام می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نتایج جراحی مثانه و چگونگی انجام آن، شما می‌توانید یک جلسه مشاوره را از طریق تماس با شماره‌ 02188343444 رزرو نمایید.

چه زمانی عمل جراحی لازم است؟

طیف وسیعی از روش‌های جراحی برای درمان بسیاری از مشکلات مربوط به مثانه وجود دارد و شما باید با پزشک خود در مورد بهترین گزینه‌ی درمانی که برای شما مناسب است، مشورت کنید.

مثانه عصبی

مثانه عصبی اغلب ناشی از ضعف عضلات کف لگن و بافت همبند حمایت کننده از مثانه است. روش‌های جراحی عبارتند از کولپوسوسپانسیون برای ترمیم گردن مثانه و جراحی سوسپانسیون مثانه (همچنین به عنوان جراحی اسلینگ سوسپانسیون نیز شناخته می‌شود) جهت ترمیم کف لگن.

بی اختیاری ادرار

روش جراحی برای بی اختیاری ادرار به ندرت انجام می‌شود. بی اختیاری ادرار زمانی رخ می‌دهد که دیوارهای مثانه به طور غیرارادی فشرده می‌شوند و نیاز به ادرار کردن را در فرد ایجاد می‌کنند. نتیجه‌ی این فرآیند بی‌اختیاری ادرار است. درمان‌های دیگر از جمله مصرف داروها معمولاً در اولویت هستند، اما جراحی تقویت مثانه گاهی به عنوان گزینه‌ای آخرین پیشنهاد می‌شود.

افتادگی مثانه

افتادگی مثانه به معنای بیرون زدگی اندام‌های لگنی به داخل کانال واژن و حتی خارج از مهبل (واژن) است. این مشکل زمانی رخ می‌دهد که کف لگن ضعیف می‌شود یا آسیب می‌بیند. روش‌های مختلف جراحی بسته به این که کدام یک از اندام‌ها دچار افتادگی شده‌اند، سن فرد بیمار و این که آیا او مایل به حفظ رحم هست یا خیر، وجود دارند. اکثر روش‌ها شامل ترمیم قسمت‌هایی هستند که دیواره‌ی واژن را حمایت می‌کنند.

سرطان مثانه

جراحی مثانه می‌تواند برای برداشتن بافت سرطانی و تومورهای دیواره‌ی مثانه انجام شود. این نوع عمل جراحی به نام جراحی از طریق پیشابراه شناخته شده است و در بیماران مبتلا به سرطان در مراحل اولیه استفاده می‌شود. گاهی اوقات سرطان مثانه ممکن است به اندازه‌ای پیشرفت کرده باشد که تنها بخش‌هایی از مثانه برداشته شوند (سیستکتومی جزئی)، اما چنانچه سرطان بیش از حد پیشرفته باشد، مثانه به طور کامل برداشته می‌شود. عمل برداشتن مثانه به صورت کامل سیستکتومی رادیکال نامیده می‌شود و اغلب نیاز به جراحی ترمیمی اضافی برای انحراف مسیرادرارنیز وجود دارد. انواع جراحی سرطان مثانه عبارتند از:

• برداشتن تومور مثانه از طریق پیشابراه (TURBT): این روش برای تشخیص و مرحله بندی و همچنین جهت درمان استفاده می‌شود. در طول انجام TURBT، متخصص جراح یک سیستوسکوپ را از طریق پیشابراه به مثانه وارد می‌کند. سپس  متخصص جراح با استفاده از یک ابزار دارای حلقه‌ی کوچک سیم، لیزر یا فولگوریشن (برق با ولتاژ بالا) اقدام به برداشتن تومور می‌کند. بیهوشی پیش از عمل جراحی در بیمار اعمال می‌شود، این بیهوشی برای جلوگیری از درد قبل از عمل انجام می‌شود.

برای افراد مبتلا به سرطان مثانه غیر عضلانی- تهاجمی، برداشتن تومور مثانه از طریق پیشابراه ممکن است قادر به از بین بردن سرطان باشد. با این حال، پزشک ممکن است درمان‌های کمکی را جهت کاهش خطر بازگشت سرطان توصیه کند. در این حالت درمان‌های کمکی مانند شیمی درمانی اینتراوزیکال یا ایمونوتراپی توصیه می‌شوند. در افراد مبتلا به سرطان مثانه عضلانی- تهاجمی، درمان کمکی عمل جراحی برای برداشتن مثانه معمولاً توصیه می‌شود.

• سیستکتومی: سیستکتومی رادیکال برداشتن کل مثانه و در برخی موارد بافت‌ها و اندام‌های نزدیک آن است. در مردان، پروستات و میزراه نیز برداشته می‌شوند. در زنان، رحم، لوله‌های فالوپ، تخمدان و بخشی از مهبل ممکن است برداشته شوند. علاوه بر این، گره‌های لنفاوی در لگن در هر دو مردان و زنان برداشته می‌شود. این عمل، جراحی غدد لنفاوی لگن نیز نامیده می‌شود. برداشت غدد لنفاوی لگن دقیق‌ترین راه برای پیدا کردن سرطانی است که به گره‌های لنفاوی گسترش یافته است. برای برخی از سرطان‌های خاص، به ندرت ممکن است برداشتن تنها بخشی از مثانه مناسب باشد که این عمل سیستکتومی جزئی نام دارد. در طول یک عمل جراحی سیستکتومی لاپاروسکوپی، جراح از چند برش کوچک به جای یک برش بزرگ در مقایسه با روش‌های جراحی معمول استفاده می‌کند. سپس متخصص جراح با استفاده از تجهیزات تلسکوپی اقدام به برداشتن مثانه می‌کند. جراح باید یک برش برای برداشتن مثانه و بافت‌های اطراف آن ایجاد کند. این نوع از عملیات جراحی باید توسط یک متخصص جراح ماهر که دارای تجربه‌ی زیادی در عمل جراحی با حداقل تهاجم است، انجام گیرد. مطالعات متعددی برای تعیین این که آیا سیستکتومی لاپاروسکوپی به اندازه‌ی عمل جراحی استاندارد ایمن است و این که آیا قادر به از بین بردن سرطان مثانه همانند عمل جراحی استاندارد می‌باشد یا خیر همچنان ادامه دارند.
  • انحراف ادرار: اگر مثانه برداشته شود، متخصصین راه جدید برای دفع ادرار از بدن ایجاد خواهد کرد. یکی از راه‌های انجام این کار استفاده از یک بخش از روده کوچک یا روده بزرگ برای منحرف کردن ادرار به سمت استوما یا استومی (یک خروجی) در خارج از بدن است. سپس بیمار باید از یک کیسه‌ی متصل به استوما جهت جمع آوری و تخلیه ادرار استفاده کند.

‌مراقبت‌های پس از درمان

پس از انجام یک عمل جراحی بزرگ، شما در بخش مراقبت‌های ویژه یا یک واحد ریکاوری بیدار می‌شوید. شما معمولاً ظرف یک تا دو روز به اتاق معمولی منتقل خواهید شد. در بخش مراقبت‌های ویژه از شما مراقبت اختصاصی خواهد شد و مراقبت‌های پرستاری از نزدیک اعمال می‌شود. متخصص جراح شما و متخصص بیهوشی نیز شما را تحت نظر خواهند داشت. شما به دلیل بیهوشی که اعمال شده و مسکن‌هایی که استفاده شده‌اند، حالت خواب آلودگی خواهید داشت.

مسکن‌ها

احساس درد در هفته اول یا بعد از آن طبیعی است. پزشک و پرستاران به شما مسکن خواهند داد. پزشک یا پرستار جهت تجویز دارو و دوز مناسب مسکن به کمک شما احتیاج خواهند داشت.

خوردن و نوشیدن

پرستار در عرض چند ساعت پس از عمل جراحی مقداری آب برای نوشیدن به شما خواهد داد. اگر توانستید این مقدار آب را تحمل کنید، شما می‌توانید به تدریج مایعات بیشتری بنوشید و سپس یک رژیم غذایی سبک به شما داده خواهد شد. به تدریج، شما ظرف چند روز به حالت عادی باز خواهید گشت. پرستار ممکن است جهت باز گرداندن تغذیه شما به شرایط نرمال نوشیدنی‌هایی با پروتئین و کالری بالا به شما بدهد.

حرکت دادن اندام‌ها

هنگامی که کمی حالت بیهوشی از بین می‌رود، پرستاران و متخصص طب فیزیک و توانبخشی به شما کمک می‌کنند تا در اسرع وقت شروع به حرکت دادن اندام‌های خود کنید. حتی زمانی که شما هنوز در رختخواب هستید، آن‌ها به شما در انجام تنفس‌های عمیق و تمرینات پا کمک می‌کنند. این حرکات به جلوگیری از ایجاد عفونت قفسه سینه یا لخته شدن خون در پاها کمک می‌کنند.

اثرات جانبی عمل جراحی مثانه

عوارض جانبی عمل جراحی مثانه به نوع روش جراحی بستگی دارد. تحقیقات نشان داده است که داشتن جراح با تجربه با تخصص سرطان مثانه می‌تواند نتیجه‌ی عمل جراحی در بیمار مبتلا به سرطان مثانه را بهبود بخشد. بیماران باید با پزشک در خصوص جزئیات عمل جراحی صحبت کنند تا اطلاعات دقیقی در خصوص عوارض جانبی احتمالی از جمله عوارض جانبی ادراری و جنسی و چگونگی مدیریت آن‌ها کسب نمایند. به طور کلی، عوارض جانبی ممکن است شامل موارد زیر باشند:

• تأخیردر بهبود پس از عمل جراحی
  • خونریزی خفیف و ناراحتی بعد از عمل جراحی
  • عفونت یا نشت ادرار پس ازسیستکتومی یا یک انحراف ادراری
  • اگریک مثانه جدید ایجاد شده است، بیمار گاهی اوقات ممکن است قادر به ادرار کردن یا خالی کردن مثانه به طور کامل نباشد.
  • مردان ممکن است قادر به انجام نعوظ که اختلال در نعوظ نامیده می‌شود، پس از انجام عمل سیستکتومی نباشند. گاهی اوقات، یک سیستکتومی عصبی می‌تواند انجام شود. هنگامی که این عمل باموفقیت انجام می‌شود، مردان ممکن است قادر به انجام یک نعوظ طبیعی باشند.
  • احتمال آسیب به اعصاب لگن و از دست دادن حس جنسی و ارگاسم در هر دویمردان و زنان وجود دارد. اغلب این مشکلات را می‌توان درمان کرد.

هزینه

هزینه درمان جراحی به عوامل مختلفی بستگی دارد.هزینه جراح و محل مطب او، میزان پیچیدگی جراحی و نوع مشکل مثانه از جمله این عوامل هستند.