درمان و تشخیص لنفوگرانولوم ونروم (ال جی وی) در زنان و مردان

لنفوگرانولوم ونروم (LGV) نوعی عفونت مقاربتی است که گونه‌ای از باکتری کلامیدیا تراکوماتیس عامل ایجاد آن است. ال جی وی بیماری نادری است که از راه رابطه جنسی واژینال و مقعدی منتقل می‌شود. لینفوگرانولوم ونروم از طریق مصرف آنتی بیوتیک‌ها قابل درمان است.

ورم کردن و پاره شدن غدد لنفاوی کشاله ران اسکاری دائمی ایجاد می‌کند و به دردی شدید دامن می‌زند. بیماران مبتلا به عفونت‌های مقعدی با درد آزاردهنده‌ی اطراف مقعد، ترشح از راست روده (رکتوم) و خونریزی مقعد مواجه می‌شوند. اگر این عفونت درمان نشود، بافت همبند جای زخم را ایجاد می‌کند و  باعث تنگ شدن دائمی راست روده می‌شود.

دلیل ایجاد بیماری لنفوگرانولوم ونروم

لنفوگرانولوم ونروم نوعی عفونت مزمن سیستم لنفاوی است که سه نوع متفاوت باکتری کلامیدیا تراکوماتیس عامل ایجاد آن هستند. باکتری‌ها از راه تماس جنسی منتقل می‌شود. علت ایجاد این عفونت با باکتری عامل کلامیدیای تناسلی تفاوت دارد. ال جی وی در مردان شایع‌تر از زنان است. بیماران HIV مثبت بیشتر مستعد ابتلا به این عفونت هستند.

علائم لنفوگرانولوم ونوم

دوره نهفتگی لنفوگرانولوم ونروم سه تا سی روز است. علائم ال جی وی پیچیده و شدید است و با ورم غدد لنفاوی، تب، درد عضلانی و احساس کسالت و بیماری عمومی همراه است. این عفونت و علائم آن، بسته به این که عفونت کدام نقطه از بدن را فراگرفته باشد، دارای سه مرحله است. ال جی وی می‌تواند قسمت‌های مختلف بدن، مانند ناحیه تناسلی، مقعد، راست روده، دهان و غدد لنفاوی را درگیر کند.

• مرحله اول: علائم معمولاً سه روز تا سه هفته بعد از تماس با باکتری بروز می‌یابد. زخم یا تاول کوچک و بدون دردی در محل ورود عفونت به بدن ایجاد می‌شود که ممکن است بیمار متوجه آن نشود. این تاول‌ها گاهی به صورت گروه‌های کوچک، شبیه به عفونت تبخال تشکیل می‌شود. همچنین گاهی تاول‌هایی در نقاط دیگر بدن، برای مثال اطراف مقعد، روی لب و داخل دهان ایجاد می‌شود؛ علائم سیستمی مانند تب و خستگی نیز تجربه می‌شود. لکه دردناک و حساس به لمسی داخل غدد لنفاوی کشاله ران ایجاد می‌شود. مردان دچار پروکتیتیس، التهاب مخاط یا لایه پوششی راست روده، می‌شوند. از علائم دیگر می‌توان به درد مقعد، ترشح، مدفوع خون آلود، یبوست و تنسموس (احساس نیاز به دفع و عدم توانایی برای تخلیه کامل مدفوع) اشاره کرد. البته بسیاری از بیماران مبتلا به ال جی وی، به ویژه زنان در این مرحله با علامتی مواجه نمی‌شوند.
  • مرحله دوم: غدد لنفاوی کشاله ران، زیربغل یا گردن معمولاً ده تا سی روز بعد از شروع عفونت ورم می‌کند و ملتهب می‌شود. عفونت مقعدی با زخم‌های دردناک، ترشح و خونریزی همراه است. همچنین بیماران با تب یا راش پوستی مواجه می‌شوند.
  • مرحله سوم: اکثر بیماران با بهره‌گیری از درمان مناسب، بعد از پشت سر گذاشتن مرحله دوم بهبود می‌یابند. اما اگر عفونت درمان نشود، علائم شدیدتر می‌شود و بیمار با ورم کلی غدد لنفاوی، ورم شدید همراه با زخم ناحیه تناسلی و آسیب داخلی راست روده یا واژن روبرو می‌شوند که آسیب طولانی مدتی را به بافت عفونی و سلامت عمومی وارد می‌کند. اسکار، ورم و بدشکلی در ناحیه‌های عفونی نیز گزارش شده است. پخش شدن باکتری‌ها در سراسر بدن منجر به آرتریت واکنشی می‌شود.

روش انتقال لنفوگرانولوم ونروم

ال جی وی تقریباً همواره یک عفونت مقاربتی است. باکتری‌ها از راه سطح مخاط مرطوب، عموماً راست روده یا واژن، وارد بدن می‌شوند، البته احتمال عفونت‌های آلت تناسلی مردانه یا دهان نیز وجود دارد. مانند تمام عفونت‌های مقاربتی، هر فردی که حین رابطه جنسی واژینال، مقعدی و یا دهانی از کاندوم استفاده نکند، ممکن است به لنفوگرانولوم آمیزشی مبتلا شود.

تشخیص لنفوگرانولوم ونروم

پزشکان آزمایش‌های مختلفی را برای تشخیص ال جی وی انجام می‌دهند. پزشک معمولاً نمونه‌ای را با سواب از داخل میزراه مردان یا دهانه رحم زنان می‌گیرد و نمونه را برای بررسی به آزمایشگاه می‌فرستد. ابتدا وجود کلامیدیا در نمونه بررسی می‌شود، اگر نتیجه آزمایش مثبت باشد، آزمایش برای تشخیص LGV انجام می‌شود. آزمایش‌های دیگری نیز برای بررسی وجود این باکتری‌ها در ادرار انجام می‌شود.

درمان لنفوگرانولوم ونروم

روش‌هایی برای درمان عفونت و پیشگیری از آسیب دیدن بیشتر بافت وجود دارد، هرچند احتمال دارد که جای زخم در اثر واکنش بافت به عفونت ایجاد شود. برای درمان لازم است که آسپیراسیون از راه پوست سالم یا برش انجام شود و ضایعه تخلیه شود تا از ایجاد زخم روی ران یا کشاله ران جلوگیری گردد. داکسی سایکلین درمان متداولی است که بیماران باید کپسول صد میلی گرمی آن را دو بار در روز به مدت 21 روز مصرف کنند. چنانچه بیمار نتواند داکسی سایکلین مصرف کند، به جای آن اریترومایسین خوراکی 500 میلی گرمی باید چهار بار در روز به مدت 21 روز مصرف شود.

پیشگیری از ال جی وی

روش‌های مختلفی برای پیشگیری یا کاهش احتمال خطر ابتلا به لنفوگرانولوم ونروم وجود دارد که مهم‌ترین آنها عبارت است از:

• استفاده از کاندوم
  • شستشوی کامل ناحیه تناسلی بعد از رابطه جنسی
  • چنانچه احتمال می‌دهید که دچار عفونت شده‌اید، از تماس جنسی خودداری کنید و در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید. همچنین از همسر خود بخواهید که برای معاینه و درمان به پزشک مراجعه کند.

سوالات رایج

افرادی که در بازه زمانی 6 ماه قبل از بروز علائم ال جی وی با بیمار مبتلا رابطه داشته‌اند، باید برای تشخیص عفونت کلامیدیای میزراه یا دهانه رحم آزمایش شوند و در صورت لزوم تحت درمان خاص کلامیدیا قرار بگیرند که عبارت است از آزیترومایسین خوراکی یک میلی گرمی یک بار در روز یا داکسی سایکلین خوراکی صد میلی گرمی دو بار در روز به مدت یک هفته.

ال جی وی در دوران بارداری و شیردهی با اریترومایسین درمان می‌شود. آزیترومایسین نیز برای درمان لنفوگرانولوم ونروم در دوران بارداری مفید است، اما هیچ داده مستندی درباره ایمنی و تاثیرگذاری این دارو در این دوران وجود ندارد. مصرف داکسی سایکیلین در دوران بارداری مجاز نیست.

چنانچه HIV مثبت هستید و تحت درمان قرار دارید، تاثیر لنفوگرانولوم ونروم بر روی شما هیچ تفاوتی با افراد HIV منفی نخواهد داشت. اما اگر تحت درمان قرار نداشته باشید، ابتلا به ال جی وی خطر سرایت HIV از شما به همسرتان را که HIV منفی است، افزایش می‌دهد. بنابراین برای محافظت بیشتر بهتر است که همواره از کاندوم استفاده کنید تا ایمنی خودتان و همسرتان حفظ شود.

چنانچه یک بار به LGV مبتلا شده باشید، باز هم احتمال دارد که به این بیماری دچار شوید.

• افرادی که علائم بیماری لنفوگرانولوم ونروم را دارند.
  • همسر فردی که مبتلا به لنفوگرانولوم مقاربتی است، نیز باید معاینه شود.
به این پست امتیاز دهید.
هیچ رای ثبت نشده است