درمان و تشخیص لنفوگرانولوم ونروم (ال جی وی) در زنان و مردان

5. درمان و تشخیص لنفوگرانولوم ونروم (ال جی وی) در زنان و مردان

لنفوگرانولوم ونروم (LGV) نوعی عفونت مقاربتی است که گونه‌ای از باکتری کلامیدیا تراکوماتیس عامل ایجاد آن است. ال جی وی بیماری نادری است که از راه رابطه جنسی واژینال و مقعدی منتقل می‌شود. لینفوگرانولوم ونروم از طریق مصرف آنتی بیوتیک‌ها قابل درمان است.

دلیل ایجاد بیماری لنفوگرانولوم ونروم

لنفوگرانولوم ونروم یک نوع عفونت مزمن سیستم لنفاوی است که توسط سه نوع مختلف باکتری کلامیدیا تراکوماتیس ایجاد می‌شود. این باکتری‌ها از طریق تماس جنسی منتقل می‌شوند و علت ایجاد این نوع عفونت با باکتری کلامیدیای تناسلی متفاوت است. ال جی وی در مردان به طور معمول بیشتر از زنان دیده می‌شود و بیماران مبتلا به HIV مستعدتر به این نوع عفونت هستند.

علائم لنفوگرانولوم ونوم

دوره نهفتگی لنفوگرانولوم ونروم سه تا سی روز است. علائم ال جی وی پیچیده و شدید است و با ورم غدد لنفاوی، تب، درد عضلانی و احساس کسالت و بیماری عمومی همراه است. این عفونت و علائم آن، بسته به این که عفونت کدام نقطه از بدن را فراگرفته باشد، دارای سه مرحله است. ال جی وی می‌تواند قسمت‌های مختلف بدن، مانند ناحیه تناسلی، مقعد، راست روده، دهان و غدد لنفاوی را درگیر کند.

• مرحله اول: علائم معمولاً سه روز تا سه هفته بعد از تماس با باکتری بروز می‌یابد. زخم یا تاول کوچک و بدون دردی در محل ورود عفونت به بدن ایجاد می‌شود که ممکن است بیمار متوجه آن نشود. این تاول‌ها گاهی به صورت گروه‌های کوچک، شبیه به عفونت تبخال تشکیل می‌شود. همچنین گاهی تاول‌هایی در نقاط دیگر بدن، برای مثال اطراف مقعد، روی لب و داخل دهان ایجاد می‌شود؛ علائم سیستمی مانند تب و خستگی نیز تجربه می‌شود. لکه دردناک و حساس به لمسی داخل غدد لنفاوی کشاله ران ایجاد می‌شود. مردان دچار پروکتیتیس، التهاب مخاط یا لایه پوششی راست روده، می‌شوند. از علائم دیگر می‌توان به درد مقعد، ترشح، مدفوع خون آلود، یبوست و تنسموس (احساس نیاز به دفع و عدم توانایی برای تخلیه کامل مدفوع) اشاره کرد. البته بسیاری از بیماران مبتلا به ال جی وی، به ویژه زنان در این مرحله با علامتی مواجه نمی‌شوند.
  • مرحله دوم: غدد لنفاوی کشاله ران، زیربغل یا گردن معمولاً ده تا سی روز بعد از شروع عفونت ورم می‌کند و ملتهب می‌شود. عفونت مقعدی با زخم‌های دردناک، ترشح و خونریزی همراه است. همچنین بیماران با تب یا راش پوستی مواجه می‌شوند.
  • مرحله سوم: اکثر بیماران با بهره‌گیری از درمان مناسب، بعد از پشت سر گذاشتن مرحله دوم بهبود می‌یابند. اما اگر عفونت درمان نشود، علائم شدیدتر می‌شود و بیمار با ورم کلی غدد لنفاوی، ورم شدید همراه با زخم ناحیه تناسلی و آسیب داخلی راست روده یا واژن روبرو می‌شوند که آسیب طولانی مدتی را به بافت عفونی و سلامت عمومی وارد می‌کند. اسکار، ورم و بدشکلی در ناحیه‌های عفونی نیز گزارش شده است. پخش شدن باکتری‌ها در سراسر بدن منجر به آرتریت واکنشی می‌شود.

روش انتقال لنفوگرانولوم ونروم

ال جی وی به طور معمول یک عفونت مقاربتی است. باکتری‌ها اغلب از طریق سطح مخاط مرطوب، معمولاً از راست روده یا واژن، وارد بدن می‌شوند، با این حال احتمال عفونت‌های آلت تناسلی مردانه یا دهان نیز وجود دارد. همانند سایر عفونت‌های مقاربتی، هر فردی که حین رابطه جنسی واژینال، مقعدی و یا دهانی از کاندوم استفاده نکند، ممکن است به ال جی وی مبتلا شود.

تشخیص لنفوگرانولوم ونروم

پزشکان آزمایش‌های مختلفی را برای تشخیص ال جی وی انجام می‌دهند. پزشک معمولاً نمونه‌ای را با سواب از داخل میزراه مردان یا دهانه رحم زنان می‌گیرد و نمونه را برای بررسی به آزمایشگاه می‌فرستد. ابتدا وجود کلامیدیا در نمونه بررسی می‌شود، اگر نتیجه آزمایش مثبت باشد، آزمایش برای تشخیص LGV انجام می‌شود. آزمایش‌های دیگری نیز برای بررسی وجود این باکتری‌ها در ادرار انجام می‌شود.

درمان لنفوگرانولوم ونروم

روش‌های مختلفی برای درمان عفونت و پیشگیری از آسیب دیدن بیشتر بافت وجود دارد، با این حال احتمال وجود جای زخم ناشی از واکنش بافت به عفونت وجود دارد. برای درمان، لازم است که از طریق آسپیراسیون از راه پوست سالم یا انجام برش، ضایعه تخلیه شود تا از ایجاد زخم روی ران یا کشاله ران جلوگیری شود. یکی از روش‌های درمان متداول، مصرف داکسی سایکلین به صورت کپسول 100 میلی‌گرمی دو بار در روز به مدت 21 روز است. در صورتی که بیمار نتواند داکسی سایکلین مصرف کند، می‌توان از اریترومایسین خوراکی 500 میلی‌گرمی چهار بار در روز به مدت 21 روز استفاده کرد.

پیشگیری از ال جی وی

روش‌های مختلفی برای پیشگیری یا کاهش احتمال خطر ابتلا به لنفوگرانولوم ونروم وجود دارد که مهم‌ترین آنها عبارت است از:

• استفاده از کاندوم
  • شستشوی کامل ناحیه تناسلی بعد از رابطه جنسی
  • چنانچه احتمال می‌دهید که دچار عفونت شده‌اید، از تماس جنسی خودداری کنید و در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید. همچنین از همسر خود بخواهید که برای معاینه و درمان به پزشک مراجعه کند.

سوالات رایج