بیماری پیرونی(بدترین مشکل جنسی مردان):علل،علائم ودرمان

  1. خانه
  2. /
  3. مقالات
  4. /
  5. بیماری پیرونی(بدترین مشکل جنسی مردان):علل،علائم ودرمان

تاریخ 24 آبان 1402

بیماری پیرونی یک مشکل آلت تناسلی ناشی از بافت اسکار، به نام پلاک است، که در داخل آلت تناسلی تشکیل می‌شود. این بیماری می‌تواند آلت تناسلی مرد را به سمت بالا یا طرفین خم کند. اکثر مردان مبتلا به بیماری پیرونی همچنان می‌توانند رابطه جنسی داشته باشند. اما برای برخی، دشوار یا دردناک است. اغلب اوقات این بیماری به خودی خود درمان نمی‌شود و نیاز به درمان توسط متخصص اورولوژی در مطب دارد.

بیماری پیرونی می‌تواند کیفیت زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد. بیش از 75 نفر از 100 مرد مبتلا به بیماری پیرونی تحت فشار و افسردگی ناشی از آن هستند. متأسفانه، بسیاری از مردان مبتلا به بیماری پیرونی خجالت می‌کشند و ترجیح می‌دهند تا به جای کمک گرفتن، در سکوت رنج ببرند. در موارد بسیار کمی (حدود 13 مورد از 100 بیمار)، بیماری پیرونی بدون درمان برطرف می‌شود. بسیاری از متخصصان توصیه می‌کنند که بیماری بدون جراحی در طول 12 ماه اول پس از تشخیص بیماری درمان شود. مردان دارای پلاک‌های کوچک، که انحنای زیاد آلت تناسلی، درد و هیچ مشکلی در رابطه جنسی ندارند ممکن است نیازی به درمان نداشته باشند. در صورتی که پلاک‌های بزرگ داشته باشید، باید تحت درمان قرار بگیرید، انتخاب‌های زیادی مانند دارو و جراحی وجود دارد.

متخصصین ما در کلینیک تخصصی اورولوژی دکتر اسلامی با ارائه مشاوره تخصصی در مورد علل بیماری پیرونی و چگونگی درمان آن، مناسب‌ترین شیوه ی درمانی را به شما پیشنهاد می‌دهند. جهت دریافت نوبت مشاوره و یا رزرو نوبت درمان می‌توانید با ما تماس بگیرید.

دلایل


احتمالا بیماری پیرونی ناشی از آسیب جزئی به آلت تناسلی است، که معمولا به علت رابطه جنسی شدید یا حوادث دیگر اتفاق می‌افتد. آسیب به تونیکا آلبوژین ممکن است باعث ایجاد بافت اسکار در سلول‌ها شود و سپس این بافت اسکار، پلاک بیماری پیرونی را تشکیل می‌دهد. اما همه افرادی که آسیب خفیف به آلت تناسلی می‌بینند، به بیماری پیرونی مبتلا نمی‌شوند. بنابراین، دلایل ژنتیکی یا محیطی برای این مشکل وجود دارد. مردان مبتلا به اختلالات بافت همبند یا داشتن یک عضو نزدیک خانوادگی مبتلا به بیماری پیرونی، در معرض خطر بیشتری قرار دارند. عوامل دیگری مانند قند خون بالا، مصرف دخانیات یا آسیب‌های قبلی به لگن نیز ممکن است به ایجاد بیماری پیرونی منجر شود.

علائم


پلاک‌های بیماری پیرونی بیشتر (70٪ موارد) در بالا (یا پشت) آلت تناسلی تشکیل می‌شود. پلاک‌ها باعث می‌شوند آلبگوینای تونیکا کمتر انعطاف پذیر باشد و ممکن است باعث خمیدگی آلت تناسلی در هنگام سفت شدن گردند. هنگامی که پلاک‌ها در پایین یا اطراف آلت تناسلی شکل گیرند، خمیدگی به سمت پایین یا طرفین خواهد بود. بعضی از مردان دارای پلاك بیش از حد هستند كه ممكن است انحنای پیچیده‌ای ایجاد كنند.

گاهی اوقات پلاک‌هایی در اطراف آلت تناسلی تشکیل می‌شوند. این پلاکها اغلب باعث انحنا نمی‌شوند، اما ممکن است شفت آلت تناسلی را مانند گردن یک بطری باریک کند (که گاهی اوقات به ” گردن بطری شدن ” یا “کم قطر شدن” شناخته می‌شود). در موارد حاد، پلاک ممکن است کلسیم را جمع‌آوری کند و تقریبا مانند یک استخوان بسیار سفت شود. گاهی مردان ممکن است متوجه کوتاه‌تر شدن آلت تناسلی خود شوند.

علائم دیگری که ممکن است نشان دهنده بیماری پیرونی باشد عبارتند از:

  • آلت تناسلی خمیده و منحنی
  • توده‌هایی در آلت تناسلی
  • نعوظ دردناک
  • نعوظ نرم
  • مشکل در رابطه جنسی به دلیل انحنای آلت تناسلی

مراحل بیماری پیرونی


بیماری پیرونی اغلب به 2 مرحله تقسیم می‌شود: مرحله حاد و مرحله مزمن. در هر دو مرحله، آلت تناسلی خمیده /منحنی ممکن است باعث مشکلات جنسی شود.

مرحله حاد

فاز حاد 6 تا 18 ماه طول می‌کشد. در طول این مدت، پلاک‌ها در آلت تناسلی شکل می‌گیرند، خمیدگی / انحنای آلت تناسلی بدتر می‌شود، و هنگام سفت شدن آلت تناسلی، احساس درد می‌کنید.

مرحله مزمن

فاز مزمن زمانی است که رشد پلاک متوقف می‌گردد و آلت تناسلی خمیده‌تر نمی‌شود. اگر در طول فاز حاد درد همراه با نعوظ وجود داشته باشد، اغلب در این زمان به پایان می‌رسد.

تشخیص


تشخیص بیماری پیرونی توسط پزشک با یک معاینه فیزیکی انجام می‌شود. پلاک‌های سخت معمولاً باعث سفت شدن یا عدم سفت شدن آلت تناسلی می‌شوند و با لمس آلت تناسلی قابل حس است. برای بررسی چگونگی انحنای آلت تناسلی، پزشک ممکن است دارویی را به آلت تناسلی شما تزریق کند تا آن را سفت کرده و برای مطالعه عکس بگیرد. در بعضی موارد، از اولتراسوند متحرک، که از امواج صوتی برای دریافت تصویری از آنچه در بدن شما است استفاده می‌کند، برای مشاهده محل پلاک، بررسی ساخت کلسیم و نشان دادن چگونگی جریان خون در آلت تناسلی استفاده می‌شود.

درمان


دارو

درمان دارویی می‌تواند به افرادی کمک کند که در طول فاز حاد به شدت تحت تاثیر بیماری قرار دارند.

  • ویتامین E : ویتامین E یک آنتی اکسیدان است که به دلیل عوارض جانبی خفیف و هزینه کم محبوب می‌باشد. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف ویتامین E می‌تواند پلاک‌ها را کوچک‌تر و به صاف شدن آلت تناسلی کمک کند.
  • تاموکسیفن – این دارو غیر استروئیدی و ضد استروژن برای درمان تومورهای دسمویی که مانند پلاک‌های بیماری پیرونی است استفاده می‌شود.
  • کلشیسین: کلشیسین یک داروی ضد تورم است که اندکی کمک کننده خواهد بود.
  • کارنیتین: کارنیتین یک داروی آنتی اکسیدانی است که باعث کاهش تورم برای کمک به بهبود زخم می‌باشد.

تزریق

  • تزریق وراپامیل – وراپامیل بیشتر برای درمان فشار خون بالا استفاده می‌شود. برخی از مطالعات نشان می‌دهد که تزریق وراپامیل نیز برای درد و انحنای آلت تناسلی موثر است.. به نظر می‌رسد که وراپامیل گزینه مناسب و کم هزینه ای برای بیماری پیرونی باشد.
  • تزریق اینترفرون – اینترفرون پروتئینی است که در بدن ساخته می‌شود و به کنترل تورم کمک می‌کند. نشان داده شده است که این دارو، احتمالا با کم کردن سرعت میزان تولید بافت اسکار و ایجاد آنزیمی که بافت زخم را تجزیه می‌کند، به کنترل زخم کمک می‌نماید.
  • تزریق کلاژناز – کلاژناز در بدن تولید می‌شود و برخی از بافت‌ها را تجزیه می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند که تزریق کلاژناز به پلاک‌ها باعث بهبود بیماری پیرونی شده است.

جراحی

سه راه درمان بیماری پیرونی با جراحی وجود دارد:

جراحی برای کوتاه کردن سمتی از آلت تناسلی که مقابل پلاک/ انحنا قرار دارد

این نوع جراحی را می‌توان با برش دادن قطعات کوچکی از بافت در خارج از انحنا و دوختن محکم آن یا با تا کردن بافت و کشیدن آن با نخ جراحی انجام داد. جراحی اغلب ایمن و آسان توسط جراح انجام می‌شود، و خطر کم مشکلات (مانند خونریزی و یا بدتر شدن اختلال نعوظ) وجود دارد.

جراحی برای بلندتر کردن کناره خمیده آلت

این نوع جراحی زمانی استفاده می‌شود که انحنای آلت تناسلی شدید یا تنه آلت بسیار باریک شده باشد. جراح پلاک را برای کاهش فشار برش می‌دهد و ممکن است بخشی از پلاک را بردارد. سپس فضایی که باقی مانده است با یک پیوند پر می‌شود. جراحی گرافت، بافت را از یک قسمت بدن به قسمت دیگر منتقل می‌کند. همچنین می‌تواند بافت‌های از دست رفته بدن‌تان را با بافت اهدا کننده یا جایگزین آزمایشگاهی جایگزین کند.

2 نوع گرافت وجود دارد که اغلب مورد استفاده قرار می‌گیرد:

پیوند بافت اتولوگ – این پیوندها از بافتی است که از بخش دیگری از بدن در طی جراحی برداشته شده است.

پیوند غیر اتولوگ – این پیوندها ورقه‌های بافتی هستند که به طور تجاری از منابع انسانی یا حیوانی بدست می‌آیند.

لوازم پروتز آلت

دستگاه‌های پمپ باد کننده یا میله‌های سیلیکونی قابل انعطاف که در آلت تناسلی استفاده می‌شوند، گزینه‌های مناسبی برای مردان مبتلا به بیماری پیرونی و اختلال نعوظ متوسط تا شدید محسوب می‌شوند. این ابزارها به طور معمول باعث صاف شدن آلت تناسلی و ایجاد امکان سفت شدن آن به اندازه کافی برای انجام رابطه جنسی می‌شوند. اگر آلت تناسلی به اندازه کافی صاف نشود، جراح می‌تواند با تنظیم پلاک در برابر پروتز سفت، یا با برش پلاک و استفاده از یک پیوند برای پوشش دهانه باز، آن را اصلاح کند.

 

 

مقالات مرتبط
لاپاراسکوپی فتق شکم و کشاله ران مزایا، نحوه انجام و مراقبت ها

لاپاراسکوپی فتق شکم و کشاله ران : مزایا، نحوه انجام و مراقبت ها

درمان پلاک پیرونی(کجی آلت تناسلی) با دارو، شاک ویو تراپی و جراحی

درمان بی اختیاری ادرار در مردان جوان و سالمند با دارو و جراحی

جراحی مثانه برای درمان سرطان، افتادگی و مشکلات ادراری

فهرست
تماس با ما