درمان کوچکی و کوتاهی آلت تناسلی | علت ها و سایز نرمال

  1. خانه
  2. /
  3. مقالات
  4. /
  5. درمان کوچکی و کوتاهی آلت تناسلی | علت ها و سایز نرمال

تاریخ 24 آبان 1402

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که آلت تناسلی آن‌ها کوچک است، اما در حقیقت اندازه آلت تناسلی در محدوده نرمال قرار دارد. برخی افراد ممکن است از روش‌های غیرعلمی برای افزایش اندازه آلت تناسلی استفاده کنند که می‌تواند به آسیب آلت تناسلی و عملکرد آن منجر شود. مواردی که آلت تناسلی به تشخیص پزشک به عنوان کوچک و غیرکاربردی محسوب می‌شود به نام “کوچکی آلت” یا “میکروپنیس” شناخته می‌شوند و بسیار نادر هستند. اگر کوچکی آلت به موقع تشخیص داده شود، راه‌های درمانی مؤثری وجود دارد، از جمله تزریق ژل و چربی یا جراحی قطع لیگامان، که می‌تواند توسط اورولوژیست مجرب انجام شود.

اندازه طبیعی آلت تناسلی چند سانتی‌متر است؟

اندازه طبیعی آلت تناسلی چند سانتی‌متر است؟ 

یک مقاله تحقیقاتی در سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد که بسیاری از مردان بر این باورند که طول متوسط آلت تناسلی در حالت نعوظ حدود ۱۵.۲ سانتی‌متر است درحالی‌که در واقعیت چنین نیست و میانگین اندازه آلت تناسلی بسیار کم‌تر از این است. (منبع) محققان به این نتیجه رسیده‌اند که اندازه متوسط آلت تناسلی در حالت خوابیده ۸.۸ سانتی‌متر و در حالت نعوظ حدود ۱۳ سانتی‌متر است. همچنین این مطالعه نشان می‌دهد که اندازه آلت در حالت خوابیده و در حالت نعوظ ارتباطی با یکدیگر ندارند و آلت تناسلی در حالت خوابیده می‌تواند اندازه‌های متفاوتی داشته باشد، اما در حالت نعوظ اندازه مشخصی باشد. در این مطالعه ارتباطی میان سن و اندازه آلت تناسلی نیز پیدا نشده است. (منبع)

محققان همچنین به این نتیجه رسیده‌اند که تنها مردانی با طول آلت کم‌تر از ۴ سانتی‌متر در حالت خوابیده، و کمتر از ۷.۵ سانتی‌متر در حالت نعوظ ممکن است دچار عارضه ی میکروپنیس و کاندید درمان کوتاهی آلت باشند.

چگونه آلت خود را اندازه گیری کنیم؟ 

اندازه آلت از انتهای تنه آلت تا نوک گلانز یا کلاهک آلت حساب می‌شود. باید دقت کنید که مقداری از تنه آلت ممکن است زیر لایه چربی ناحیه شرمگاهی پنهان باشد و باید آن را نیز اندازه‌گیری کنید.

برای اندازه‌گیری طول آلت خود لازم است:

  1. ابتدا مطمئن شوید که آلت کاملاً در حالت نعوظ است و نیمه شق نیست.
  2. بافت چربی ناحیه شرمگاهی دور آلت را به پایین فشار دهید تا تنه آلت کاملاً دیده شود.
  3. از قسمتی که تنه آلت به استخوان شرمگاهی متصل می‌شود تا انتهای نوک آلت را اندازه‌گیری کنید. برای این کار بهتر است از خط‌کش‌های فلزی استفاده نکنید تا آسیبی به خود نرسانید. از یک متر پارچه‌ای نرم استفاده کنید.

برای اندازه‌گیری قطر آلت خود نیز همین مراحل را تکرار کنید. آلت در حالت نعوظ کامل باشد، سپس متر پارچه‌ای را بدون این که فشار دهید دور انتهای تنه آلت بپیچید و قطر را اندازه بگیرید.

کوچک آلتی یا میکروپنیس چیست؟

کوچک آلتی یا میکروپنیس (micropenis) در بزرگسالان حالتی است که طول آلت در حالت نعوظ از 7.5 یا 8 سانتی‌متر کوچک‌تر باشد. کوچک آلتی که گاهی میکروفالوس نیز نامیده می‌شود، می‌تواند مادرزادی و ژنتیکی باشد یا به علت مشکلات هورمونی ایجاد شود. تشخیص به‌موقع آلت کوچک در کودکان می‌تواند شانس درمان آن را بسیار بیشتر کند.

چه موقع برای کوچکی آلتم به دکتر مراجعه کنم؟

چه موقع برای کوچکی آلتم به دکتر مراجعه کنم؟ 

مراجعه به پزشک زمانی ایده خوبی است که افزایش اندازه آلت تناسلی باعث بهبود کیفیت زندگی فرد می‌شود. همچنین اگر پس از اندازه‌گیری مشخص شد که آلت تناسلی کوچک است، با مراجعه به پزشک می‌توان متوجه شد که آیا این کوچکی ارتباطی با بیماری خاصی دارد یا خیر.

نگرانی بیش از حد در مورد اندازه آلت تناسلی می‌تواند منجر به افسردگی، اضطراب، اخلال در عملکرد جنسی، بروز مشکلات نعوظ‌ و به دنبال آن باعث عدم رضایت جنسی شود. برخی از مسائل روانی ممکن است فرد را به این باور برساند که دچار کوچک‌آلتی است درحالی‌که در واقعیت آن فرد آلتی با اندازه مناسب دارا است. این مسائل روانی عبارت‌اند از:

  • اضطراب کوچک‌آلتی: افراد دارای این مشکل نگران این هستند که دیگران ممکن است آلت تناسلی آن‌ها را کوچک تصور کنند، به همین دلیل اصلاً نمی‌خواهند اطراف دیگران لباس عوض کنند.
  • اختلال کوچک‌انگاری آلت تناسلی: یک فرد مبتلا به این اختلال همیشه اندازه آلت تناسلی خود را کوچک متصور می‌شود و فکر می‌کند که دیگران همگی آلت تناسلی بزرگ‌تری از او دارند.
  • اختلال بدشکل پنداری بدن: تحقیقات نشان داده است مردانی که از اختلال بدشکل پنداری بدن رنج می‌برند، بیشتر نگران اندازه آلت تناسلی خود هستند و به دنبال راه‌های افزایش اندازه آلت هستند. (منبع) اگر فردی متوجه رفتارهای زیر در خود شد، ممکن است دارای این اختلال باشد و بهتر است که به پزشک مراجعه کند:
    • نگرانی بیش از حد درباره انداز آلت تناسلی
    • تمایل مکرر به مقایسه آلت تناسلی خود با دیگران
    • احساس نگرانی شدید در مورد یک نقص احتمالی در بدن که دیگران ممکن است متوجه آن نشوند
    • احساس نگرانی در مورد کار، زندگی اجتماعی یا سایر جنبه‌های زندگی
    • فکرکردن یا اقدام به خودکشی

درمان کوتاهی آلت تناسلی آقایان

بسته به شرایط، سن و اندازه آلت، می‌توان از طریق کاهش وزن، تزریق ژل یا چربی و همچنین جراحی، کوچکی یا کوتاهی آلت را درمان کرد و آن را بزرگ‌تر کرد. کوچک آلتی اگر در کودکی تشخیص داده شود، بهتر به درمان پاسخ می‌دهد. اما در بزرگسالان کار کمی مشکل خواهد بود.

کاهش وزن

درمان کوتاهی آلت تناسلی می‌تواند با انجام اقدامات مختلفی مؤثر باشد، از جمله کاهش وزن. اگر اضافه‌وزن دارید، با ازدست‌دادن وزن می‌توانید طول واقعی آلت خود را به دست بیاورید. این کار باعث رشد آلت تناسلی شما نخواهد شد، اما هنگامی که چربی دور کمر و ناحیه تناسلی را بسوزانید، قسمتی از بدنه آلت که زیر لایه‌های چربی اطراف دفن شده‌اند بیرون می‌آیند. کاهش وزن همچنین می‌تواند سلامت کلی عروق را بهبود بخشد و گردش خون را افزایش دهد و ممکن است به بهبود عملکرد نعوظ کمک کند. البته کاهش وزن در کسانی که اضافه‌وزن زیاد دارند و چاق هستند، نتیجه بسیار بهتری خواهد داشت تا افرادی که وزن متوسط یا عادی دارند. در هر حال، کاهش وزن می‌تواند باعث افزایش اعتمادبه‌نفس شده و دید فرد را نسبت به خودش بهتر کند.

تزریق چربی

تزریق چربی 

تزریق چربی به اطراف بدنه آلت تناسلی یکی دیگر از روش‌های درمان کوچکی آلت تناسلی است. این روش به دلیل امنیت بالایی که دارد، در سال‌های اخیر محبوبیت بالایی پیدا کرده است. در تزریق چربی برای بزرگ کردن آلت تناسلی، ابتدا چربی را با استفاده از فرایندی به نام لیپوساکشن از بدن خود فرد خارج می‌کنند. این فرایند استخراج چربی بسیار مهم است و معمولاً از ناحیه‌هایی مانند شکم، ران یا باسن که دارای بافت اضافی چربی است برداشته می‌شود. استخراج چربی نیاز به برش پوست یا جراحی ندارد و صرفاً با سوزن کانولا که سر گردی دارند، برداشته می‌شود. پس از استخراج، چربی از هرگونه ناخالصی تصفیه شده و آماده تزریق می‌شود. سپس چربی در زیر پوست و در امتداد آلت تناسلی، در چند مرحله، تزریق می‌شود.

در روش تزریق چربی فقط حجم و قطر آلت افزایش پیدا می‌کند و تأثیری در طول آن ندارد. نتایج نهایی بلافاصله پس از تزریق قابل مشاهده است و ماندگاری آن به توجه به میزان جذب چربی در هر فرد متفاوت است، اما چربی‌های تزریق شده معمولاً تا یک سال ماندگاری دارند و پس از آن توسط بدن جذب می‌شود.

مزایای تزریق چربی معایب تزریق چربی
افزایش قطر آلت تناسلی نتایج ضعیف
بهبود اعتمادبه‌نفس امکان جذب سریع چربی توسط بدن
افزایش توانایی جنسی احتمال نیاز به تزریق مجدد
ایمنی بسیار بالا نسبت به سایر روش‌ها نیاز به یک منبع چربی در بدن

تزریق ژل

تزریق ژل 

کارایی تزریق ژل برای حجم‌دهی و افزایش اندازه در سایر نقاط بدن مانند گونه و چانه ثابت شده است. در این روش با تزریق ژل هیالورونیک اسید (Hyaluronic Acid) به زیر پوست اقدام به افزایش قطر آلت تناسلی می‌شود. برای تزریق از بی‌حسی موضعی استفاده می‌شود و ژل در چند مرحله در زیر پوست و بافت‌های اطراف آلت تزریق می‌شود. میزان ژل تزریق شده باتوجه‌به انتظارات از افزایش حجم تعیین می‌شود. ممکن است که برای رسیدن به قطر دلخواه، تزریق ژل چند مرحله تکرار شود. بهتر از تا دو هفته پس از تزریق از انجام فعالیت‌های بدنی شدید یا برقراری رابطه جنسی خودداری شود تا احتمال جابه‌جایی ژل در  زیر پوست پایین‌تر بیاید.

همانند تزریق چربی، در تزریق ژل نیز امکان افزایش طول آلت وجود ندارد و فقط به حجم و ضخامت آن افزوده می‌شود. نتیجه تزریق ژل بلافاصله پس از تزریق قابل مشاهده است. این ژل‌ها پس از مدتی توسط بدن جذب می‌شوند، اما می‌توان انتظار ماندگاری یک الی دو سال را داشت.

مزایای تزریق ژل معایب تزریق ژل
افزایش قطر آلت تناسلی احتمال جابه‌جایی ژل در زیر پوست
بهبود اعتمادبه‌نفس احتمال نیاز به تزریق مجدد
افزایش توانایی جنسی احتمال ایجاد حساسیت
ماندگاری بالاتر ایجاد درد و ورم موقت

جراحی قطع لیگامان

جراحی قطع لیگامان 

یکی از روش‌های درمان کوچکی آلت تناسلی، جراحی قطع لیگامان است. در این جراحی لیگامانی که آلت تناسلی را در داخل به استخوان شرمگاهی نگه داشته است را قطع می‌کنند تا آلت رها شده و به سمت بیرون و پایین حرکت کند. این لیگامان‌های قطع‌شده در عملکرد آلت تناسلی تأثیری ندارند و صرفاً آلت را روبه‌بالا در جای خود نگه داشته‌اند.

برای انجام جراحی قطع لیگامان ابتدا پوست بالای ناحیه شرمگاهی برش داده می‌شود و سپس لیگامان‌هایی که آلت تناسلی را به استخوان شرمگاهی متصل می‌کند را قطع می‌کنند. در هنگام قطع لیگامان پزشک باید این دقت را به کار ببرد تا لیگامان‌های مهم را آزاد نکند، چرا که برش لیگامان‌های اشتباه ممکن است باعث تغییر جهت و قرارگرفتن آلت در وضعیت غیرعادی شود. ممکن است موادی در میان لیگامان‌های قطع‌شده قرار داده شود تا از اتصال دوباره آن‌ها به یکدیگر جلوگیری شود.

نکته قابل‌توجه این است که جراحی قطع لیگامان باعث افزایش طول آلت تناسلی نمی‌شود و فقط بخش نهفته آلت تناسلی در داخل بدن را رها کرده و آلت را به بیرون متمایل‌تر می‌کند. انجام این جراحی برای هر فرد نتیجه متفاوتی خواهد داشت، اما می‌توان بعد از جراحی انتظار افزایش طول ۱ تا ۳ سانتی‌متری آلت تناسلی را داشت.

مزایای جراحی معایب جراحی
متمایل‌شدن آلت به بیرون جای زخم
بهبود سلامت روانی عفونت
افزایش اعتمادبه‌نفس احتمال بروز خطا در جراحی
بازگشت کارایی و عملکرد آلت تناسلی احتمال تغییر جهت غیرعادی آلت تناسلی

بررسی برخی درمان های ثابت نشده کوچکی آلت

روش‌های مختلفی برای افزای طول آلت تناسلی کوچک پیشنهاد شده است، اما هیچ‌کدام از آن‌ها از لحاظ علمی ثابت شده نیستند. در بهترین حالت این روش‌ها تأثیری بر کوچکی آلت نخواهند داشت و در بدترین حالت موجب آسیب رسیدن به آلت تناسلی خواهند شد. برخی از این روش‌ها عبارت‌اند از:

  • قرص‌ها و کرم‌های موضعی: برخی قرص‌ها و کرم‌های موضعی که حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی، گیاهان دارویی یا هورمون‌هایی هستند، توسط سازندگان برای بزرگ کردن آلت تبلیغ می‌شوند. تأثیر هیچ‌کدام از این محصولات ثابت نشده است و حتی استفاده از بعضی از آن‌ّها ممکن است ضرر هم داشته باشد.
  • پمپ‌های وکیوم: ازآنجایی‌که پمپ‌های وکیوم یا خلأ خون را به آلت تناسلی می‌کشانند و آن را متورم می‌کنند، گاهی برای درمان اختلال نعوظ استفاده می‌شوند. پمپ وکیوم می‌تواند به طور موقت آلت را بزرگتر نشان دهد، اما استفاده زیاد یا طولانی‌مدت از این دستگاه‌ها می‌تواند به بافت آلت تناسلی آسیب برساند و منجر به نعوظ کمتری شود.
  • تمرینات: تمریناتی برای افزایش حرکت خون از ابتدا به انتهای آلت تناسلی وجود دارند که ایمن‌تر از روش‌های دیگر به نظر می‌رسند، اما هیچ مدرک عملی برای اثبات کارایی آن‌ها وجود ندارد. انجام این تمرینات ممکن است منجر به درد، ایجاد زخم و تغییر شکل آلت شود.
  • کشش: استفاده از دستگاه‌های اکستندر و کشش آلت یکی دیگر از راه‌هایی است که برای بزرگ کردن آلت تناسلی تبلیغ می‌شود. در چند مطالعه کوچک افزایش ۱ تا تقریباً ۳ سانتی‌متری با استفاده از این دستگاه‌ها گزارش شده است. بااین‌حال، استفاده از این دستگاه‌ها ممکن است باعث بروز ناراحتی‌هایی در ناحیه آلت تناسلی شود. همچنین برای مشاهده نتایج به انجام روزانه کشش به مدت ۴ تا ۶ ساعت در طول چند ماه زمان نیاز است. تحقیقات بیشتری در این مورد لازم است تا کارایی و بی‌خطر بودن این روش را اثبات کند.

کلام آخر

اندازه کوچک آلت جنسی موجب نگرانی بسیاری از مردان شده است و به اشتباه به عنوان نماد برتری یا مردانگی در نظر گرفته می‌شود. اما واقعیت این است که بسیاری از مردان با آلت‌های کوچکتر از اندازه‌ی متوسط، زندگی خوب و شادی دارند و رابطه‌ی خوبی با شریک جنسی خود دارند. باید توجه داشت که اندازه آلت جنسی هیچ تأثیری بر کیفیت رابطه‌ی جنسی ندارد و عامل تأثیرگذار در این رابطه، ارتباط عاطفی و پاسخگویی به نیازهای شریک جنسی است. همچنین، کوچکی آلت یا میکروپنیس، یک عارضه بسیار نادر است و در صورتی که اختلالی در زندگی فرد ایجاد کند، راه‌های درمان مختلفی وجود دارد. در مواردی که کوچکی آلت در کودکان تشخیص داده می‌شود، درمان آن به‌وسیله تراپی تستوسترون معمولاً موثر است. اما درمان کوچکی آلت در بزرگسالان مشکلاتی دارد و به تراپی تستوسترون پاسخ نمی‌دهد.

سوالات متداول

برای بزرگ کردن آلت کوچکم چه کنم؟

هیچ‌کس نمی‌تواند برای بزرگ کردن آلت تناسلی کاری کند. به جز جراحی و تزریق ژل و چربی، اکثر پزشکان به این نظر باور دارند که پمپ‌های وکیوم یا سایر ابزارهایی که برای بزرگ کردن آلت تبلیغ می‌شوند، مؤثر نیستند.

چرا آلتم رشد نمی‌کند؟

هورمون‌ها، به‌ویژه تستوسترون، بر میزان رشد آلت تناسلی در دوران بلوغ تأثیر می‌گذارد. افرادی که سطح تستوسترون کمتری دارند ممکن است به همین دلیل آلت تناسلی کوچک‌تری داشته باشند. تستوسترون را می‌توان به طور طبیعی و با یک رژیم غذایی سالم و ورزش افزایش داد. میزان تستوسترون می‌تواند بر عملکرد نعوظ نیز تأثیر داشته باشد.

آلت تناسلی پسران تا چه سنی رشد می‌کند؟

آلت تناسلی در پسرانی که به بلوغ رسیده اند تا حدود 18 یا 19 سالگی رشد می‌کند و بعد متوقف می‌شود. رشد آلت پسران با آغاز بلوغ که بین سنین 9 تا 15 سالگی رخ می‌دهد شروع می‌شود و با تمام شدن بلوغ رشد آلت نیز متوقف می‌شود.

آیا با درمان خانگی می‌توانم آلتم را بلند کنم؟

اندازه آلت تناسلی را نمی‌توان با درمان و راه های خانگی افزایش داد. بسیاری از منابع غیرمعتبر روش هایی مانند ماساژ، ورزش، پمپ وکیوم، یا کش دهنده ی آلت را پیشنهاد می‌کنند. این روش ها پشتوانه علمی برای بلند کردن یا بزرگ کردن آلت ندارند. همچنین ممکن است باعث آسیب به آلت و اختلالات نعوظ شوند.

آیا اندازه آلتم کوچک است؟

در بزرگسالان اندازه ی متوسط آلت در حالت نعوظ یا شق شده 13 سانتی‌متر طول و 9 سانتی‌متر قطر دارد. متوسط اندازه آلت در حالت خوابیده نیز 8.8 سانتی‌متر است. البته اندازه ی آلت در حالت خوابیده مقیاس مناسبی برای اندازه گیری نیست. آلت تناسلی در حالت نعوظ یا راست شده باید اندازه گیری شود.

آیا اندازه ی آلت تناسلی مردان در کیفیت رابطه جنسی تاثیر دارد؟

دو محقق معروف در یک مطالعه به این نتیجه رسیده‌اند که اندازه آلت تناسلی مرد نمی‌تواند تأثیر واقعی بر رضایت جنسی زنان داشته باشد. آن‌ها با انجام مطالعات فیزیولوژیکی به این نتیجه رسیده‌اند که واژن متناسب با اندازه آلت خود را تطبیق می‌دهد. (منبع)

آیا کوچکی آلت باعث نازایی می‌شود؟

داشتن آلت کوچک لزوماً به معنی ناباروری نیست، اما می‌تواند باروری را سخت‌تر و چالش‌برانگیزتر کند. برخی از تحقیقات، آلت تناسلی با طول کمتر از ۵ سانتی‌متر را با شانس کمتر ایجاد لقاح مرتبط می‌دانند. سطح پایین تستوسترون و اختلال هیپوفیز، که ممکن است باعث ایجاد میکروپنیس شود، می‌توانند باعث کاهش تعداد اسپرم شوند. (منبع)

مقالات مرتبط
واریکوسل گرید 3 (مشخص شدن رگ‌های وریدی بیضه)

واریکوسل گرید 3 (مشخص شدن رگ‌های وریدی بیضه): درمان عود وداریکوسل

دیرانزالی (دیرارضایی یا انزال دیررس) در مردان: علت، علائم و درمان

سرطان پروستات:علائم،دلایل و درمان

ناتوانی جنسی در مردان بعلت اختلال نعوظ،تستوسترون و علل روانی

فهرست
تماس با ما