درمان اورتریت کلومیدیایی و جلوگیری از عوارض آن در زنان ومردان

5. درمان اورتریت کلومیدیایی و جلوگیری از عوارض آن در زنان ومردان

باکتری Chlamydia trachomatis مسبب بیماری مقاربتی کلامیدیا است که معمولاً در دستگاه تناسلی زنان، دهانه رحم و دستگاه تناسلی مردان باعث ایجاد عفونت می‌شود. همچنین، این باکتری می‌تواند عامل ایجاد عفونت در مقعد و گلو در مردان و زنان باشد. عفونت‌ها ممکن است در حین روابط جنسی از نوع واژنی، مقعدی و دهانی منتقل شوند. ابتلا به عفونت ناشی از کلامیدیا تنها از طریق برقراری روابط جنسی با فرد حاوی این باکتری ایجاد می‌شود و تماس روزمره، لباس یا غذا و آب آلوده منجر به عفونت نمی‌شود. استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در درمان کلامیدیا بسیار موثر است.

عوامل بروز کلامیدیا

باکتری کلامیدیا تراکوماتیس (Chlamydia trachomatis) عامل بروز عفونت کلامیدیا است. عفونت به دو روش انتقال می‌یابد :

• از فردی به فرد دیگر و از طریق برقراری رابطه جنسی (دهانی، مقعدی یا از طریق واژن)
  • از مادر به فرزند و از طریق عبور از بند ناف. کلامیدیا می‌تواند منجر به بروز بیماری هایی نظیر ذات الریه (pneumonia) یا عفونت‌های جدی چشمی در نوزادان (newborn) و بخصوص در میان آن دسته از نوزادانی که در کشورهای در حال توسعه و از مادران دارای عفونت زاده شده‌اند، شود.

علائم کلامیدیا

بسیاری از افراد مبتلا به کلامیدیا، هیچگونه علامتی نخواهند داشت. اگر با نشانه‌ای مواجه شدید، احتمالا تا چند هفته بعد از بروز عفونت متوجه آن نخواهید شد. در دیگر افراد ممکن است چند ماه و تا زمانی که عفونت به دیگر اعضا سرایت نماید طول بکشد. عفونت کلامیدیا ممکن است در قسمت‌های مختلفی چون ناحیه دستگاه تناسلی (واژن یا آلت مردی)، مقعد، گلو یا چشمان دیده شود.

نشانه‌های کلامیدیا در زنان

• افزایش ترشحات واژنی در نتیجه تورم رحم (دهانه رحم)
  • احساس درد یا سوزش به هنگام ادرار
  • وجود درد به هنگام برقراری رابطه جنسی و یا داشتن خونریزی بعد از رابطه جنسی
  • وجود درد در بخش پایینی قسمت شکمی، بخصوص به هنگام برقراری رابطه جنسی
  • خونریزی بین دوره‌های ماهیانه و یا دوره‌های قاعده‌گی شدیدتر
  • وجود درد، ترشحات یا خونریزی مقعدی

نشانه‌های کلامیدیا در مردان

• ترشحات کدر، سفید یا آبکی از دستگاه تناسلی
  • احساس درد یا سوزش به هنگام ادرار
  • وجود درد یا تورم در بیضه‌ها
  • وجود درد، ترشحات یا خونریزی مقعدی

نشانه‌های مشترک کلامیدیا در زنان و مردان

التهاب (قرمزی) چشم (که تحت عنوان آمال ملتحمه نامیده می‌شود) ناشی از ریختن اسپرم یا ترشحات واژنی عفونی به درون چشمان

تشخیص کلامیدیا

آزمایشات مختلفی وجود دارد که پزشکتان به منظور تشخیص کلامیدیا می‌تواند از آنها استفاده نماید. وی ممکن است از یک سواب برای گرفتن نمونه از مردان یا از دهانه رحم در زنان استفاده نماید و نمونه را برای تحلیل و بررسی به آزمایشگاه ارسال نماید. آزمایشات دیگری نیز وجود دارد که ادرار را به منظور بررسی وجود یا عدم وجود باکتری مورد مطالعه قرار می‌دهد.

درمان کلامیدیا

در صورتی که به کلامیدیا مبتلا هستید، پزشک شما ممکن است آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی مانند آزیترومایسین (زیتروماکس) یا داکسی‌سایکلین به شما تجویز کند. همچنین، پزشک ممکن است به منظور پیشگیری از عفونت دوباره و منتشر شدن بیماری به دیگران، به درمان همسر شما نیز توصیه کند. عفونت معمولاً در یک تا دو هفته پس از آغاز درمان پاکسازی می‌شود. حتی اگر احساس بهبود کردید، باید دوره آنتی‌بیوتیک‌های خود را به طور کامل تکمیل کنید. زنانی که به کلامیدیا مبتلا هستند، ممکن است نیاز به بستری شدن، مصرف آنتی‌بیوتیک‌های وریدی و داروهای ضد درد داشته باشند. افراد باید سه ماه پس از مصرف آنتی‌بیوتیک، مجدداً آزمایش‌های لازم را انجام دهند تا از درمان عفونت اطمینان حاصل شود. این امر به دلیل اطمینان از درمان همسر یا هم‌زن شما بسیار حائز اهمیت است. حتی اگر همسر شما نیز تحت درمان قرار گرفته باشد، آزمایش باید انجام شود. تا زمانی که از پاک شدن بدن خود اطمینان حاصل نکرده‌اید، باید از برقراری رابطه جنسی خودداری کنید.

مشکلات کلامیدیا

• مشابه با تمامی دیگر انواع STIها، کلامیدیا نیز شما را در خطر ابتلا به انواع دیگر STI‌ها من جمله HIV قرار می‌دهد.
  • زن باردار می‌تواند کلامیدیا را به فرزندش که به دنیا نیامده منتقل نموده و این مساله می‌تواند ریه و چشمان او را تحت تاثیر قرار دهد.
  • کلامیدیای درمان نشده می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی دیگری چون موارد زیر شود :

مشکلات کلامیدیا در زنان

• بیماری التهاب لگنی (PID) یک نوع عفونت در رحم، تخمدان و لوله‌های فالوپ است که ممکن است باعث درد در لگن و کمر و همچنین تب شود. این بیماری می‌تواند منجر به درد مزمن در کمر و لگن و مشکلات مربوط به باروری یا امکان بارداری خارج از رحم شود. PID معمولاً با استفاده از آنتی بیوتیک‌ها قابل درمان است.
  • عفونت دهانه رحم ممکن است باعث التهاب لوله‌های فالوپ شود که این باعث ممانعت از انتقال تخمک از تخمدان به رحم می‌شود. در برخی موارد می‌توان این مشکل را با جراحی رفع کرد.
  • بارتولینیت، یک نوع التهاب غدد بارتولین، ممکن است باعث عفونت و مسدود شدن غدد تولید‌کننده مخاط لزج زنانه شود و باعث ایجاد کیست‌هایی می‌شود که ممکن است در نهایت تبدیل به دمل‌های چرکی شوند. این آبسه‌ها معمولاً با استفاده از آنتی بیوتیک‌ها قابل درمان هستند.

مشکلات کلامیدیا در مردان

• التهاب اپیدیدیمیت: عفونت مجرای انتقال اسپرم به بیضه‌ها که می‌تواند منجر به تب، درد و تورم کیسه بیضه شود.
  • التهاب پیشابراه: تورم مجرای پیشاب (لوله ای که ادرار را از مثانه به سمت خارج از بدن منتقل می‌نماید).
  • پروستات: عفونت غده پروستات که می‌تواند منجر به درد در حین یا پس از رابطه جنسی، تب و لرز، وجود درد به هنگام ادرار، و درد در قسمت پایین کمر شود.
  • کلامیدیا به ندرت قدرت باروری مردان را از میان می‌برد.

مشکلات کلامیدیا در زنان و مردان

آرتروز انفعالی: تورم مفاصل و در برخی افراد، مجرای پیشاب و چشمان (ورم ملتحمه). مسکن‌ها می‌توانند این علائم را کنترل نمایند.

پیشگیری از کلامیدیا

به منظور کاهش احتمال وقوع عفونت کلامیدیا:

• در هر مرتبه برقراری رابطه جنسی، به درستی از کاندوم استفاده نمایید.
  • اگر حس می‌کنید به عفونت مبتلا شده‌اید، از برقراری رابطه جنسی بپرهیزید و به دکتر مراجعه نمایید.

سوالات رایج