انواع اختلالات و مشکلات جنسی و زناشویی، علائم و درمان

5. انواع اختلالات و مشکلات جنسی و زناشویی، علائم و درمان

اختلال جنسی به وضعیتی اطلاق می‌شود که باعث می‌شود شما دیگر تمایلی به برقراری رابطه جنسی نداشته باشید یا از آن لذت نبرید. این اختلالات ممکن است در هر زمانی رخ دهند و می‌توانند انواع مختلفی داشته باشند و تنها به اختلال نعوظ یا کاهش میل جنسی محدود نمی‌شوند. اختلال جنسی می‌تواند منجر به درد در هنگام دخول، ناتوانی در حفظ نعوظ و مشکلات در رسیدن به ارگاسم شود. علل مختلفی می‌تواند باعث اختلال جنسی و کاهش میل جنسی در زنان و مردان شود، اما با شناسایی عامل اصلی مشکل، روش‌های متعددی برای افزایش میل جنسی و لذت دوباره از رابطه جنسی وجود دارد.

مشکلات زناشویی و اختلالات جنسی در بین زوج‌ها بسیار شایع هستند و عوامل مختلفی در بروز آن‌ها تأثیر دارند. برخی از این عوامل عبارت‌اند از مشکلات فیزیکی، فیزیولوژیکی و احساسی. اختلالات جنسی ممکن است تحت شرایط خاصی بروز کند اما در اغلب موارد، ترکیبی از چند عامل مختلف موجب چنین مشکلاتی می‌شوند. متخصصین ما در کلینیک اورولوژی دکتر اسلامی به شما در یافتن علت مشکل زناشویی و راه حل مناسب برای آن کمک می‌کنند. پل ارتباطی ما با شما برای طرح سوالاتتان شماره‌ تماس 02188343444 می‌باشد.

انواع اختلالات جنسی در زنان

اختلالات جنسی در زنان به چند دسته تقسیم می‌شود: درد در حین رابطه جنسی، کاهش میل جنسی، مشکل در تحریک شدن و مشکل در ارگاسم. عوامل مختلفی مانند پایین آمدن سطح هورمون‌ها، ابتلا به برخی بیماری‌ها و سایر عوامل می‌توانند موجب بروز اختلالات جنسی در زنان شوند. برخی از عوامل مهم بروز مشکلات جنسی در زنان عبارت‌اند ز:

• خشکی واژن: خشکی واژن می‌تواند موجب کاهش میل جنسی و تحریک نشدن شود و همچنین خشک بودن واژن باعث درد در حین رابطه جنسی می‌شود. خشک بودن واژن می‌تواند ناشی از تغییرات هورمونی بدن قبل و بعد از یائسگی و یا در حین شیردهی باشد. مشکلات فیزیولوژیکی مانند اضطراب از برقراری رابطه جنسی نیز موجب خشکی واژن می‌شود. پیش‌بینی داشتن رابطه جنسی دردناک به خاطر خشک بودن واژن موجب اضطراب زن و کاهش میل جنسی او می‌شود.
  • کاهش میل جنسی: کم بودن میل جنسی نیز می‌تواند به خاطر تغییرات هورمونی در بدن زن باشد. احساس خستگی مفرط، افسردگی و اضطراب نیز موجب کاهش میل جنسی می‌شود. برخی داروهای خاص از جمله داروهای ضدافسردگی نیز عوارض جانبی مانند کاهش میل جنسی دارند.
  • مشکل در رسیدن به ارگاسم: اختلالات ارگاسم مانند دیر رسیدن به ارگاسم یا نرسیدن به ارگاسم هم در زنان و هم در مردان رخ می‌دهد. مجدداً، داروهای ضدافسردگی در بروز این اختلال نیز مؤثر هستند.
  • درد در حین رابطه جنسی: درد در حین رابطه جنسی گاهی دلیل مشخصی مانند خشکی واژن یا اندومتریوز دارد. اما در برخی موارد علت اصلی درد کاملاً مشخص نیست برای مثال ممکن است زن به بیماری ولوودینی (فرج دردناک) یا سندرم وستیبولیتیس (تنگی دهانه واژن) دچار باشد که علت آن ناشناخته است و موجب درد مزمن در واژن و درد در حین دخول می‌شوند. در برخی موارد ممکن است بیمار در حین مقاربت جنسی احساس سوزش نیز داشته باشد.

انواع اختلالات جنسی در مردان

انواع مشکلات جنسی که ممکن است مردان دچار آن شوند عبارت‌اند از:

• اختلال نعوظ: این اختلال می‌تواند بر اثر بیماری‌هایی مانند دیابت و فشارخون بالا یا به خطر اضطراب از برقراری رابطه جنسی ایجاد شود. افسردگی، خستگی مفرط و استرس نیز بر بروز اختلالات نعوظ تأثیرگذار هستند.
  • اختلال در انزال: این اختلالات شامل انزال زودرس (انزالی که بسیار سریع اتفاق می‌افتد) و عدم توانایی انزال می‌شود. علل بروز این اختلالات شامل مصرف داروهایی مانند داروهای ضدافسردگی، اضطراب از داشتن رابطه جنسی، سابقه آسیب‌های جنسی (مانند خیانت شریک جنسی) و داشتن عقاید مذهبی بسیار سخت‌گیرانه می‌شود.
  • کمبود میل جنسی: مشکلات فیزیولوژیکی مانند استرس، افسردگی و اضطراب از داشتن رابطه جنسی می‌تواند موجب کاهش میل جنسی یا نداشتن میل جنسی به طور کلی شود.

علائم و نشانه‌ها

اختلال جنسی در زنان مردان نشانه‌های مختلفی دارد:

• انزال زودرس یا دیررس در مردان
  • اختلال نعوظ: عدم توانایی در نعوظ یا حفظ حالت نعوظ
  • درد در هنگام برقراری رابطه جنسی
  • نداشتن یا کاهش میل جنسی
  • علائم مربوط به مشکلات قسمت تحتانی مجرای ادراری
  • مشکل در رسیدن به ارگاسم
  • خشکی واژن

علت بروز مشکلات جنسی چیست؟

اختلال جنسی می‌تواند موقتی یا بلندمدت باشد. علل بروز این اختلالات بسیار متعدد است و شامل موارد زیر می‌شود:

• داشتن سن بالای 65 سال در مردان
  • سابقه تجاوز جنسی در دوران کودکی
  • خوردن برخی داروهای تجویزی خاص از جمله داروهای ضدافسردگی
  • عدم تعادل هورمونی
  • سوءاستفاده از مواد
  • افسردگی، اضطراب یا دیگر مشکلات فیزیولوژیکی
  • بروز اتفاقات استرس‌زا در زندگی
  • ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند دیابت، بیماری عروق کرونری قلب، فشارخون بالا، آرتروز و آپنه‌ی خواب
  • عفونت‌های واژن
  • آسیب‌دیدگی فیزیکی مانند شکستگی لگن

چه کسانی دچار اختلالات جنسی می‌شوند؟

در یک کلام، همه‌ی افراد ممکن است دچار این اختلالات شوند. اختلالات جنسی ممکن است در هر فرد با هر سن، جنسیت یا نژاد یا طبقه اجتماعی بروز کنند و در این مورد هیچ استثنا یا تبعیضی وجود ندارد. تمامی افرادی که شریک جنسی دارند ممکن است در مقاربت جنسی و سایر روابط خود دچار مشکل شوند.

یکی دیگر از اختلالات جنسی که مردان و زنان ممکن است به آن دچار شوند، اختلال هویت دوجنسی و یا تراجنسی است. اولین بار در سال 1923 از عبارت دو جنسیتی برای توصیف افرادی استفاده شد که نارضایتی عمیقی از جنسیت بیولوژیکی خود دارند. به اختلال هویت جنسی، ترانس سکسوالیسم هم گفته می‌شود.

جلسه مراجعه به پزشک و مشاوره با او چگونه خواهد بود؟

پزشک در ابتدا شما را معاینه فیزیکی می‌کند. در بسیاری از موارد ممکن است معاینه فیزیکی و تست‌های آزمایشگاهی هیچ جیزی را نشان ندهد. ممکن است پزشک در مورد نژاد، شرایط فرهنگی، مذهبی و پیش زمینه‌های اجتماعی شما سؤال کند چرا که این موارد می‌توانند بر روی میل جنسی،  انتظارات و برخوردهای شما در رابطه‌ی جنسی شما تأثیرگذار باشند. ممکن است پزشک سطح هورمون‌های بدن شما را برسی کند، خصوصاً سطح هورمون تستوسترون که در میل جنسی زنان و مردان تأثیرگذار است.

روش‌های درمانی

امروزه روانشناسان و بسیاری از متخصصین دیگر بر روی درمان مشکلات جنسی و بهبود عملکرد و لذت جنسی افراد کار می‌کنند. آن‌ها برای هر یک از اختلالات و مشکلات جنسی شایع، روش‌های درمانی سودمندی ابداع کرده‌اند:

کاهش میل جنسی

کاهش میل جنسی مشکلی بسیار شایع است موجب پریشانی و ناراحتی در رابطه بین طرفین می‌شود. درمان کاهش میل جنسی، به صورت چند مرحله‌ای است. پزشک در ابتدا به بیمار کمک می‌کند که رویکرد منفی خود در مورد رابطه جنسی  را کشف کند و بفهمد که افکار او از کجا نشات می‌گیرند و سپس به شیوه‌ی جدیدی در مورد رابطه جنسی فکر کند. ممکن است درمانگر از بیمار بخواهد که تفکرات خود در مورد رابطه جنسی را ثبت کند و بنویسد، فیلم‌های مربوط به روابط جنسی را تماشا کند و یا در ذهن خود در مورد داشتن رابطه جنسی تصویرسازی کند. درمانگر همچنین سعی می‌کند مشکلاتی که در رابطه بین طرفین وجود دارد حل کند.

اختلالات نعوظ

اگر آلت تناسلی به حالت تحریک‌شده نرسد و نعوظ رخ ندهد، انجام دخول غیرممکن خواهد بود. اختلالات نعوظ معمولاً ناشی از ترکیبی از مشکلات فیزیکی و فیزیولوژیکی هستند. یکی از عوامل اصلی این اختلالات، احساس اضطراب بیمار در مورد عملکرد جنسی خود است. بعد از اینکه مشکل نعوظ برای اولین بار رخ می‌دهد، مردان نگران می‌شوند که این مشکل مجدداً ایجاد شود که این نگرانی و اضطراب می‌تواند مشکل را تشدید کند. درمان این مشکل تلاش می‌کند که با منحرف کردن فکر و تمرکز بیمار از دخول در رابطه جنسی، از میزان اضطراب کاسته شود. برای مردانی که به لحاظ فیزیکی مشکل دارند، انجام درمان‌های دارویی یا استفاده از وسایل کمکی می‌تواند مؤثر باشد.

انزال زودرس

انزال زودرس به حالتی گفته می‌شود که ظرف مدت زمان بسیار کوتاهی پس از دخول، انزال رخ می‌دهد که این موضوع می‌تواند موجب پریشانی احساسی در فرد شود. هرچند علت اصلی انزال زودرس هنوز به طور کامل مشخص نیست، اما روش‌های درمانی موجود تقریباً در تمامی موارد مؤثر واقع می‌شوند. درمان این مشکل بیشتر بر آموزش‌های رفتاری به بیمار است. بیمار با کمک گرفتن از شریک جنسی خود  می‌تواند بیاموزد که چگونه حالت تحریک‌شده را برای مدت‌زمان طولانی‌تری حفظ کند.

دخول دردناک

دخول دردناک یا دیسپارونی به معنای درد مقطعی یا دائمی آلت تناسلی (هم مردان و هم زنان) در حین دخول است که موجب افسردگی و اضطراب بسیار زیاد و مشکلاتی در روابط بین طرفین می‌شود. در اغلب موارد (خصوصاً در مردان) مشکلی فیزیکی موجب بروز درد می‌شود. یک متخصص اورولوژی یا متخصص زنان می‌تواند مشکلات فیزیکی مربوطه را تشخیص دهد و درمان کند. درمان برای زنان معمولاً شامل تکنیک‌های برای ریلکس کردن واژن می‌شود.

درمان‌های مکمل و جایگزین

در صورتی که مشکلات جنسی از کاهش گردش خون، عدم تعادل هورمونی، افسردگی یا اضطراب ناشی شود، می‌توان از روش‌های مکمل و جایگزین برای درمان استفاده کرد. بهتر است به یک پزشک ماهر مراجعه کنید و در مورد هر گونه داروی گیاهی، مکمل یا داروی دیگری که ممکن است استفاده کنید، با او مشورت کنید. برخی از داروها دارای عوارض جانبی هستند و ممکن است با داروهای دیگر تداخل داشته باشند. اکثر این درمان‌ها برای هر دو جنس توصیه می‌شوند، مگر اینکه به طور صریح اشاره شود که یک روش درمان خاص برای زنان یا مردان است.