آلت تناسلی دفن شده (مخفی): علت و درمان با جراحی

5. آلت تناسلی دفن شده (مخفی): علت و درمان با جراحی

آلت تناسلی مرد در غلافی از پوست پیچیده شده است. معمولاً، پوست به طور یکنواخت در اطراف آلت تناسلی مرد و تا کیسه بیضه گسترش یافته است. با این حال، برخی از پسران بطور مادرزادی پوستی دارند که به طور غیر یکنواخت آلت تناسلی را می‌پوشاند. پوست کمی در بخشی از آلت تناسلی که به کیسه بیضه نزدیک است، وجود دارد. آلت تناسلی همچنین در چربی داخل قسمت پایین شکم پنهان می‌شود. این وضعیت آلت دفن شده نامیده می‌شود. پزشکان همچنین آن را تحت عنوان آلت مخفی نیز می‌شناسند. در بیشتر کودکان، آلت دفن شده مشکلی است که خود به خود بهتر می‌شود. دلایل بسیاری می‌تواند برای چنین وضعیتی وجود داشته باشد از جمله:

• مشکلاتی در پوست و لایه‌های چربی اطراف آلت تناسلی جنین در حال رشد.
  • چربی بیش از حد در بالای استخوان شرمگاهی، که در کودکان خردسال شایع است.
  • پوست ناکافی در در طرفی از آلت که به سمت کیسه بیضه است.

آلت دفن شده مشکلی است که برخی از کودکان یا مردان را درگیر می‌کند. بیشتر از یک سوم بزرگسالان با چاقی دست و پنجه نرم می‌کنند و می‌توان تصور کرد اغلب موارد آلت دفن شده یا مخفی در اثر چاقی پیچیده‌تر می‌شوند. اگر احساس می‌کنید به دلیل مشکل در دسترسی به آلت خود در ادرار کردن یا برقراری رابطه جنسی مشکل دارید مشورت با یک متخصص اورولوژی یا یک پزشک و درخواست برای ارجاع به یک متخصص اورولوژی مهم است.

در صورت داشتن هر گونه سوال در مورد عمل جراحی آلت مخفی، می‌توانید از طریق شماره‌ 02188343444 برای رزرو نوبت با متخصصین ما در کلینیک تخصصی اورولوژی دکتر اسلامی تماس حاصل فرمایید.

آلت مخفی چیست؟

در صورتی که پوستی که آلت تناسلی را می‌پوشاند به طور نامنظم یا ناهموار پخش شده باشد، ممکن است آلت تناسلی دچار دفن یا پنهان شدن شود. این موضوع می‌تواند به دلیل وجود لایه‌های چربی اطراف آلت تناسلی (معمولاً در ناحیه تناسلی) رخ دهد. در برخی موارد، آلت تناسلی دفن شده به طور خودبخود بهبود می‌یابد، اما در بعضی موارد ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.

خوشبختانه، آلت تناسلی دفن شده در بزرگسالان اغلب یک حالت نادر است. اکثراً افراد مبتلا به این مشکل از چاقی رنج می‌برند. در افرادی که آلت تناسلی دفن شده دارند، وجود چربی بیش از حد در ناحیه تناسلی و پانیکولوس (یک لایه از بافت چربی در پایین شکم) باعث می‌شود که دسترسی به آلت تناسلی محدود شود. اضافه کردن این نکته مهم است که هنگامی که فرد چاق‌تر می‌شود، طول آلت تناسلی کاهش می‌یابد.

در شرایط آلت تناسلی دفن شده، دفع ادرار و نعوظ ممکن است دشوار باشد. علاوه بر این، افراد دارای آلت تناسلی دفن شده اغلب دچار عفونت‌های ادراری مکرر می‌شوند که در مردان به طور کلی نادر است. این مشکلات نه تنها از نظر پزشکی بلکه از نظر روانی نیز دشواری‌هایی را به همراه دارد. از جمله این دشواری‌ها می‌توان به محدودیت در دسترسی به آلت تناسلی اشاره کرد که بسیار آزاردهنده است.

دلایل

آلت دفن شده در یک مرد بالغ متفاوت از یک وضعیت مادرزادی در کودکان است. در بزرگسالان، دلایل مختلف برای چنین مشکلی وجود دارد:

آسیب ناشی از ختنه بیش از حد

با انجام ختنه بیش از حد، مقدار زیادی از پوست ختنه گاه برداشته می‌شود و پوست کمی بر روی آلت باقی می‌ماند و زخم به شکم نزدیک‌تر می‌شود. این زخم می‌تواند جمع شود و در نتیجه آلت را به پد چربی بالای ناحیه تناسلی که مجاور آن است بکشد (صرف نظر از وزن، بسیاری از مردان یک لایه چربی در قسمت بالای ناحیه تناسلی دارند).

چاقی

پانی‌کولیت می‌توانند بر روی آلت تناسلی ایجاد شود و یک محیط مناسب برای عفونت باکتریایی و قارچی ایجاد کند؛ بخصوص در صورتی که مبتلا به دیابت باشید. چنین عفونتی پوست را زخم کرده و به آن آسیب می‌زند. پوست از دست رفته و جمع شدن بافت زخم، آلت تناسلی را بیشتر به طرف بدن می‌کشد.

لنف ادم در ناحیه تناسلی

ورم لنفاوی یا لنف ادم در ناحیه تناسلی می‌تواند به دلایل مختلفی مانند عفونت رخ دهد. یکی دیگر از دلایل لنف ادم تناسلی تزریق ماده لزج برای کمک به نعوظ و عملکرد جنسی می‌باشد.

علائم و عوارض

• اغلب، والدین نگران هستند زیرا آلت تناسلی فرزندشان خیلی کوچک به نظر می‌رسد. همچنین ممکن است امکان رعایت بهداشت مناسب را دشوار کند.
  • پوست ختنه گاه ممکن است هنگام دفع ادرار کودک پف کند و گسترده شود. اگر این اتفاق به طور دائم رخ بدهد، ممکن است ادرار کودک بصورت چکه چکه شود. همچنین احتمال دارد که کودک در هدایت جریان ادرار خود در هنگام دفع ادرار مشکل داشته باشد.

نوجوانان با آلت مخفی معمولاً چاق هستند. کودکان بزرگتر معمولا به دلایل زیبایی تحت درمان قرار می‌گیرند. یک نوجوان با آلت دفن شده ممکن است موارد زیر را تجربه کند:

• درد یا مشکل در ادرار (سوزش ادرار): التهاب پوست ختنه گاه (بالینیت) نیز می‌تواند رخ دهد.
  • مشکل در هدایت جریان ادرار به دلیل دشواری نگه داشتن آلت
  • احساس خجالت
  • مشکل در رعایت بهداشت مناسب

پزشکان معمولاً می‌توانند آلت دفن شده را در کودکان تا سن دو سال تشخیص دهند.

اغلب موارد آلت دفن شده نیاز به هیچ درمانی ندارند. این مشکل معمولاً خود به خود در طول زمان بهبود پیدا می‌کند.

البته درمان آلت دفن شده بطور مشخص دشوار است و تحقیقات کمی در مورد این موضوع وجود دارد. حتی با وجود رژیم غذایی و ورزش، چربی اطراف آلت تناسلی به سختی از بین می‌رود. بخشی از مشکل در درک چگونگی درمان آلت مخفی عدم یکنواختی در تعریف این مشکل است.

درمان پزشکی

آلت دفن شده می‌تواند از طریق موارد زیر بطور موفقیت آمیزی درمان شود:

• استفاده از داروهای ضد التهابی، بتامتازون در ناحیه مورد نظر
  • کشیدن پوست ختنه‌گاه بصورت دستی برای چند بار در روز

بسیاری از تکنیک‌های مختلف جراحی نیز می‌توانند موثر باشند. یک گزینه جراحی انجام ختنه در ماه اول پس از تولد است. با پزشک کودک خود برای اطلاع از گزینه‌های احتمالی درمان صحبت کنید.

به منظور ترمیم، معمولاً متخصص اورولوژی برای درمان این مشکل با جراحان پلاستیک کار می‌کند. مداخلات جراحی می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

• حذف پوست مشکل‌دار
  • عمل جراحی برای برداشتن بافت چربی (لیپکتومی)
  • ایجاد فلپ‌های پوستی
  • پیوند پوست

مراقبت از خود

به طور جالب توجه، پوست اضافی که در نتیجه کاهش وزن با عمل جراحی چاقی ایجاد می‌شود، می‌تواند بر روی آلت تناسلی کشیده شده و شرایط بسیار مطلوبی برای رشد باکتری ایجاد کند. از این رو، جراحی چاقی به تنهایی برای درمان آلت تناسلی دفن شده مناسب نیست.

اگر فکر می‌کنید که در خطر ابتلا به آلت مخفی هستید، به علاوه کاهش وزن از طریق رژیم غذایی و ورزش، رعایت بهداشت مناسب و مراقبت از پوست اطراف آلت تناسلی در برابر عفونت نیز می‌تواند موثر باشد. باید به یاد داشت که ادرار باکتری ندارد، اما یک مایع شیمیایی سوزآور است که می‌تواند به پوست آسیب برساند. بنابراین، سعی کنید پوست ختنه گاه خود را به عقب بکشید و آلت تناسلی را به سمت پایین و مرکز کاسه توالت فشار دهید. اگر بدون این کار ادرار کردید، پس از استفاده از دستشویی پوست خود را پاک کنید.

عوارض احتمالی بعد از عمل

عوارض متعددی وجود دارند. این عوارض در صورتی که رخ دهند معمولاً موقتی هستند.

• در طول فرایند درمان، گاهی اوقات بافت‌های اسکار در داخل پوست می‌توانند به هم بچسبند. یا بافت همبند اضافه‌ای ایجاد شود (تصلب بافت‌ها). هر دو وضعیت می‌توانند آلت تناسلی را مجدداً به داخل بکشند و آن دفن کنند.
  • تورم آلت تناسلی
  • درد در هنگام نعوظ
  • بهبود ضعیف ناحیه پیوند، نکرو فلپ یا کاهش حساسیت در ناحیه پیوندی
  • رشد بیش از حد و مداوم پوست پوشاننده آلت تناسلی
  • تجمع دوباره‌ی چربی شکم

آیا آلت دفن شده می‌تواند باعث ناراحتی عاطفی در کودکان شود؟

کودکانی که دارای آلت تناسلی مخفی هستند، در معرض خطر آسیب‌های روانی و اجتماعی قرار دارند. پسران چاق که آلت تناسلی‌شان دفن شده است، ممکن است احساس شرم و ناامنی نسبت به بدن خود داشته باشند که موجب می‌شود از شرکت در فعالیت‌های اجتماعی ورودی به عقب بیندازند. انجام جراحی می‌تواند به تسکین اضطراب و افزایش اعتماد به نفس آنها کمک کند. با این حال، تشویق والدین به کاهش وزن پسران چاق قبل از انجام جراحی، می‌تواند یک ایده بسیار موثر باشد.