عوامل موثر بر ناباروری مردان: سن، تحرک، وزن، عفونت ، جراحی و …

  1. خانه
  2. /
  3. مقالات
  4. /
  5. عوامل موثر بر ناباروری مردان: سن، تحرک، وزن، عفونت ، جراحی و …

تاریخ 23 آبان 1402

ناباروری در مردان مربوط به مسئله سلامتی است که احتمال باردار کردن همسر خود را کاهش می­‌دهد.

از هر 100 زوج، 13 زوج بعلت رابطه جنسی محافظت نشده باردار نمی‌شوند. دلایل زیادی برای ناباروری در زنان و مردان وجود دارد. در بیش از یک سوم موارد ناباروری، مشکل از مرد است. این بیشتر اوقات به دلیل مشکلات تولید اسپرم فرد یا تحویل اسپرم است. عوامل دیگر مانند سن، جراحی­‌ها، عفونت، وزن، دارو و هورمون­‌ها می‌­توانند بر ناباروری مردان تأثیر بگذارند. خوشبختانه، بسیاری از روش‌­های درمانی یا دارویی وجود دارد که این مشکلات باروری را معکوس می­‌کند و بچه دار شدن را به یک امکان واقعی تبدیل می­‌کند.

عوامل موثر بر باروری در مردان 


هر زوج جوان و سالمی که به مدت یک سال در تلاش برای باردار شدن بوده و هیچ موفقیتی نداشته است، باید از نظر احتمال بالقوه باروری توسط پزشک معاینه شود. اگر مردی احساس کند که هر یک از این عوامل ناباروری در مورد وی اعمال می­‌شود، ممکن است بخواهد حتی قبل از پایان سال اول خود به پزشک مراجعه کند:

مشکلات اسپرم 

بدون شک، اولین دلیل مرد در برخورد با مسائل ناباروری، مربوط به اسپرم خواهد بود. در حقیقت، در حدود 90٪ از کل ناباروری مردان برای مشکلات اسپرم انجام می­شود. معمولاً این شامل موارد زیر است:

  • تعداد اسپرم کم: یک مرد سالم حدود 20 میلیون تا 300 میلیون اسپرم در هر انزال دارد اگر کمتر از 10 میلیون داشته باشید، ممکن است مشکلاتی داشته باشید.
  • تحرک ضعیف اسپرم (که نام آن حرکت اسپرم است): پزشکان و دانشمندان حرکت اسپرم را در مقیاس 0 تا 4 اندازه گیری می­‌کنند. 3 یا 4 خوب است. حرکت کمتر می‌­تواند منجر به مشکلات باروری شود.
  • شکل غیر طبیعی اسپرم: بسیاری از مردان در هر انزال دارای اسپرم غیرطبیعی هستند. اما اگر تعداد و شکل آن­ها بیش از حد غیر طبیعی باشد، ممکن است مشکلات باروری داشته باشید

تنها داشتن مشکلات اسپرم به این معنی نیست که دیگر امیدی برای شما نیست. در مورد گزینه‌­های خود با پزشک خود صحبت کنید.

واریکوسل 

واریکوسل نوعی بیماری است که باعث تورم رگ­‌هایی می‌­شود که قرار است بیضه­‌ها را تخلیه کنند. خوشبختانه این یک مشکل برگشت پذیراست که پزشک می‌تواند آن را درمان کند.

اگرچه علت دقیق واریکوسل کاملاً مشخص نیست، اما برخی معتقدند که این امر مربوط به تنظیم درجه حرارت در محیط بیضه است.

هر نوع عفونت در ناحیه اندام تولید مثل می‌­تواند بر باروری مردان تأثیر بگذارد. این شامل مواردی مانند عفونت بیضه، و همچنین عفونت‌­های منتقله از راه جنسی مانند سوزاک یا کلامیدیا است. گاهی اوقات عفونت­‌ها به بیضه­‌ها آسیب جبران ناپذیری می­‌زنند. با این حال حتی در آن موارد، برخی از روش‌­های مداخله در باروری می‌­توانند بارداری را ممکن کنند.

از آن­جا که بسیاری از بیماری­‌های مقاربتی می­‌توانند بدون هیچ علائمی وجود داشته باشند، سونوگرافی منظم بسیار مهم است. در صورت وجود احتمال برای ابتلا به بیماری مقاربتی قبل از شروع تلاش برای بچه دار شدن، ابتدا چک کنید.

مشکلات انزال 

مشکلات انزال از عوامل موثر بر باروری در مردان

انواع مختلفی از مشکلات انزال وجود دارد که می­‌تواند بر قدرت باروری مرد تأثیر بگذارد. دو مشکل رایج عبارتند از:

  • انزال رتروگراد یا معکوس: اسپرم از مجرای ادرار، همان لوله متصل به مثانه خارج می­شود و ادرار را از بدن خارج می­کند. انزال رتروگراد زمانی است که مایع منی از آلت تناسلی مرد خارج نمی­‌شود، بلکه در عوض از مثانه بالا می­رود.
  • عدم انزال: برخی شرایط به مردان اجازه انزال نمی­‌دهد. با این حال، بسیاری از این مردان هنوز اسپرم تولید می­‌کنند. کمک پزشکی می­تواند اسپرم را از بین ببرد، بنابراین زن و شوهر می­‌توانند باردار شوند.

هورمون‌­های نامتعادل 

مردان نیز می‌توانند با عدم تعادل هورمونی مبارزه کنند، نه تنها زنان. اگر مردان هر نوع مشکل هورمونی داشته باشند، از هورمون‌های جنسی مانند تستوسترون گرفته تا هورمون‌های دیگر در تیروئید یا غده فوق کلیه، می‌تواند بر قدرت باروری آن‌ها تأثیر منفی بگذارد.

اگر فکر می‌کنید ممکن است برای شما مشکل ایجاد شود، با پزشک خود در مورد راه‌های متعادل‌سازی هورمون‌ها و یا افزایش تستوسترون صحبت کنید.

بیضههای پنهان شده

اگر یک یا هر دو بیضه فرد در طی رشد جنین پایین نرود، احتمالاً مرد دارای مشکلات باروری است. وقتی بیضه‌ها در داخل بدن قرار می‌گیرند، ممکن است به طور قابل توجهی گرم‌تر از حد لازم باشند. باید بیضه‌ها نسبت به سایر اعضای بدن تا چند درجه خنک‌تر باقی بمانند. اگر بیضه‌های مرد از بدو تولد ظاهر نشده باشند، پزشکان به طور معمول جراحی را در سنین بین 6 تا 18 ماهگی توصیه می‌کنند. بنابراین، این مسئله بزرگی نیست که در بزرگسالی دچار آن شوید.

سرطان، تومورها و درمان سرطان 

این احتمال وجود دارد که هر نوع سرطانی در نهایت بر قدرت باروری مرد تأثیر بگذارد. اما به طور خاص سرطان بیضه و سرطان پروستات این شانس‌­ها را افزایش می‌­دهند. حقیقت گفته شده این است که اگر سرطان خود به باروری مردان آسیب نرساند، درمان می­‌تواند. شیمی درمانی و پرتو درمانی هر دو مداخله پزشکی هستند که می توانند تعداد اسپرم را کاهش دهند، گاهی اوقات غیرقابل برگشت هستند.

تومور­های بدخیم یا خوش خیم می­‌توانند منجر به ناباروری مردان شوند. اگر تومور خوش خیم باشد، برداشتن با جراحی ممکن است به طور کامل مشکل را از بین ببرد.

بیضه­‌های بیش از حد گرم 

مردانی که مرتباً در محیط­‌های گرم مانند سونا یا وان آب­گرم قرار دارند در واقع می­‌توانند تعداد اسپرم خود را کاهش دهند. حتی گاهی پوشیدن لباس تنگ، احساس تب شدید یا قرار دادن لپ تاپ روی پاها برای مدت طولانی می‌­تواند همین تأثیر را داشته باشد.

به طور معمول، این یک مسئله موقتی است. اگر شما مرتباً این رفتا­رها را انجام دهید، مشکل واقعاً بوجود می‌­آید. ممکن است همیشه خود را در معرض کمبود اسپرم نگه دارید. هنگامی که می­خواهید باردار شوید، در مورد خنک نگه داشتن منطقه مطمئن باشید.

آلاینده‌های محیطی 

دو نوع اصلی مواجه با محیط زیست می­‌تواند منجر به ناباروری مردان شود: مواد شیمیایی صنعتی و قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین.

به طور معمول قرار گرفتن در معرض طولانی مدت است تا به طور واقعی (یا حتی غیرقابل برگشت) به باروری مرد آسیب برساند. بنابراین اگر در محیطی کار می‎­کنید که به میزان زیادی در معرض این مواد قرار دارید، باید در جستجوی کار در جاهای دیگر باشید.

همچنین از بین بردن هرگونه مواد شیمیایی خانگی سمی که در پاک کننده­‎ها و محصولات بهداشتی وجود دارد بسیار مهم است. روی آوردن به محصولات ارگانیک می­‌تواند به شما در جلوگیری از مصرف سموم مضر کمک کند.

اشعه ایکس 

هنگام مراجعه یک مرد به رادیوگرافی، ممکن است تعداد اسپرم او به مدت کوتاهی کاهش یابد، اما این کاهش قابل بازگشت است. با این حال، اگر یک مرد برای مدت طولانی در معرض اشعه ایکس یا هر نوع اشعه دیگر قرار بگیرد و یا در معرض دوزهای بالا باشد، ممکن است تعداد اسپرمش به طور دائمی کاهش یابد. بنابراین، بسیار مهم است که همه مردانی که به رادیوگرافی مراجعه می‌کنند، با پزشک یا تکنسین اشعه ایکس، روش‌های مناسب محافظت از اسپرم خود را مورد بررسی قرار دهند.

وزن 

مشکلات وزن در هر دو طرف – اضافه وزن یا کمبود وزن می­‌تواند بر قدرت باروری مرد تأثیر بگذارد. وزن شما در موارد زیر تأثیر دارد:

  • تعداد اسپرم
  • کیفیت اسپرم
  • هورمون ها
  • نعوظ

اگر کمبود وزن یا اضافه وزن دارید و امیدوار به باردار شدن هستید، مهم است که بلافاصله برنامه غذایی و رژیم غذایی داشته باشید. رژیم­‌های سریع یا روش­‌های کاهش وزن شدید ممکن است وضعیت را بدتر کنند. در عوض، شما باید بر روی موارد زیر تمرکز کنید:

  • رژیم غذایی: مقدار زیادی محصول ،آجیل، لوبیا، دانه‌­ها، پروتئین­‌های بدون چربی و دانه­‌های غنی از گلوتن و از مواد مغذی مانند کینوا بخورید. مقدار زیادی آب بنوشید و میزان مصرف قند را بسیار کاهش دهید.
  • ورزش: با یک مربی کار کنید تا یک برنامه پایدار کارآمد، اما نه افراطی داشته باشید.

مواد مخدر،الکل و سیگار کشیدن 

هر سه این “لذت های گناهکارانه” بر باروری مرد تأثیر منفی می­‌گذارد. اگر می‌­خواهید به زودی بچه دار شوید، ترک سریع مواد مخدر و سیگار کشیدن و قطع مصرف الکل بسیار مهم است.

استروئیدها نیز می­توانند به این گروه اضافه شوند. در حالی که در یک چرخه استروئیدی قرار دارید، بیضه­‌های مردان می­‌توانند کوچک شوند و تعداد اسپرم‌ها کاهش یابد. ناباروری می تواند عارضه جانبی برخی از داروهای ضروری از جمله قرص های ضد قارچ و داروهای زخم باشد. از پزشک خود بپرسید که آیا هر یک از نسخه‌های شما می‌تواند بر اندام‌های تولید مثل هورمون‌های شما تأثیر بگذارد.

استرس 

استرس از عوامل موثر بر باروری در مردان

استرس با تأثیر بر قسمت‌های بیشماری از سیستم تولید مثل و سلامت کلی می تواند در باروری مردان نقش داشته باشد. به علاوه، تلاش برای به دنیا آوردن فرزند و یا مقابله با ناباروری می‌تواند دوز اضافی استرس را به هر مردی (و زن!) اضافه کند. برای مقابله با این مسئله، مطمئن شوید که  فعالیت‌های کاهش دهنده استرس را در زندگی خود گنجانده اید، از جمله:

  • مراقبه
  • ایجاد ارتباطات اجتماعی
  • گذران وقت در طبیعت
  • شرکت در سرگرمی‌ها (آلات موسیقی یا نجاری)

سن 

آنچه در مورد ناباروری جالب است این است که این فاکتور خطر سنی در لیستی از مواردی که روی باروری زنان تأثیر می‌گذارد بسیار بالا است، اما در لیست مردان ما آخرین است. چرا؟ زیرا در بیشتر موارد سن هنگام باروری مردان اهمیت چندانی ندارد. در زنان در سن 35 سالگی باروری به طور نسبتاً چشمگیری کاهش می‌یابد.

اما سن هنوز یک عامل است. هرچه یک مرد بزرگ‌تر شود، می‌تواند انتظار کاهش تعداد اسپرم و تحرک ضعیف اسپرم را داشته باشد.

راههای تقویت باروری مردان 


راه‌های تقویت باروری مردان

اکنون که شما از همه عواملی که بر باروری مردان تأثیر منفی می‌گذارند ایده دارید، بیایید بر برخی از عوامل مثبت که قدرت باروری شما را تقویت می‌کنند، تمرکز کنیم.

  • ورزش منظم و متوسط: عادت به ورزش چند روز در هفته می‌تواند واقعاً قدرت باروری شما را افزایش دهد. اگر دوست‌دار ورزش نیستید، می‌توانید به یک لیگ ورزشی بپیوندید، در پارک محله خود قدم بزنید یا استخر سرپوشیده ای برای شنا پیدا کنید.
  • داشتن یک رژیم غذایی مناسب: اطمینان حاصل کنید که بشقاب شما همیشه پر از محصولات سالمی است تا از مصرف کافی ویتامین و مواد معدنی اطمینان حاصل کنید.
  • مکملها: دریافت مقدار زیادی روی، ویتامین C، ویتامین B12، فولات و ویتامین E برای باروری مردان بسیار مهم است. اگر به اندازه کافی از این موارد در رژیم غذایی خود استفاده نکنید، مصرف مکمل‌ها (از نظر مفهومی مشابه قبل از تولد زنان) می‌تواند بسیار مفید باشد.
  • خواب: خواب کافی برای عملکرد صحیح کلیه سیستم‌های بدن و هورمون‌ها ضروری است.
مقالات مرتبط

آیا هیدروسل(آب آوردن بیضه)در کودک و نوزاد پسر به جراحی نیاز دارد؟

شکستگی آلت تناسلی چه علت و علائمی دارد و درمان آن چیست؟

شکستگی آلت تناسلی چه علت و علائمی دارد و درمان آن چیست؟

مراقبت از کلیه در بیماران دیابتی و درمان نارسایی کلیه دیابتی

مراقبت های لازم برای پیشگیری از عفونت ادراری مثانه و رحم

فهرست
تماس با ما