جراحی چرخش بیضه طی 6 ساعت پس از بروز علائم

5. جراحی چرخش بیضه طی 6 ساعت پس از بروز علائم

پیچ خوردگی بیضه به پیچ خوردگی بیضه و لوله اسپرم بر (ساختاری که از قسمت کشاله ران تا ناحیه بیضه امتداد پیدا می‌‌کند و حاوی اعصاب، عروق خونی و کیسه‌های متعدد است) گفته می‌شود. پیچ خوردگی بیضه باعث می‌شود که گردش خون در ناحیه بیضه کاهش پیدا کند و اکسیژن و مواد مغذی به این اندام نرسد. پیچ خوردگی بیضه یک اختلال دردناک است که معمولاً در پسران ۱۰ سال به بالا به وجود می‌آید. اگرچه این اختلال معمولاً در پسران‌نوجوان ایجاد می‌‌شود گاهی اوقات احتمال بروز آن در دوران نوزادی یا مدت کمی پس از تولد وجود دارد. پیچ خوردگی بیضه اختلالی است که به مداخلات پزشکی فوری نیاز دارد. شدت بروز این اختلال به پیچ خوردگی کامل یا جزئی بیضه ارتباط دارد و هرچی پیچ خوردگی بیضه بیشتر باشد بیمار نیاز شدیدتری به درمان خواهد داشت. به منظور کاهش عوارض حاصل از پیچ خوردگی بیضه در بلند مدت باید ظرف مدت ۶ ساعت از زمان بروز علائم بیمار تحت درمان قرار بگیرد. اکثر پسرانی که دچار چرخش بیضه می‌شوند به انجام عمل جراحی چرخش بیضه برای رفع مشکل ایجاد شده نیاز خواهند داشت تا از چرخش مجدد آن در آینده جلوگیری شود. در برخی موارد نیز می‌‌توان به کمک دست بیضه را به حالت اول برگرداند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی جراحی چرخش بیضه و یا رزرو نوبت در مطب دکتر سلمان اسلامی می‌‌توانید در مطب دکتر سلمان اسلامی با شماره تلفن‌های 0218834344402188343445 تماس حاصل فرمایید.

علت چرخش بیضه چیست؟

علت چرخش بیضه

چرخش بیضه در پسران نوجوان و کودکان معمولاً به دلیل اتصال ناقص بیضه به کیسه بیضه اتفاق می‌افتد، که موجب می‌شود بیضه‌ها حرکت بیشتری داشته و احتمال چرخش آنها افزایش یابد. گاهی اوقات چرخش بیضه در جنین تشخیص داده می‌شود که در این حالت، کیسه محافظ اطراف بیضه به درستی به کیسه بیضه متصل نمی‌شود. با این حال، علت دقیق این اختلال هنوز مشخص نشده است، اما در برخی موارد، افرادی از یک خانواده ممکن است دچار چرخش بیضه شوند که نشان‌دهنده نقش فاکتورهای ژنتیکی در بروز این اختلال است.

علائم چرخش بیضه چیست؟

علائم چرخش بیضه

علائم چرخش بیضه ممکن است شامل چرخش یک یا هر دو بیضه باشد. شایع ترین علائم این اختلال به شرح زیر می‌باشد:

• درد بیضه که اغلب به صورت شدید و ناگهانی به وجود می‌آید.
  • درد شکمی، حالت تهوع و استفراغ
  • تورم بیضه که یک بیضه نسبت به دیگر بزرگتر و متورم تر است.
  • تغییر رنگ پوست بیضه که به شکل قرمز یا سیاه دیده می‌شود.
  • حساسیت به لمس
  • کبودی بیضه در نوزادان
  • سفتی بیضه در نوزادان
  • از بین رفتن رفلاکس بیضه و از بین رفتن حرکت آن در حفره لگن که به علت سرما، گرما، ورزش کردن، لمس یا هیجانات عاطفی برانگیخته می‌شود.

علائم پیچ خوردگی بیضه گاهی اوقات شرعی علائم سایر اختلالات و بیماری‌ها می‌باشد به همین دلیل مراجعه به متخصص ارولوژی برای تشخیص این مشکل کاملا ضروری است.

جراحی چرخش بیضه در جلوگیری از بدتر شدن علائم و بروز عوارض، بسیار موثر است. حتما پس از داشتن یک یا ترکیبی از علائم به متخصص مراجعه کنید.

پیچ خوردگی بیضه چگونه تشخیص داده می‌شود؟

تشخیص پیچ خوردگی بیضه عموماً از طریق معاینه جسمانی و بررسی سابقه پزشکی بیمار انجام می‌شود. در برخی موارد، پزشک ممکن است انجام سونوگرافی را توصیه کند که یک روش غیر تهاجمی است و از امواج صوتی برای تهیه تصاویر از مجاری ادراری و ارزیابی گردش خون در بیضه‌ها استفاده می‌کند. برخی از بیماران ممکن است به دلیل داشتن علائم مشخص، مستقیماً به اتاق عمل هدایت شوند تا جراحی انجام دهند. تشخیص به موقع پیچ خوردگی بیضه بسیار مهم است زیرا این مشکل می‌تواند منجر به آسیب دائمی در بیضه‌ها شود. اگرچه روش‌های دیگری برای تشخیص پیچ خوردگی بیضه وجود دارد اما هیچکدام از آنها به طور دقیق این مشکل را تشخیص نمی‌دهند.

جراحی چرخش بیضه

انجام عمل جراحی برای درمان چرخش بیضه ضروری است و ممکن است پزشک در مرکز اورژانس به کمک دست خود چرخش بیضه را برطرف نماید، اما در نهایت عمل جراحی لازم است. پزشک در حین عمل جراحی مشکل چرخش بیضه را برطرف می‌نماید تا گردش خون در بیضه‌ها انجام شود و از بخیه‌های مخصوص برای جلوگیری از چرخش مجدد بیضه استفاده می‌کند. عمل جراحی معمولاً از طریق کیسه بیضه انجام می‌شود، اما گاهی اوقات ایجاد برش در کشاله ران ضروری است. اگر یک بیضه درگیر باشد، پزشک بیضه دیگر را نیز عمل می‌کند تا از چرخش آن در آینده جلوگیری شود. تحقیقات نشان داده است که اگر انجام عمل جراحی بیش از شش ساعت به تعویق بیفتد، احتمال آنکه برداشتن بیضه‌ها ضروری شود، افزایش می‌یابد. این وضعیت معمولاً در بیش از ۷۵ درصد از مواردی که عمل جراحی ۱۲ ساعت به تاخیر افتاده است رخ می‌دهد. انجام عمل جراحی به منظور خارج کردن بیضه آسیب دیده و بخیه زدن بیضه دیگر به منظور جلوگیری از چرخش آن در آینده ضروری است، زیرا نوزادانی که با چرخش بیضه متولد شده‌اند، به دلیل عدم خون‌رسانی به این ناحیه به مدت طولانی و مرگ بافت، بیضه خود را از دست می‌دهند.

پس از جراحی چه اتفاق رخ می‌دهد؟

پس از جراحی بیمار بخیه‌های خود را احساس نمی‌کند اما دچار مقداری درد و ناراحتی خواهد شد. پزشک به منظور تسکین درد استفاده از قرص مسکن، استراحت کردن و کمپرس یخ را توصیه می‌کند. بیمار باید تا مدتی استراحت کند و پس از بهبودی می‌تواند به محل کار خود یا مدرسه برگردد. استفاده از لباس مخصوص محافظ بیضه به منظور کنترل درد و تورم توصیه می‌شود. بیمار باید به مدت یک تا دو هفته از برداشتن اجسام سنگین یا انجام دادن فعالیت‌های ورزشی که تماس جسمانی بالایی دارند خودداری نماید. پس از تسکین درد و بهبودی بیمار می‌تواند فعالیت جنسی خود را شروع کند.

دانستنی‌های بیشتر

بایدها و نبایدهای مرتبط با درمان چرخش بیضه به شرح زیر می‌باشد:

• بیمار باید در صورت بروز درد شدید و ناگهانی یا تورم بیضه‌ها یا هرگونه علامتی که پس از عمل به وجود می‌آید به پزشک مراجعه کند زیرا احتمال چرخش مجدد بیضه وجود دارد.
  • در صورت احساس توده در بیضه باید فوراً به پزشک مراجعه نمود.
  • در صورت بروز تب، درد یا خونریزی پس از عمل باید با پزشک تماس گرفت.
  • نباید درد بیضه نادیده گرفته شود متاسفانه برخی از بیماران به علت احساس خجالت به پزشک مراجعه نمی‌کنند و بیضه خود را از دست می‌دهند. پیچ خوردگی بیضه یک وضعیت اورژانسی تلقی می‌‌شود و باید طی مدت چند ساعت عمل جراحی انجام گردد در غیر این صورت بیضه از بین می‌‌رود. پزشک پیچ خوردگی بیضه را یک وضعیت اورژانسی در نظر می‌‌‌گیرد.
  • پس از عمل جراحی باید در فواصل زمانی که توسط پزشک مشخص شده است به مطب مراجعه نمود تا پزشکی اقدامات بعدی را انجام دهد.
  • از دست دادن یک بیضه به این معنا نیست که فرد توانایی نعوظ، ارگاسم یا توانایی داشتن فرزند را از دست داده است.