هیدروسل (آب آوردن) بیضه: علت و درمان با جراحی

هیدروسل پر شدن کیسه بیضه از مایع تشکیل شده در اطراف بیضه است. هیدروسل در نوزادان شایع‌تر است. بر اساس تحقیقی، نزدیک به 10 درصد از پسران با هیدروسل متولد شده‌اند. با این حال، هیدروسل می‌تواند در هر سنی مردان را تحت تاثیر قرار دهد. هیدروسل به طور کلی هیچ گونه تهدیدی برای بیضه‌ها ایجاد نمی‌کند. معمولا بدون درد هستند و بدون درمان برطرف می‌شوند. با این حال، اگر تورم در کیسه بیضه دارید، به پزشک خود مراجعه کنید.

اگرچه نمونه‌های هیدروسل خوش خیم (خفیف و غیر پیش رونده) هستند، می‌توانند نشانه‌ای از بیماری جدی‌تر بیضه (مثلا تومور و عفونت) باشند. اگر هیدروسل دچار عفونت شود، می‌تواند منجر به عوارضی گردد که به مداخله جراحی نیاز دارد. اگر در شکل یا اندازه کیسه بیضه چیز عجیبی مشاهده کردید، بلافاصله با پزشک تماس بگیرید. پزشک معمولا می‌تواند شرایط را با روش‌های مختلف تشخیص دهد و اگر هیدروسل داشته باشید، با عمل جراحی یا استفاده از سوزن قابل درمان است. متخصصین ما در کلینیک تخصصی اورولوژی دکتر اسلامی با تجربه کافی در زمینه بیماری‌ها و مشکلات دستگاه تناسلی، نظیر هیدروسل یا آب اوردن بیضه، تخصصی‌ترین مشاوره در خصوص علل ایجاد هیدروسل و چگونگی درمان آن را به شما ارائه می‌دهند. جهت دریافت وقت مشاوره و یا رزرو نوبت درمان می‌توانید با ما تماس بگیرید.

دلایل

در پایان بارداری، بیضه‌های کودک پسر از شکم او به داخل اسکروتوم (کیسه بیضه) پایین می‌آید. اسکروتوم کیسه‌ای از پوست است که بیضه‌ها را پس از نزول نگه می‌دارد. در طول رشد، هر بیضه دارای یک کیسه طبیعی حاوی مایع در اطراف خود است. به طور معمول، این کیسه بسته می‌شود و بدن مایع داخل را در سال اول زندگی نوزاد جذب می‌کند. در حالی که، این اتفاق برای نوزادان مبتلا به هیدروسل رخ نمی‌دهد. نوزادان زودرس در معرض خطر بیشتری برای هیدروسل هستند. هیدروسل همچنین می‌تواند بعدا در زندگی، به خصوص در مردان بالای 40 سال ایجاد شود. این وضعیت معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که کانالی که از طریق آن بیضه‌ها نزول می‌یابند به طور کامل بسته نشده است یا دوباره باز شده است. هیدروسل می‌تواند باعث انتقال مایع از شکم به کیسه بیضه شود. هیدروسل همچنین ممکن است ناشی از التهاب یا آسیب به اسکروتوم باشد. التهاب ممکن است به علت عفونت (اپیدیدیم) اتفاق بیفتد.

علائم هیدروسل

هیدروسل مانند یک بالون پر از مایع در داخل کیسه بیضه است. حالت نرمی دارد و عمدتا در جلوی یکی از بیضه‌های‌تان ایجاد می‌شود.
هیدروسل در اندازه بسیار متفاوت است. هیدروسل‌های بسیار بزرگ در مردان سالمند دیده می‌شوند که هرگز برای تورم بیضه‌های خود به پزشک مراجعه نکرده‌اند. این وضعیت ممکن است طی چند سال بزرگ‌تر نیز شود. هیدروسل معمولا بدون درد است. هیدروسل‌های بزرگ ممکن است به دلیل اندازه‌شان باعث ناراحتی گردند. اگر هیدروسل بسیار بزرگ دارید، پیاده‌روی یا فعالیت جنسی ممکن است ناراحت کننده باشد.

انواع

غیر ارتباطی

هیدروسل غیر ارتباطی هنگامی رخ می‌دهد که کیسه بسته شود، اما بدن شما مایع را جذب نکند. مایع باقی مانده به طور معمول در طول یک سال جذب بدن می‌شود.

ارتباطی

هیدروسل ارتباطی زمانی رخ می‌دهد که کیسه اطراف بیضه شما به طور کامل بسته نشده است. این وضعیت اجازه می‌دهد تا مایع به داخل و خارج جریان یابد.

برای تشخیص هیدروسل، پزشک شما یک معاینه فیزیکی انجام خواهد داد. اگر هیدروسل داشته باشید، کیسه بیضه شما متورم خواهد شد، اما هیچ دردی نخواهید داشت. پزشکتان قادر به لمس بیضه شما از طریق کیسه پر از مایع نخواهد بود. پزشک شما ممکن است سفتی کیسه بیضه را بررسی کند و نوری به اسکروتوم بتاباند. این کار شفاف‌سازی نامیده می‌شود. و اجازه می‌دهد تا پزشک وجود مایع در کیسه بیضه را تعیین کند. اگر مایع وجود داشته باشد، کیسه بیضه امکان انتقال نور را فراهم می‌کند و کیسه بیضه روشن می‌شود. در حالی که، اگر تورم کیسه بیضه به دلیل وجود توده جامد (سرطان) باشد، نور از کیسه بیضه عبور نخواهد کرد. پزشک شما همچنین ممکن است برای بررسی بیماری دیگری که فتق اینگوال نامیده می‌شود، فشاری روی شکم ایجاد نماید. فتق اینگوال زمانی رخ می‌دهد که بخشی از روده کوچک به علت ضعف در دیواره شکمی از کشاله ران بیرون می‌زند. در حالی که معمولا مرگبار نیست، پزشک ممکن است جراحی را برای اصلاح آن توصیه کند. احتمالا نمونه‌ای از خون یا ادرار برای بررسی عفونت آزمایش می‌شود. به ندرت، پزشک ممکن است برای بررسی فتق، تومور، و یا هر علت دیگری از تورم کیسه بیضه سونوگرافی تجویز کند.

اگر نوزاد شما دچار هیدروسل است، احتمالا در طی یک سال برطرف خواهد شد. اگر هیدروسل کودک شما به خودی خود از بین نرود یا بسیار بزرگ شود، ممکن است نیاز به عمل جراحی داشته باشد. در بزرگسالان، هیدروسل‌ها معمولا ظرف شش ماه از بین می‌روند. هیدروسل معمولا زمانی نیاز به جراحی دارد که ارتباطی باشد (زیرا ممکن است به فتق منجر شود) یا باعث درد و ناراحتی گردد.

جراحی

جراحی برای رفع هیدروسل تحت بیهوشی انجام می‌شود. در بیشتر موارد، در عرض چند ساعت بعد از عمل جراحی می‌توانید به خانه بازگردید. برش کوچکی در شکم یا کیسه بیضه (بسته به محل هیدروسل) ایجاد می‌شود و هیدروسل به صورت جراحی برداشته می‌شود. به احتمال زیاد جراح شما پانسمان بزرگی روی محل برش اعمال می‌کند. ممکن است برای چند روز به سوند نیز نیاز داشته باشید.

مراقبت های بعدی

کمپرس یخ، نوار محافظت برای کیسه بیضه و استراحت فراوان، درد پس از جراحی را کاهش می‌دهد. پزشکتان به احتمال زیاد معاینه مجدد را پیشنهاد خواهد کرد، زیرا هیدروسل گاهی اوقات مجددا اتفاق می‌افتد. احتمالا درد در حدود یک هفته برطرف خواهد شد. در صورت نیاز، پزشک ممکن است داروهای مسکن تجویز نماید. احتمالا به مدت چند هفته قادر به انجام فعالیت‌های عادی خواهید بود. این وضعیت شامل اجتناب از هر چیزی که نیاز به نشستن روی زین دارد، مانند دوچرخه سواری، برای حداقل سه هفته می‌باشد. از دیگر فعالیت‌های شدید در این زمان نیز باید اجتناب شود. بخیه‌های محل برش معمولا حل می‌شوند، اما ممکن است پزشک‌تان بعد از چند هفته آنها را بررسی کند. حفظ پاکیزگی این ناحیه با دوش گرفتن یا شستشو با اسفنج، به جلوگیری از عفونت کمک می‌کند.

خطرات

خطرات ناشی از بیهوشی عبارتند از:

• عکس العمل‌های آلرژیک
  • مشکلات تنفسی
  • اختلالات ضربان قلب

خطرات مربوط به این روش عبارتند از:

• لخته خون یا خونریزی بیش از حد
  • صدمه به کیسه بیضه، از جمله آسیب عصبی

کشیدن آب با سوزن

گزینه دیگر برای درمان هیدروسل این است که آن را با یک سوزن بلند تخلیه کنید. سوزن به داخل کیسه وارد می‌شود تا مایع را بیرون بیاورد. در برخی موارد ممکن است تزریق یک دارو برای جلوگیری از دوباره پر شدن کیسه انجام شود. کشیدن آب با سوزن معمولا در مردانی انجام می‌شود که در معرض خطر عوارض حین جراحی هستند. شایع‌ترین عوارض جانبی این روش، درد موقت در کیسه بیضه و خطر ابتلا به عفونت می‌باشد.

به این پست امتیاز دهید.
هیچ رای ثبت نشده است