انواع سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی:علائم و درمان

  1. خانه
  2. /
  3. مقالات
  4. /
  5. انواع سرطان های دستگاه ادراری و تناسلی:علائم و درمان

تاریخ 25 آبان 1402

سرطان یک بیماری است که ناشی از تغییر در ماده پروتئینی موجود در هسته سلول‌ها یا DNA است. DNA حاوی دستورات ژنتیکی لازم برای رشد و نمو همه جانداران است و به عنوان “کتاب دستورالعمل در بدن” شناخته می‌شود. تغییرات در DNA منجر به رشد غیرقابل کنترل یک سلول نرمال می‌شود. این رشد غیرطبیعی باعث تهاجم سلول‌های سرطانی به بافت‌های اطراف بدن، عروق خونی و لنفاوی می‌شود و در نتیجه باعث گسترش بیماری به سایر قسمت‌های بدن می‌شود. این اتفاق در بدن به عنوان “متاستاز” یا گسترش و انتقال سلول‌های سرطانی از یک بافت به بافت دیگر شناخته می‌شود.

دستگاه ادراری-تناسلی شامل کلیه‌ها، مثانه، لوله‌هایی که ادرار را از کلیه جمع‌آوری کرده و به مثانه می‌ریزند (حالب)، لوله‌ای که ادرار را از مثانه به مجرای ادرار هدایت می‌کند و در مردان بیضه و پروستات نیز می‌باشد. سرطان‌های دستگاه ادراری و تناسلی سرطان‌هایی هستند که بر روی آلت تناسلی یا در غدد فوق‌کلیوی رشد می‌کنند. سرطان‌های مربوط به دستگاه تناسلی زنان به سرطان‌هایی اشاره دارد که در تخمدان، رحم، گردن‌رحم یا واژن رشد می‌کنند. این مقاله به بررسی مختصر انواع سرطان دستگاه ادراری و تناسلی می‌پردازد.

متخصصین اورولوژی، به‌ منظور درمان و تشخیص سرطان‌های دستگاه ادراری و تناسلی که شامل اندام‌های ادراری و اندام‌ تناسلی مردان می‌باشد، مطالعات و بررسی‌های گسترده به‌عمل می‌آورند. متخصصین ما در کلینیک اورولوژی دکتر اسلامی از آمادگی لازم برای ارائه مراقبت و طرح‌های درمانی گسترده در زمینه سرطان‌های کلیه، مثانه، ‌مجرای خروجی مثانه و اندام تناسلی مردان (پروستات، بیضه و آلت تناسلی) برخوردارند. برای اطلاع بیشتر درباره سرطان‌های دستگاه کلیه و مجاری و درمان آنها می‌توانید با ما از طریق شماره 02188343444 تماس حاصل فرمایید.

سرطان پروستات


پروستات غده‌ای است که در لگن خاصره مردان و پایین‌تر از مثانه قرار دارد و نقش مهمی در روند تولید‌مثل ایفا می‌کند. سلول‌های پروستات که ممکن است در معرض هجوم سلول‌های سرطانی قرار بگیرند، سلول‌های تولیدکننده انزال یا مایع منی در مردان می‌باشند.

سرطان پروستات در سن 50 سالگی در مردان به‌طور چشمگیری افزایش می‌یابد. علائم و نشانه‌های سرطان پروستات در بین مردان متغیر است و همه آن‌ها نیاز به درمان نخواهند داشت. اگر سرطان پروستات قبل از رسیدن به مرحله متاستاز یعنی قبل از گسترش تشخیص داده شود از طریق راه‌های درمانی موثری از جمله: جراحی و برداشتن پروستات و یا انواع مختلف رادیوتراپی (قرار دادن سلول‌های سرطانی درمعرض ذرات باردار) قابل درمان می‌باشد.

از آن‌جایی که این سرطان در بین مردان بسیارمتغیر است بنابراین مردانی که علائم این بیماری در آن‌ها تشخیص داده شده، باید با دقت مورد بررسی قرار بگیرند تا میزان گسترش سرطان مشخص شود. برای ارزیابی کامل این بیماری بهتر است به کلینیک‌هایی که دارای متخصصین اورولوژی، آسیب‌شناس، انکولوژیست پرتودرمانی و انکولوژیست پزشکی است مراجعه کنیم تا علت و راه‌های مدیریت ودرمان این بیماری را پیدا کنیم. حدود یک سوم از مردانی که سرطان پروستات درآن‌ها به‌تازگی تشخیص داده شده‌ است و به مرحله متاستاز نرسیده با بررسی دقیق به ‌راحتی درمان می‌شوند.

سرطان کلیه


بیشتر انسان‌ها با دوکلیه، یکی سمت راست و دیگری سمت چپ ستون فقرات، به دنیا می‌آیند. کلیه‌ها نقش مهمی در دفع مواد زائد از بدن، کنترل تشکیل خون و حفظ توازن مایعات در بدن دارند. بیشتر سرطان‌های کلیه در سلول‌هایی گسترش می‌یابند که نقش تولید ادرار را دارند. معمولاً مردان قبل از ۵۰ سالگی به این بیماری مبتلا نمی‌شوند، اما احتمال آن با افزایش سن بالا می‌رود.

سرطان کلیه در مقایسه با سرطان پروستات زودتر قابل پیش‌بینی و تشخیص است. در بیشتر موارد، کلیه‌ای که مبتلا به سرطان است، به جز در افرادی که به دلیل کهولت سن و یا بیماری در روزهای پایانی عمر خود هستند، باید حتماً از بدن خارج شود. اگر سلول‌های سرطانی گسترش پیدا نکرده‌ باشند، می‌توان بخشی از کلیه را که آلوده به سلول‌های سرطانی است، در طی عمل‌جراحی برداشت.

سرطان بیضه


بیضه‌ها دو کار مهم در بدن مردان انجام می دهند: یکی تولید اسپرم و اجازه تولید‌مثل و دیگری تولید هورمون مردانه. سلول‌های تولید اسپرم بیشتر در معرض سلول‌های سرطانی قرار می‌گیرند. مردانی که مبتلا به سرطان بیضه می‌شوند معمولا دارای ناهنجاری مادرزادی در کروموزم دوازدهم هستند. سرطان بیضه قبل از بلوغ و بعد از سن 65 سالگی به ‌ندرت اتفاق می‌افتد. 5 نوع‌ مختلف از سرطان بیضه وجود دارد. سرطان‌های بیضه معمولا با جراحی و برداشتن بیضه سرطانی درمان می‌شوند.

تحقیقات حاکی از آن است که شیمی‌درمانی و گاهی‌اوقات پرتودرمانی در درمان سرطان بیضه، حتی درموارد شدیدتر که سرطان در بدن رشد کرده است تاثیر مثبتی دارند. بررسی دقیق و گسترده از بیماری شانس موفقیت در درمان را افزایش می‌دهد.

سرطان مثانه


سلول‌هایی که مجرای ادرار مثانه را پوشانده و اوروتلیال نامیده می‌شوند. این مجرای ادرار ادرار تولید‌شده توسط کلیه را جمع‌آوری کرده و به حالب تخلیه می‌کند.

ممکن است ترکیبات شیمیایی موجود در ادرار به سلول‌های اوروتلیال آسیب برسانده و باعث ابتلا به سرطان کلیه و مثانه شوند. بیشتر سرطان‌های مثانه در اینجا رخ می‌دهند زیرا ادرار برای مدت طولانی با سلول‌های پوشاننده اوروتلیال در تماس است. اکثر سرطان‌های مثانه منجر به ادرار خونی می‌شوند. خوشبختانه، اکثر سرطان‌های مثانه به‌طور معمول قبل از گسترش به نقاط دیگر بدن (متاستاز) تشخیص داده می‌شوند. در صورتی که سرطان مثانه سطحی باشد، می‌توان آن را با تراشیدن و یا برداشتن سطحی درمان کرد، اما احتمال بازگشت توده در این نوع سرطان‌ها بیشتر است. بنابراین، به منظور پیشگیری از بازگشت سرطان، معمولاً بعد از چند هفته مثانه مورد بررسی قرار می‌گیرد تا اطمینان حاصل شود که تومور باقی نمانده است.

در صورتی که سرطان به دیواره مثانه نفوذ کرده‌باشد، ممکن است کل مثانه در طی عمل‌جراحی از بدن بیمار خارج شود. در برخی موارد، قبل از جراحی، چند جلسه شیمی‌درمانی به بیمار تجویز می‌شود اگر تومورها عمقی باشند. اگر سرطان با عمل‌جراحی قابل درمان نباشد، پزشک ممکن است برای کنترل بیماری از شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی استفاده کند.

سرطان مجرای ادرار


سرطان مجرای ادرار نوعی سرطان نادر است که ممکن است مردان و زنان به آن مبتلا شوند. سرطان مجرای ادرار نوعی سرطان دستگاه تناسلی و ادراری است که منشاء آن مجرای ادراری است. مجرای ادرار لوله‌ای است که ادرار را از مثانه به خارج بدن هدایت می‌کند.

از گزینه‌های مختلف درمان سرطان مجرای ادرار می‌توان به جراحی، پرتودرمانی یا شیمی‌درمانی اشاره کرد. انتخاب نوع درمان معمولا به موقعیت تومور، مرحله سرطان وعوامل دیگری بستگی دارد که پزشک با بیمار مشاوره  وبررسی خواهد کرد.

سرطان آلت‌ تناسلی


سرطان آلت‌ تناسلی نوعی سرطان نادر آلت تناسلی مردان است واغلب به کارسینوم سلول سنگفرشی تشخیص داده می‌شود. این نوع سرطان ممکن است داخل یا روی آلت ‌تناسلی رخ دهد. در مواردی که ختنه صورت نمی‌گیرد گاهی سر آلت‌ تناسلی نیز درگیر این بیماری می‌شود. تومورهای کارسینوم سلول سنگفرشی بسیار آهسته رشد می‌کنند و اگر درمراحل اولیه بوده و زود تشخیص داده شوند معمولا قابل درمان هستند.

گزینه‌های درمانی سرطان آلت‌تناسلی عبارتند از:

  • جراحی: جراحی لیزر و سرما جراحی (معدوم کردن بافت‌های ناخواسته از طریق یخ‌زدن آنها)، جراحی حذف بافت، جراحی ختنه (حذف پوست ختنه‌گاه)، پنکتومی یا تغییر جنسیت (حذف آلت‌تناسلی خارجی) و حذف غدد لنفاوی نگهبان (حذف گره‌های لنفاوی)
  • پرتودرمانی
  • شیمی‌درمانی
  • بیولوژیک درمانی
مقالات مرتبط

عفونت ادراری در بارداری: علل و درمان

سوزاک (مردان و زنان): درمان، علائم و علت

تاثیر بیماری دیابت (قند خون) بر اختلال نعوظ در مردان و راه‌های درمان

خون در منی (هماتواسپرمی):علل و درمان

فهرست
تماس با ما