درمان بیماری سفلیس زنان و مردان (مشکل تناسلی عفونی مادرزادی و مسری)

سلفیس

سیفلیس یک عفونت باکتریایی ترپونما پالیدوم است که از طریق تماس مستقیم با یک زخم سیفلیسی بر روی پوست و درون غشای مخاطی منتقل می‌شود. زخم می‌تواند در مهبل (واژن)، مقعد، راست روده، لب‌ها و دهان ایجاد شود. به احتمال زیاد در طول رابطه جنسی دهانی، مقعدی یا واژینال انتشار می‌یابد. به ندرت از طریق بوسیدن قابل انتقال است. اولین علامت، زخم بدون درد در ناحیه تناسلی، ركتوم، دهان یا سطح پوست است. بعضی از افراد متوجه زخم نمی‌شوند، زیرا درد ندارند. سفلیس، به ویژه در مراحل اولیه، با آنتی بیوتیک قابل درمان است. این بیماری بدون درمان برطرف نخواهد شد. هر فردی که نگران وجود عفونت منتقله آمیزشی است، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه نماید.

علائم سیفلیس برای مردان و زنان مشابه است. این علائم اغلب خفیف و به سختی قابل تشخیص هستند، بنابراین ممکن است بدون آگاهی از داشتن بیماری، آن را به دیگری منتقل کنید. اگر شما یا کودک تان هر گونه ترشح، زخم و بثورات غیر طبیعی را تجربه می‌کنید ، به خصوص اگر در ناحیه کشاله ران رخ می‌دهد، با پزشک خود تماس بگیرید. در صورت عدم درمان،  عفونت سیفلیس می‌تواند سال‌ها یا دهه‌ها بدون هیچ گونه علائمی وجود داشته باشد. در نهایت، می‌تواند به قسمت‌هایی از بدن مانند مغز یا اعصاب گسترش یابد و مشکلات جدی و حتی مرگباری را ایجاد کند. این بیماری به "سیفلیس ثالث" شناخته می‌شود.

با مشاهده نشانه‌های سفلیس بلافاصله برای درمان آن اقدام کنید. شما می‌توانید جهت درمان  زخم‌های سیفلیس به كلینیك تخصصی اورولوژی دكتر اسلامی مراجعه کنید. جهت دریافت اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره 09120262740 تماس بگیرید.

علت سیفلیس

سیفلیس هنگامی رخ می‌دهد که ترپونما پالیدوم در طول رابطه جنسی از یک شخص به دیگری انتقال یابد. همچنین می‌تواند در طول بارداری از مادر به جنین یا در حین زایمان به نوزاد منتقل شود. این حالت سیفلیس مادرزادی نامیده می‌شود. این بیماری نمی‌تواند از طریق تماس مشترک با اشیا ماننددستگیره در و صندلی توالت منتقل گردد. افرادی که از لحاظ جنسی فعال هستند، در معرض خطر سفلیس قرار دارند. کسانی که در معرض بیشترین خطر قرار دارند عبارتند از:

 کسانی که رابطه جنسی محافظت نشده دارند

 کسانی که مبتلا به HIV هستند

علایم سفلیس در مردان و زنان

علائم سفلیسسیفلیس با سه مرحله و علائم مختلف مرتبط با هر مرحله طبقه بندی می‌شود. با این حال، در برخی موارد، ممکن است تا چندین سال علائم بالینی وجود نداشته باشد. مراحل مسری شامل اولیه، ثانویه و گاهی اوقات مرحلۀ اولیه نهفته است. سیفلیس ثالث مسری نیست، اما خطرناک‌ترین علائم را دارد.

علائم سفیلیس اولیه یک یا چند زخم سفلیسی بدون درد، سفت و گرد می‌باشد که به شانکراس شناخته می‌شود. این زخم‌ها حدود 3 هفته پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر می‌شوند. شانکراس در عرض 3 تا 6 هفته برطرف می‌شود، اما بدون درمان، بیماری ممکن است به مرحله بعدی پیشرفت کند.

نشانه‌های ثانویه سفلیس عبارتند از:

بثورات بدون خارش که بر روی بالا تنه شروع می‌شوند و به کل بدن، از جمله کف دست‌ها و پاشنه پاها گسترش می‌یابد. ممکن است سفت، و به رنگ قرمز یا قرمز مایل به قهوه‌ای باشد

• زخم‌های زگیل مانند رهان، مقعد و ناحیه تناسلی
  • درد عضلانی
  • گلو درد
  • تورم غدد لنفاوی
  • ریزش تکه تکه موها
  • خستگی

این علائم می‌توانند چند هفته پس از بروز، برطرف شوند و یا می‌توانند در طول مدت زمان طولانی چندین بار ایجاد گردند. عدم درمان سیفلیس ثانویه می‌تواند به مراحل نهفته و نهایی پیشرفت کند.

مرحله پنهان می‌تواند چندین سال طول بکشد. در طول این زمان بدن بدون وجود علائم، بیماری را در خود دارد. پس از این، سیفلیس ثالث ممکن است ایجاد شود یا علائم ممکن است هرگز به عقب بازنگردند. با این حال، باکتری T پالیدوم در بدن باقی می‌ماند و همیشه خطر عود وجود دارد. همچنان درمان توصیه می‌شود، حتی اگر علائم وجود نداشته باشند.

سیفلیس ثالث می‌تواند 10 تا 30 سال پس از بروز عفونت، و به طور معمول پس از یک دوره نهفته، که در آن علائمی وجود ندارد، رخ دهد. علائم عبارتند از:

• آسیب به قلب، رگ‌های خونی، کبد، استخوان‌ها و مفاصل
  • تورم لثه، یا بافت نرم که در هر جایی از بدن رخ می‌دهد
  • آسیب به اندام‌ها به این معنی که سیفلیس ثالث اغلب می‌تواند مرگبار باشد

سیفلیس اعصاب وضعیتی است که در آن باکتری به سیستم عصبی گسترش یافته است. این وضعیت اغلب با سیفلیس پنهان و ثالث همراه است، اما ممکن است در هر زمان پس از مرحله اولیه ظاهر شود. ممکن است برای مدت طولانی بدون علامت باشد، یا به تدریج ظاهر می‌شود. علائم عبارتند از:

• زوال عقل یا تغییر وضعیت ذهنی
  • راه رفتن غیرطبیعی
  • بی حسی در اندام‌ها
  • مشکل در تمرکز
  • گیجی
  • سردرد یا تشنج
  • مشکلات بینایی یا از دست دادن بینایی
  • ضعف

سیفلیس مادرزادی شدید و اغلب مرگبار است. عفونت می‌تواند از طریق جفت، و همچنین در طول روند زایمان از مادر به جنین منتقل شود. داده‌ها حاكي از آن است كه بدون غربالگري و درمان، 70 درصد از زنان مبتلا به سيفيليس در دوران بارداري پیامدهای ناخواسته‌ای را تجربه خواهند کرد. پیامدهای ناخواسته شامل مرگ زود هنگام جنین، زایمان زودرس یا کم وزنی هنگام تولد، مرگ هنگام تولد و عفونت در نوزادان است. علائم در نوزادان عبارتند از:

• بینی زینی، که در آن پل بینی از بین رفته است
  • مشکل در وزن گیری
  • بثوراتی در ناحیه تناسلی، مقعد و دهان
  • تاول‌های کوچک بر روی دست‌ها و پاها که به بثورات مسی رنگ تبدیل می‌شوند و به صورت منتشر می‌شوند، که می‌توانند برجسته یا مسطح باشد
  • مایع بینی آبکی

نوزادان بزرگتر و کودکان کم سن و سال ممکن است موارد زیر را تجربه کنند:

• دندان ‌هاچینسون، یا دندان‌های میخی شکل غیر طبیعی
  • درد استخوان
  • از دست دادن بینایی
  • افت شنوایی
  • تورم مفاصل
  • ساق شمشیری، یک مشکل استخوانی در پایین پاها
  • جای زخم روی پوست در اطراف اندام تناسلی، مقعد و دهان

 لکه‌های خاکستری در اطراف مهبل و ناحیه مقعد

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم

مراجعه به پزشک

بسیاری از افراد نمی‌دانند که عفونت منتقله جنسی دارند. بهتر است پس از موارد زیر با یک پزشک صحبت کنید یا درخواست آزمایش بدهید:

• پس از داشتن رابطه جنسی محافظت نشده
  • در صورتی که شریک جنسی جدید داشته‌اید
  • اگر سیفلیس در شریک جنسی شما تشخیص داده شده است
  • اگر علائم سیفلیس دارید

هر کسی که نگرانی دارد که ممکن است سیفیلیس داشته باشد باید در اسرع وقت با پزشک صحبت کند. درمان اولیه می‌تواند آن را معالجه کند.

روش‌های تشخیص سیفلیس تناسلی

اگر در مورد سیفلیس ناحیه تناسلی و روش‌های درمان آن سوالی دارید در این قسمت کلیک کنید.

پزشک یک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد و قبل از انجام آزمایش‌های بالینی برای تایید سیفلیس، در مورد سابقه جنسی بیمار سوال می‌پرسد. تست‌ها عبارتند از:

• آزمایش خون: این تست‌ها می‌توانند یک عفونت فعلی یا گذشته را تشخیص دهند، زیرا آنتی بادی‌های بیماری برای سال‌های متمادی وجود خواهند داشت.
  • مایع بدن: مایع شانکر در مراحل اولیه یا ثانویه می‌تواند برای ارزیابی این بیماری استفاده شود.
  • مایع مغزی نخاعی: این مایع ممکن است از طریق یک ضربه به ستون فقرات جمع آوری شده و مورد آزمایش قرار گیرد تا هرگونه تأثیر بر سیستم عصبی بررسی شود.

اگر سیفلیس تشخیص داده شود، همه شرکای جنسی باید از این بیماری مطلع و آزمایش شوند. خدمات محلی برای اطلاع دادن به شرکای جنسی در دسترس هستند تا در مورد احتمال بالقوه ابتلا به سیفلیس در آن‌ها، جهت انجام آزمایش و در صورت لزوم درمان، با آن‌ها گفتگو شود. پزشک شما همچنین آزمایش HIV را توصیه می‌کند.

بهترین راه‌های درمان بیماری عفونی سیفلیس

سیفلیس در مراحل اولیه با موفقیت درمان می‌شود. درمان اولیه با پنی سیلین مهم است، زیرا وجود طولانی مدت این بیماری در بدن می‌تواند منجر به عواقب مرگبار شود.

دارو

داروافرادی که به پنی سیلین آلرژی دارند، گاهی اوقات می‌توانند از داروهای جایگزین در مراحل اولیه استفاده کنند. در طول بارداری و در مراحل سوم، حساسیت هر فردی که به پنی سیلین آلرژی دارد، برطرف می‌شود تا امکان درمان فراهم گردد. پس از زایمان، نوزادانی که در معرض سیفیلیس در رحم قرار دارند باید تحت درمان با آنتی بیوتیک قرار گیرند. سردرد، تب، حالت تهوع، درد درد و سردرد ممکن است در روز اول درمان رخ دهد. این وضعیت به واکنش جریش-هرکزایمر معروف است. چنین حالتی نشانگر این نیست که درمان باید متوقف شود.

تزریق

در مراحل ابتدایی، ثانویه یا نهایی، بیماران به طور معمول تزریق عضلانی بنزاتین پنی سیلین G را دریافت می‌کنند. رویکرد درمان به علائم و زمانی که فرد در معرض بیماری قرار می‌گیرد، بستگی دارد. سیفلیس ثالث نیاز به تزریق چندگانه در فواصل زمانی هفتگی دارد. سفلیس اعصاب، به تزریق پنی سیلین داخل وریدی هر 4 ساعت یک بار و به مدت 2 هفته نیاز دارد تا باکتری‌ها از سیستم عصبی مرکزی (CNS) حذف شوند. درمان عفونت باعث جلوگیری از آسیب بیشتر به بدن می‌شود و روابط جنسی ایمن می‌تواند از سر گرفته شود، اما نمی‌تواند آسیب‌هایی را که رخ داده است، برطرف سازد.

راهکارهای پیشگیری از بیماری سلفیس

اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خطر سیفیلیس عبارتند از:

• استفاده از کاندوم، گرچه این کار فقط در برابر زخم‌های تناسلی و نه کل بدن محافظت می‌کند
  • استفاده از یک سد دندانی یا مربع پلاستیکی در طول رابطه جنسی دهانی
  • اجتناب از به اشتراک گذاری اسباب بازی‌های جنسی
  • اجتناب از الکل و مواد مخدری که به طور بالقوه منجر به رفتارهای جنسی پر خطر می‌شود
  • یک بار ابتلا به سیفلیس به این معنی نیست که فرد در برابر آن ایمن می‌شود. هنگامی که این بیماری درمان می‌شود، دوباره می‌تواند رخ دهد.

چه زمان برای انجام رابطه جنسی بی خطر است؟

از تماس جنسی باید اجتناب شود تا زمانی که:

• تمام دوره درمان کامل شده است
  • آزمایش خون تایید می‌کند که بیماری درمان شده است

ممکن است چند ماه طول بکشد تا آزمایشات خون برای سیفلیس به سطح مناسب برسند. این نتیجه، انجام درمان کافی را تأیید می‌کند.

به این پست امتیاز دهید.
هیچ رای ثبت نشده است