آنتی بیوتیک‌های قوی موجود در مواد غذایی برای درمان عفونت‌های حاد

  1. خانه
  2. /
  3. مقالات
  4. /
  5. آنتی بیوتیک‌های قوی موجود در مواد غذایی برای درمان عفونت‌های حاد

تاریخ 24 آبان 1402

درمان-عفونت‌های-حاد

از زمانی که آنتی بیوتیک‌های مبتنی بر دارو در دهه 1940 وارد بازار شدند، مصرف آنتی بیوتیک‌های طبیعی کم شد. تا هم اکنون نیز مصرف آنتی بیوتیک‌های دارویی ادامه دارد. اکنون که ما متوجه شده‌ایم آنتی بیوتیک‌های دارویی دارای برخی از عوارض جانبی زیان بار هستند، تقاضا برای آنتی بیوتیک‌های طبیعی افزایش یافته است.

عسل مانوکا


در-مواد-غذایی-برای-درمان-عفونت‌های-حاد1

عسل مانوکا یکی از منحصر به فردترین و مفیدترین انواع عسل در جهان است، مانند عسل روی آستروئیدها. این نوع عسل، علاوه بر مزایای سلامتی عمومی، قابلیت مبارزه با عفونت‌های شدید را دارا است. این عسل از زنبورهایی به دست می‌آید که از گل‌های مانوکا تغذیه می‌کنند. به همین دلیل، عسل مانوکا حاوی مقادیر بالایی از پراکسید هیدروژن طبیعی، متیل گلیوکسال و دی هیدروکسی استون است. این عناصر به عنوان مواد تشکیل دهنده، قدرت ضدمیکروبی قوی عسل مانوکا را افزایش می‌دهند.

مطالعات نشان داده‌اند که عسل مانوکا می‌تواند عفونت‌های استافیلوکوک را کنترل کند. استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متیسیلین (MRSA) یک باکتری مقاوم به آنتی‌بیوتیک‌ها است. در حالی که بسیاری از آنتی‌بیوتیک‌های دارویی در مقابل استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متیسیلین بی‌اثر هستند، عسل مانوکا می‌تواند به‌عنوان یک راه حل طبیعی و موثر برای کنترل این نوع عفونت‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

نحوه استفاده از عسل مانوکا

استفاده اولیه از عسل مانوکا شامل درمان عفونت‌های پوستی یا دهانی (به عنوان مثال، مبارزه با باکتری‌هایی که باعث ایجاد پلاک می‌شوند)، تقویت کننده ایمنی عمومی است. عسل مانوکا عمدتاً به صورت موضعی (بر روی پوست) استفاده می‌شود. اما شما می‌توانید عسل مانوکا را بخورید تا سیستم ایمنی بدن شما تقویت گردد. این روش خوشمزه‌ترین راه برای مبارزه با عفونت است.

  • عفونت‌های پوستی: یک مسواک کوچک بردارید و با استفاده از آن عسل را روی ناحیه آلوده بمالید. ناحیه را با استفاده از گاز یا باند بپوشانید.
  • تقویت ایمنی داخلی: اگر شما با افرادی در اطراف خود مواجه هستید که بیمار هستند یا اخیراً سرماخورده‌اید، می‌توانید 1 تا 2 عدد قاشق چای خوری عسل به طور روزانه مصرف کنید. این امر می‌تواند به شما در جلوگیری از ابتلای بیمار کمک کند یا طول مدت بیماری را کاهش دهد. می‌توانید عسل مانوکا را با زنجبیل و دارچین ترکیب کنید تا اثر آن قوی‌تر گردد.

از آن جا که عسل مانوکا گران است، خوردن آن در هر روز توصیه نمی‌شود. عسل مانوکا بیشتر دارو محسوب می‌گردد. با آن همانند یک دارو برخورد کنید.

روغن آویشن


در-مواد-غذایی-برای-درمان-عفونت‌های-حاد2

روغن آویشن چیزی شبیه گیاهی است که شما در سس پاستای خود قرار می‌دهید و بیشتر یک عصاره خالص دارویی است تا غذا. روغن آویشن حاوی دو ترکیب قوی با نام‌های کارواکرول و تیمول است. هر کدام از آن‌ها می‌توانند با یک مجموعه تأثیر گذار از پاتوژن‌ها (میکروب‌های مضر) جلوگیری کنند. برای مثال کارواکرول برای اثرات ضد میکروبی آن به طور گسترده‌ای مورد مطالعه قرار گرفته است. بیش از 1000 مطالعه نشان داده‌اند که این ماده می‌تواند با موارد زیر مبارزه کند:

  • عفونت‌های باکتریایی
  • عفونت‌های قارچی (مانند برفک که توسط کاندیدا ایجاد می‌شود)
  • ویروس‌ها
  • انگل‌ها
  • آلرژی
  • التهاب

نکته این است که روغن آویشن یکی از قوی‌ترین آنتی بیوتیک‌های طبیعی در جهان است. افراد بی شماری با موفقیت بیماری‌هایی از قبیل قارچ پا یا ناخن، عفونت‌های سینوسی، عفونت‌های مخمری و حتی MRSA را با روغن آویشن درمان کرده‌اند.

چگونه از آن استفاده کنم؟

استفاده‌های اولیه: عفونت‌های پوستی، قارچ پا و ناخن، عفونت‌های سینوسی.

نحوه استفاده از روغن آویشن به طور عمده بستگی به نوع عفونت شما دارد.

سیر (عصاره)


در-مواد-غذایی-برای-درمان-عفونت‌های-حاد3

سیر فقط یک سبزی خوشمزه نیست که به وعده‌های غذایی شما اضافه شود. سیر یک آنتی بیوتیک قوی نیز هست که به مدت هزاران سال توسط فرهنگ‌های سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است و معلوم می‌شود که در این فرهنگ‌ها از سیر به عنوان یک آنتی بیوتیک استفاده شده است. به عنوان مثال یک مطالعه نشان داد که ماده فعال در سیر (دیالیل سولفید) تا 100 برابر موثرتر از آنتی بیوتیک است که این امر بسیار شگفت انگیز می‌باشد. سیر به عنوان ماده‌ای برای مبارزه با طیف گسترده‌ای از عفونت‌ها از جمله باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و حتی انگل‌ها شناخته شده است. اما سیر فقط میکروب‌های عفونی را نمی‌کشد. سیر سیستم ایمنی بدن شما را نیز تقویت می‌کند. مطالعات نشان داده‌اند که خوردن روزانه سیر می‌تواند تعداد سرماخوردگی‌های فرد را 63 درصد و علائم این بیماری را نیز تا 70 درصد کاهش دهد. بر خلاف آنتی بیوتیک‌های دارویی، سیر قابلیت‌های فراوانی برای بهبود سلامتی دارد و قادر به انجام موارد زیر است:

  • پایین آوردن فشار خون
  • بهبود سطح کلسترول
  • جلوگیری از بیماری آلزایمر با آنتی اکسیدان ها
  • افزایش عملکرد ورزشی
  • ترکیبات گوگرد به فلزات سنگین (مانند سرب و جیوه) متصل می‌شوند تا از بدن دفع شوند

نحوه استفاده

استفاده‌های اولیه: داخلی، سرماخوردگی عمومی، آنفلوآنزا، عفونت گوش، تقویت سیستم ایمنی بدن.

اضاف کردن سیر در حین پخت و پز به غذا جهت طعم دهندگی بسیار خوب است اما اگر می‌خواهید از آن به صورت پزشکی استفاده کنید، باید خام باشد. زیرا وقتی شما سیر را می‌پزید یا خشک می‌کنید، مواد تشکیل دهنده‌ای را که مسئول ایجاد اثرات آنتی بیوتیکی آن است، از بین می‌برید. برای دریافت میزان مورد نیاز آنتی بیوتیک از سیر، این کاری است که باید انجام دهید.

دارچین


در-مواد-غذایی-برای-درمان-عفونت‌های-حاد4

دارچین یکی از قدیمی‌ترین و رایج‌ترین ادویه‌های جهان است. اما دارچین فقط یک ادویه معمولی نیست. علم نشان داده است که دارچین می‌تواند طیف گسترده‌ای از عفونت‌های باکتریایی و قارچی خطرناک را از بین ببرد. به عنوان مثال، مطالعه‌ای نشان داد که دارچین می‌تواند رشد و تولید مایکوتوکسین توسط نوعی خاص از قارچ را مهار کند. دارچین عفونت‌های قارچی را از بین می‌برد و از ایجاد ترکیباتی که سبب بیماری یا آسیب بافت می‌شود، جلوگیری می‌نماید. دارچین نیز به علت مزایای دارویی بی شماری که دارد از جمله توانایی آن در درمان موارد زیر به خوبی شناخته شده است:

  • آکنه ناشی از باکتری
  • عفونت‌های دهانی و بوی بد دهان
  • ناراحتی گوارشی
  • خونریزی

در واقع می‌توان گفت که دارچین هیچ گونه اثرات زیانباری ندارد، خوشمزه است و مزایای زیادی برای سلامت دارد.

نحوه استفاده از آن

استفاده‌های اولیه: تقویت کننده ایمنی داخلی در حالت پودری، تقویت کننده ایمنی خارجی با روغن (یعنی عفونت‌های قارچی مانند کاندیدا یا پای ورزشکاران)، بهترین راه استفاده از آن در ترکیب با سایر آنتی بیوتیک‌های طبیعی است. نحوه استفاده از دارچین برای درمان عفونت به طور عمده بستگی به جایی که عفونت وجود دارد، می‌باشد.

  • عفونت‌های پوستی: می‌توانید از چند قطره روغن دارچین سیلان با کیفیت بالا استفاده کنید. آن را با عسل مانوکا ترکیب کرده و آن را در منطقه آلوده قرار دهید. این ترکیب واقعاً عالی عمل می‌کند، زیرا ترکیبی از دو ماده مختلف آنتی بیوتیک‌های طبیعی است.
  • عفونت‌های داخلی: برای مواردی مانند سرماخوردگی و یا آنفولانزا، پودر دارچین آلی سیلان با کیفیت بالا با عسل مانوکا یا عسل معمولی خام ارگانیک ترکیب کنید. می‌توان در صورت مشاهده افزایش سرماخوردگی یا آنفولانزا در اطرافتان از این ترکیب دو بار در روز استفاده کنید. این کار به جلوگیری از سرماخوردگی کمک می‌کند. یا حداقل، طول دوره بیماری را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.

غذاهای تخمیر شده


در-مواد-غذایی-برای-درمان-عفونت‌های-حاد5

غذاهای تخمیر شده به طور مستقیم اثرات آنتی بیوتیکی ندارند، اما برای ایجاد یک سیستم ایمنی قوی بسیار مهم هستند. این نوع غذاها، مانند سائرکراوت یا کومبوچا، حاوی باکتری‌های سالم هستند که با خوردن آنها، باکتری‌های مفید در روده تقویت می‌شوند و فلور روده حفظ می‌شود. این فلور روده توسط عوامل مختلفی مانند آفت کش‌ها، آنتی بیوتیک‌ها، الکل و داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی مانند آسپرین تحت تأثیر قرار می‌گیرد و نیاز به دریافت دوز اضافی از باکتری‌های سالم دارد.

سیستم ایمنی بدن تا 70 درصد در روده ما قرار دارد، بنابراین وقتی فلور روده نامتعادل است، سیستم ایمنی بدن ضعیف می‌شود و ما مستعد ابتلا به بیماری‌های اتوایمیون مانند پسوریازیس می‌شویم. مطالعات علمی نیز اهمیت غذاهای تخمیر شده را تأیید کرده‌اند. به همین دلیل، مصرف این نوع غذاها می‌تواند به حفظ سلامتی و عملکرد مناسب روده‌ها و در نتیجه به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند.

نحوه استفاده

استفاده‌های اولیه: از یک سیستم ایمنی سالم پشتیبانی می‌کند.

این کاربرد کاملاً مشخص است. مصرف 2 تا 3 غذای مختلف تخمیر شده را هر روز در برنامه غذایی خود بگنجانید تا سیستم ایمنی خود را به طور قابل توجهی بهبود دهید. برخی از محبوب‌ترین مواد غذایی تخمیر شده عبارتند از:

•         کمبوچا (جایگزین خوبی برای سودا محسوب می‌شود)

•         سائرکراوت و کیمچی

•         کفیر (مثل کفیر آب نارگیل)

•         دانه‌های تخمیر شده (مانند خمیرترش)

شما می‌توانید خود با استفاده از تخمیر لاکتوز این کار را انجام دهید. این فرآیند نسبتاً ساده است و 4 تا 7 روز طول می‌کشد. شما به طور ساده می‌توانید هر ماده‌ای را تخمیر کنید و این مواد غذایی تخمیر شده به طور شگفت انگیزی خوشمزه است.

زنجبیل


در-مواد-غذایی-برای-درمان-عفونت‌های-حاد6

زنجبیل یکی از آنتی بیوتیک‌های طبیعی بسیار موثر است. این گیاه دارای ترکیبات طبیعی است که می‌تواند:

– در مبارزه با عفونت‌ها کمک کند.
– مشکلات گوارشی و ناراحتی‌ها را تسکین دهد.
– تهوع را کاهش دهد.
– التهاب‌ها را کاهش دهد.
– اسید معده را پس از خوردن غذا افزایش داده و در فرآیند هضم غذا کمک کند.

به همین دلیل، زنجبیل خام اغلب به عنوان یک جزء در مواد غذایی مانند سوشی استفاده می‌شود. خواص زنجبیل می‌توانند از بروز بیماری‌های ناشی از مواد غذایی جلوگیری کنند. اگر می‌خواهید از خواص آنتی بیوتیکی زنجبیل بهره‌مند شوید، بهتر است از آن به صورت خام و نهار خورده استفاده کنید. با این حال، هنوز مشخص نیست که زنجبیل در مقابل سایر آنتی بیوتیک‌های طبیعی که اشاره شده، چقدر مؤثر است، زیرا تحقیقات کافی در این زمینه انجام نشده است. به عبارت دیگر، اگرچه مطمئنیم که زنجبیل یک آنتی بیوتیک طبیعی موثر است، اما هنوز نمی‌توانیم اثرات آن در برابر طیف گسترده‌ای از پاتوژن‌ها را به طور دقیق مشخص کنیم.

نحوه استفاده

استفاده‌های اولیه: در ترکیب با سایر آنتی بیوتیک‎های طبیعی برای افزایش اثربخشی، تقویت سیستم ایمنی عمومی و سلامت استفاده می‌شود.

از آنجایی که مطالعات زیادی در مورد زنجبیل وجود ندارد، بهتر است از زنجبیل در ترکیب با سایر آنتی بیوتیک‌ها استفاده شود تا نتایج بهتری به دست آید. برای مثال، برای مبارزه با آنفلوآنزا از عسل خام با زنجبیل خام و دارچین استفاده کنید. زنجبیل یک افزودنی واقعاً مفید است زیرا می‌تواند تهوعی را که همراه با آنفولانزا است، کاهش دهد. به علاوه، زنجبیل خام به تنهایی مزه خوبی ندارد. بنابراین می‌توانید برای داشتن طعمی بهتر زنجبیل را با سایر مواد ترکیب نمایید. زنجبیل فقط برای استفاده داخلی است. استفاده خارجی عصاره زنجبیل یا هر چیز دیگری بر روی پوست توصیه نمی‌شود چون باعث ایجاد تحریک می‌گردد.

 

مقالات مرتبط

جراحی برداشتن کلیه (نفرکتومی ساده و رادیکال): دلایل و عوارض

انواع تحریک الکتریکی مثانه در درمان بی اختیاری ادرار

انواع تحریک الکتریکی مثانه در درمان بی اختیاری ادرار

درمان زگیل تناسلی زنان و مردان با دارو، فریز کردن و جراحی

بهترین دکتر متخصص کلیه و مجاری ادراری(اورولوژیست)

فهرست
تماس با ما