بیماری های شایع اورولوژی، کلیه و مجاری ادرار (سنگ کلیه، عفونت و ..)

3. کلیه
  5. بیماری های شایع اورولوژی، کلیه و مجاری ادرار (سنگ کلیه، عفونت و ..)

بیماری‌های اورولوژی انواع مختلفی از بیماری‌های مرتبط با تولید و دفع ادرار از بدن را شامل می‌شوند. این بیماری‌ها می‌توانند مردان، زنان و کودکان را تحت تأثیر قرار دهند و به طور کلی هر فردی ممکن است با آن‌ها مواجه شود. به منظور بهبود سلامت دستگاه ادراری، منصفانه است که با پزشکان متخصص اورولوژی مشورت کنید. در صورتی که فردی به بیماری‌های مجاری ادراری مبتلا باشد، ممکن است سلامت کلیه‌های او نیز تحت تأثیر قرار بگیرد، بنابراین برای اطمینان از سلامت کلیه‌ها، بهتر است به بیمارستان‌های تخصصی کلیه مراجعه کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی درمان بیماریهای اورولوژی و یا برای رزرو نوبت در مطب دکتر سلمان اسلامی متخصص اورولوژی، جراحی کلیه و مجاری ادرار با شماره تلفن‌های 02188343444 تماس حاصل فرمایید.

شایع‌ترین بیماری‌های اورولوژی

بیماری‌های ادراری مختلفی وجود دارند که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

بی اختیاری ادرار

بی اختیاری ادرار به معنی از دست دادن کنترل مثانه و نشت ناخواسته‌ی ادرار است. این مشکل می‌تواند بسیار ناراحت کننده بوده و به دلایل مختلفی ایجاد شود که در زیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

• بارداری یا زایمان
  • بیش فعالی مثانه
  • بزرگی پروستات
  • ضعف عضلات مثانه
  • ضعف اسفنکتر (دریچه) مثانه
  • آسیب‌های نخاعی
  • یبوست شدید
  • عفونت‌های ادراری
  • بیماری‌هایی مثل پارکینسون و مالتیپل اسکلروزیس (ام اس)

عفونت‌های ادراری (UTI)

عفونت ادراری به رشد ویروس و باکتری در مجاری ادراری گفته می‌شود. این مشکل در خانم‌ها شایع بوده و در برخی از موارد آقایان نیز به آن مبتلا می‌شوند. یکی از علائم شایع این عارضه احساس سوزش بوده و ازجمله علائم دیگر می‌توان به نیاز فوری برای ادرار کردن و احساس خالی نشدن کامل مثانه اشاره کرد. پزشک برای درمان این بیماری آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد که در ظرف 5 تا 7 روز می‌توانند مشکل را برطرف کنند.

عفونت‌های ادراری

هایپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH)

به بزرگ شدن غده‌ی پروستات، هایپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) گفته می‌شود. مردهای مسن به وفور با این مشکل مواجه می‌شوند ولی این مشکل ارتباطی با سرطان پروستات ندارد. ازجمله علائم این عارضه می‌توان به فشار بیش از حد بر روی پیشابراه در اثر بزرگی پروستات اشاره کرد. پیشابراه مسیر عبور ادرار از مثانه به خارج از بدن بوده و فشار بر روی آن می‌تواند باعث نیاز ناگهانی برای ادرار کردن و یا احساس خالی نشدن کامل مثانه شود. مهم است که در مورد این عارضه با پزشک خود مشورت کنید. همچنین در برخی از موارد انجام عمل جراحی ضروری خواهد بود.

بیش فعالی مثانه

بیش‌فعالی مثانه یک مشکل پزشکی است که باعث نیاز ناگهانی و فوری به دفع ادرار و بی‌اختیاری می‌شود. این مشکل معمولاً به علت مشکلات اورولوژی مانند عفونت ادراری و وجود سنگ در مثانه ایجاد می‌شود. همچنین مشکلات عصبی، دیابت و سن بالا نیز می‌توانند باعث بروز این مشکل شوند.

سنگ مثانه و کلیه

سنگ کلیه زمانی ایجاد می‌شود که مواد شیمیایی موجود در ادرار کریستالیزه شده و جسم جامدی را در کلیه به وجود می‌آورند. اندازه‌ی سنگ‌های کلیه متفاوت بوده و ممکن است از یک دانه‌ی ماسه تا یک توپ گلف متفاوت باشند. علائم و روش‌های درمانی مورد استفاده معمولاً به اندازه‌ی سنگ بستگی خواهند داشت. سنگ‌های کوچک را می‌توان تنها با استفاده از دارو دفع کرد در حالی که سنگ‌های بزرگ‌تر نیاز به سنگ شکن (ESWL)، جراحی آندوسکوپی و در موارد شدیدتر جراحی باز خواهند داشت. متخصصین اورولوژی می‌توانند برای پیشگیری از ایجاد سنگ و جلوگیری از بروز مکرر این مشکل روش‌هایی را به شما ارائه دهند.

هماچوری

هماتوری یک اصطلاح پزشکی است که به معنی وجود خون در ادرار است. وجود خون در ادرار ممکن است از دلایل مختلفی ناشی شود که بسیاری از آن‌ها غالباً خطرناک نیستند. با این حال، هر فردی که با این مشکل مواجه شود باید تحت بررسی‌های تکمیلی قرار گیرد، زیرا ممکن است نشانه‌ای از مشکلات جدی‌تر باشد.

بین دلایل شایع وجود خون در ادرار می‌توان به عفونت‌های ادراری، عفونت کلیه، سرطان، بزرگی پروستات و آسیب به کلیه اشاره کرد. برای بررسی این مشکل، متخصصان اورولوژی اغلب از روش سیستوسکوپی داخل مثانه استفاده می‌کنند. در این روش، یک تلسکوپ کوچک از طریق پیشابراه وارد مثانه می‌شود و سپس آنالیز ادراری برای بررسی وجود سلول‌های غیرطبیعی و اسکن کلیه‌ها نیز انجام می‌شود.

پروستاتیت یا التهاب پروستات

تورم و التهاب پروستات با نام پروستاتیت شناخته می‌شود. این عارضه ممکن است در اثر عفونت‌های باکتریایی یا غیر باکتریایی ایجاد شده و منجر به درد، ناراحتی و مشکلات ادراری شود. برخلاف بزرگی پروستات یا سرطان، این عارضه می‌تواند تمامی رده‌های سنی مردان را درگیر کند.

اختلال نعوظ (ED)

اختلال نعوظ عارضه‌ای است که در طی آن ایجاد یا حفظ نعوظ برای فرد مشکل می‌شود. می‌توان با استفاده از دارو، جایگزینی تستوسترون، جراحی، مشاوره‌ی روانشناسی، طب سوزنی، تغییرات سبک زندگی مثل کاهش وزن، ترک سیگار، ورزش بیشتر و کاهش استرس این مشکل را درمان کرد.

سرطان پروستات، کلیه، مثانه، غده‌ی آدرنال و بیضه

سرطان زمانی ایجاد می‌شود که سلول‌های غیرطبیعی به طور کنترل نشده و با سرعتی بیش از سرعت عادی شروع به تکثیر می‌کنند. این سلول‌ها در برخی از موارد از ارگان مبدأ خود خارج شده و مناطق مختلفی از بدن را درگیر می‌کنند. به توده‌ی سلول‌های سرطانی تومور بدخیم یا سرطانی گفته می‌شود.

ناباروری

مردانی که برای بچه دار شدن با مشکل روبرو هستند ممکن است به ناباروری دچار باشند. ازجمله دلایل بروز ناباروری در مردان می‌توان به تولید اسپرم‌های غیرطبیعی، عدم نزول بیضه، مشکلات ژنتیکی، مشکلات سلامتی مثل دیابت، عفونت‌های قبلی مثل اوریون و آسیب یا جراحی‌های قبلی بر روی بیضه اشاره کرد. متخصص اورولوژی می‌تواند دلیل بروز ناباروری را تشخیص داده و بسته به علت آن یک برنامه‌ی درمانی مناسب برای شما طراحی کند.

درمان بیماری‌های اورولوژی

ازجمله روش‌های درمانی رایج برای بیماری‌های اورولوژی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• تغییر در سبک زندگی. در مواردی مثل عفونت ادراری پزشک به شما توصیه می‌کند تا تغییراتی را به منظور کنترل علائم در سبک زندگی خود ایجاد کنید. برای مثال می‌توان به محدود کردن مصرف کافئین، ترک سیگار، مصرف آب کافی و مصرف آب کرنبری اشاره کرد.

تغییر در سبک زندگی برای درمان بیماریهای اورولوژی

• دارودرمانی. پزشک برای درمان بیماری‌های اورولوژی داروهایی را تجویز خواهد کرد. این داروها بسته به نوع بیماری از یک آنتی بیوتیک ساده تا داروهای شیمی درمانی متفاوت خواهند بود.
  • عمل جراحی. درمان جراحی بسته به نوع عارضه و شدت آن انجام خواهد شد. ازجمله جراحی‌های رایج مورد استفاده می‌توان به جراحی لاپاروسکوپی، جراحی روباتی، پیوند کلیه و جراحی بازسازی مجاری ادراری اشاره کرد.